Eco!: Uso e Aplicação de Jogo Pedagógico sobre cadeia alimentar e impactos ambientais no Bioma Amazônico

Authors

DOI:

10.52832/jesh.v2i3.117

Keywords:

Aprendizagem

Abstract

Educational games are acquiring more space in classrooms in recent decades. According to neuroscience studies, games, in general, stimulate cerebral cortex areas responsible for decision making and memory formation, which is closely linked to construction of meaningful learning. Thus, the mainf of this work was to create a game related to food chain and environmental impacts, investigating its effectiveness in the students' learning process, based on UNO! game dynamics. Game development was carried out following Canvas platform steps for games: content, mechanism, target audience, objectives, platform, experiences, choices, elements, ambiance, conflict, finalization and reference. To assess the students' teaching and learning process, we applied a form asking about their experience with Eco! and we analyzed obtained answers. Eco! game proved to be effective in students' memory and learning skills formation, as it is a playful, autonomous and dynamic way to resume the content worked in classroom.

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Author Biographies

Artur Antunes Navarro Valgas, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Mestrado em Biologia Animal (UFRGS). Doutorando em Biologia Animal (UFRGS), Professor de Biologia Colégio Marista São Pedro, Porto Alegre RS, Brasil.

Natália Medeiros de Albuquerque Wingen, Programa de Pós-graduação em Ecologia e Evolução da Biodiversidade - PUCRS

Mestra em Ecologia e Evolução da Biodiversidade (PUCRS), Porto Alegre RS, Brasil.

Rebecca de Oliveira Varges Conforto, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

Bacharela e Licenciada em Ciências Biológicas (PUCRS, Porto Alegre RS, Brasil.

Tatiane Alves Gonçalves, Programa de Pós-graduação em Ensino de Física - UFRGS

Mestra em Ensino de Ciências e Matemática (PUCRS), Doutoranda em Ensino de Física (UFRGS), Professora de Física Colégio Marista São Pedro, Porto Alegre RS, Brasil.

Lisandra Catalan do Amaral, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

Doutora em Educação (PUCRS), Professora Titular (PUCRS), Assessor da Área de Ciências da Natureza (Rede Marista), Porto Alegre, RS, Brasil.

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Published

04/08/2022

How to Cite

Antunes Navarro Valgas, A., Medeiros de Albuquerque Wingen, N., de Oliveira Varges Conforto, R., Alves Gonçalves, T., & Catalan do Amaral, L. (2022). Eco!: Uso e Aplicação de Jogo Pedagógico sobre cadeia alimentar e impactos ambientais no Bioma Amazônico. Journal of Education, Science and Health – JESH, 2(3), 1–11. https://doi.org/10.52832/jesh.v2i3.117

Issue

Section

EDUCAÇÃO E ENSINO

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