Climate Challenges Through The Prism of Interdisciplinary Islands of Rationality

Authors

DOI:

10.52832/jesh.v4i4.459

Keywords:

Metodologia Interdisciplinar. Ondas de calor. Alfabetização científica.

Abstract

This article analyzes the implementation of the Interdisciplinary Islands of Rationality (IIR) methodology in a first-year high school class integrated with the Environmental Technician program, focusing on a problem situation related to heatwaves. The IIR methodology promotes the construction of interdisciplinary knowledge and the development of scientific and investigative skills through collaborative and inquiry-based work. The study was divided into eight stages, which ranged from the presentation of the problem situation to the final synthesis of students' proposals. Each stage was qualitatively evaluated, considering the level of group engagement, the ability to articulate scientific and technological concepts, and the feasibility of the proposed solutions. The results indicated varying levels of involvement and understanding among the groups, with some showing high autonomy and clarity in their proposals, while others struggled to structure their ideas. The final synthesis stage highlighted the need for further support for some groups. The article concludes that despite the challenges faced, the IIR methodology effectively stimulated critical thinking and the integration of scientific knowledge into everyday life, underscoring its importance in contemporary education.

 

Keywords: Interdisciplinary Methodology. Heatwaves. Scientific Literacy.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Lucas Peres Guimarães, Instituto Federal do Rio de Janeiro - IFRJ

Doutor em Ensino de Ciências pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro. Mestre em Ensino de Ciências pela mesma instituição (2018). Possui graduação em Química pela Universidade de Taubaté (2015) e graduação em Ciências Biológicas-LICENCIATURA pela Fundação Educacional Rosemar Pimentel (2010). Atualmente é professor EBTT do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia, Campus Pinheiral. Foi professor de ciências da Prefeitura Municipal de Volta Redonda, professor de ciências da Prefeitura Municipal de Barra Mansa, articulador de ciências da Prefeitura Municipal de Barra Mansa e atuando principalmente nos seguintes temas: História da Ciência no Ensino; Experimentação; Química no Ensino Fundamental. 

Mariana Silva, IFRJ

Graduanda LICBIO

Guilherme Castro, IFRJ

Graduando LICBIO

Estefany Santos, IFRJ

Graduando LICBIO

João Vitor Melo, IFRJ

Graduando LICBIO

Ana Beatriz Sousa, IFRJ

gRADUANDO LIC BIO

References

Bettanin, E. (2003). As ilhas de racionalidade na promoção dos objetivos da alfabetização científica e técnica [Tese de doutorado, Universidade Federal de Santa Catarina].

Bitencourt, D. P., Costa, S. M., Silva, P. H. R., & Santos, L. F. (2016). Frequência, duração, abrangência espacial e intensidade das ondas de calor no Brasil. Revista Brasileira de Meteorologia, 31(4), 506–517.

Brasil. (2017). Eventos climáticos extremos no Brasil. Relatório técnico sobre mudanças climáticas. Ministério do Meio Ambiente. Brasília: MMA.

Demo, P. Educação e Qualidade: uma nova leitura da teoria crítica. 1ª ed. Campinas, SP: Papirus, 2004.

Fourez, G. (1992). Alfabetización científica y tecnológica: Acerca de las finalidades de la enseñanza de las ciencias. Ediciones Colihue.

Fourez, G. (2005). Alfabetização científica e técnica: O que é e por que ensina-la?. Cortez Editora.

Gil, A. C. (2010). Didática do ensino superior. Atlas.

Jacobi, P. R., Da Silva, J. C., & Patrício, A. (2011). Mudanças climáticas globais: A resposta da educação. Revista Brasileira de Educação, 16(46), 135–148.

Milaré, E. (2014). Direito do ambiente: A gestão ambiental em foco (9ª ed.). Editora Revista dos Tribunais

Morin, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. 4ª ed. São Paulo: Cortez, 2002.

PUCRS. (2024). Onda de calor em novembro: temperaturas recordes no Brasil e os impactos das mudanças climáticas. Disponível em: https://www.pucrs.br/noticias/temperaturas-recordes-clima Acesso em 14 de setembro de 2024.

Reis, P. (2020). Educação global e cidadania planetária: Contribuições para o ensino de ciências. Educação e Pesquisa, 46, e225647.

Sandoval, M. L. S.(2006). Pesquisa participante: Alteridade e comunidades interpretativas. Psicologia USP, 17(2), 11–41.

Santos, W. L. P. (2007). Contextualização no ensino de ciências por meio de temas CTS em uma perspectiva crítica. Ciência & Ensino, 1(especial), 1-12, 1980-8631.

Silva, C. R., & Maia, A. M. (2023). Perspectivas inovadoras no ensino de ciências e mudanças climáticas. Revista Brasileira de Ensino de Ciências e Matemática, 17(3), 105-118.

Tavares, S., Oliveira, P., & Almeida, J. (2010). Percepção dos estudantes sobre mudanças climáticas: Um estudo em cidades de São Paulo. Revista de Educação e Pesquisa Ambiental, 12(1), 34-48.

Published

28/10/2024

How to Cite

Peres Guimarães, L., Silva, M., Guilherme Castro, Estefany Santos, João Vitor Melo, & Ana Beatriz Sousa. (2024). Climate Challenges Through The Prism of Interdisciplinary Islands of Rationality. Journal of Education, Science and Health – JESH, 4(4). https://doi.org/10.52832/jesh.v4i4.459

Issue

Section

RELATOS DE EXPERIÊNCIAS E ESTUDO DE CASO