JOGOS MATEMÁTICOS:RECURSOS POTENCIALIZADORES DA APRENDIZAGEM DE ALUNOS COM TEA

Authors

DOI:

10.52832/jesh.v4i3.453

Keywords:

Inclusão. Ensino. Aprendizagem. Jogo.

Abstract

The teaching-learning process occurs in the face of complexities, typical of human nature and others emerging from different social contexts that are revealed through socioeconomic, cultural and political factors. The present study aims to reflect on mathematical games as resources that enhance the learning of students with ASD. Having the problem question: how do mathematical games as pedagogical resources enhance the learning of students with ASD? The methodological path is based on a qualitative approach, of the type of bibliographical and field research. The pedagogical resources developed involved games with concrete materials, which enabled student interaction with the mathematical concepts covered both in the regular classroom and in the AEE, thus providing diverse experiences in relation to mathematical teaching and learning. Therefore, mathematics plays an essential role, as it provides students with the ability to reason, count, reflect, think, imagine, create, as well as concentration and attention, stimulating self-esteem as they begin to trust themselves, relating better with the society in which it is inserted, since the teaching of mathematical concepts seeks to seek logical-mathematical cognitive development, providing opportunities for mental and intellectual growth and maturation. The experience and reflections exposed here do not end the debate on mathematical games as resources that enhance learning for students with ASD. Far from it, we believe that studies need to be continuous and permanent, both in initial and continuing training for professionals who work in education.

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Author Biographies

Sandra da Conceição Cunha Cunha, Instituto Federal do Piauí

Mestre em Educação - Universidade Federal do Piauí (UFPI)/ Instituto Federal do Piauí - Pedagoga, Piauí, Brasil.

Roseanne Bruna Santos Araújo, Instituto Federal do Piauí

Mestranda em Educação Profissional e Tecnológica (IFPI), ), pós-graduada lato sensu em Psicopedagogia Clínica e Institucional – Universidade Vale do Acarau (UVA) e em Currículo e Prática Docente nos anos iniciais do Ensino Fundamental (UFPI), cursista da pós-graduação lato sensu em Atendimento Educacional Especializado (UFPI). Graduada em Pedagogia (UFPI). Técnica em Assuntos Educacionais – Instituto Federal do Ceará, experiência na Educação Básica anos iniciais e membro no Núcleo de Atendimento às Pessoas com Necessidades Específicas (NAPNE).

Maria da Conceição Gomes de Souza, Instituto Federal do Piauí

Pós-graduada em Psicopedagogia Institucional, Educação Especial e Inclusiva (FABRAS), especialista em Currículo e Prática Docente nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental (UFPI), Cursista na especialização em AEE- Atendimento Educacional Especializado (Ensino Fundamental, Médio e Superior) pela (UFPI), Cursista na especialização em Educação Infantil e Desenvolvimento (UFPI). Graduada em Licenciatura Plena em Pedagogia (UESPI). Experiência na docência na educação básica na rede municipal de Piripiri. Atualmente exerce a função de Profissional de Apoio ao Ensino - no Instituto Federal do Piauí (IFPI) em regime contrato terceirizado.

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Published

02/09/2024

How to Cite

Cunha, S. da C. C., Santos Araújo, R. B., & Gomes de Souza, M. da C. (2024). JOGOS MATEMÁTICOS:RECURSOS POTENCIALIZADORES DA APRENDIZAGEM DE ALUNOS COM TEA. Journal of Education, Science and Health – JESH, 4(3), 1–11. https://doi.org/10.52832/jesh.v4i3.453

Issue

Section

EDUCAÇÃO E ENSINO