Climate Challenges Through The Prism of Interdisciplinary Islands of Rationality
DOI:
10.52832/jesh.v4i4.459Keywords:
Metodologia Interdisciplinar. Ondas de calor. Alfabetização científica.Abstract
This article analyzes the implementation of the Interdisciplinary Islands of Rationality (IIR) methodology in a first-year high school class integrated with the Environmental Technician program, focusing on a problem situation related to heatwaves. The IIR methodology promotes the construction of interdisciplinary knowledge and the development of scientific and investigative skills through collaborative and inquiry-based work. The study was divided into eight stages, which ranged from the presentation of the problem situation to the final synthesis of students' proposals. Each stage was qualitatively evaluated, considering the level of group engagement, the ability to articulate scientific and technological concepts, and the feasibility of the proposed solutions. The results indicated varying levels of involvement and understanding among the groups, with some showing high autonomy and clarity in their proposals, while others struggled to structure their ideas. The final synthesis stage highlighted the need for further support for some groups. The article concludes that despite the challenges faced, the IIR methodology effectively stimulated critical thinking and the integration of scientific knowledge into everyday life, underscoring its importance in contemporary education.
Keywords: Interdisciplinary Methodology. Heatwaves. Scientific Literacy.
Downloads
Metrics
References
Bettanin, E. (2003). As ilhas de racionalidade na promoção dos objetivos da alfabetização científica e técnica [Tese de doutorado, Universidade Federal de Santa Catarina].
Bitencourt, D. P., Costa, S. M., Silva, P. H. R., & Santos, L. F. (2016). Frequência, duração, abrangência espacial e intensidade das ondas de calor no Brasil. Revista Brasileira de Meteorologia, 31(4), 506–517.
Brasil. (2017). Eventos climáticos extremos no Brasil. Relatório técnico sobre mudanças climáticas. Ministério do Meio Ambiente. Brasília: MMA.
Demo, P. Educação e Qualidade: uma nova leitura da teoria crítica. 1ª ed. Campinas, SP: Papirus, 2004.
Fourez, G. (1992). Alfabetización científica y tecnológica: Acerca de las finalidades de la enseñanza de las ciencias. Ediciones Colihue.
Fourez, G. (2005). Alfabetização científica e técnica: O que é e por que ensina-la?. Cortez Editora.
Gil, A. C. (2010). Didática do ensino superior. Atlas.
Jacobi, P. R., Da Silva, J. C., & Patrício, A. (2011). Mudanças climáticas globais: A resposta da educação. Revista Brasileira de Educação, 16(46), 135–148.
Milaré, E. (2014). Direito do ambiente: A gestão ambiental em foco (9ª ed.). Editora Revista dos Tribunais
Morin, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. 4ª ed. São Paulo: Cortez, 2002.
PUCRS. (2024). Onda de calor em novembro: temperaturas recordes no Brasil e os impactos das mudanças climáticas. Disponível em: https://www.pucrs.br/noticias/temperaturas-recordes-clima Acesso em 14 de setembro de 2024.
Reis, P. (2020). Educação global e cidadania planetária: Contribuições para o ensino de ciências. Educação e Pesquisa, 46, e225647.
Sandoval, M. L. S.(2006). Pesquisa participante: Alteridade e comunidades interpretativas. Psicologia USP, 17(2), 11–41.
Santos, W. L. P. (2007). Contextualização no ensino de ciências por meio de temas CTS em uma perspectiva crítica. Ciência & Ensino, 1(especial), 1-12, 1980-8631.
Silva, C. R., & Maia, A. M. (2023). Perspectivas inovadoras no ensino de ciências e mudanças climáticas. Revista Brasileira de Ensino de Ciências e Matemática, 17(3), 105-118.
Tavares, S., Oliveira, P., & Almeida, J. (2010). Percepção dos estudantes sobre mudanças climáticas: Um estudo em cidades de São Paulo. Revista de Educação e Pesquisa Ambiental, 12(1), 34-48.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Journal of Education, Science and Health – JESH
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.