AUTISM: EDUCATIONAL PRACTICES IN REGULAR EDUCATION AT A SCHOOL IN CAXIAS, MARANHÃO, BRAZIL

Authors

DOI:

10.52832/jesh.v1i3.33

Keywords:

Autistic Spectrum Disorder, Inclusion, Basic Education

Abstract

In the school environment, it is clear that there is still difficulty for teachers to work with students with Autistic Spectrum Disorder (ASD). One aspect that still represents a challenge to be overcome by teachers is the elaboration of educational practices that attract the attention of those students and that helps in the learning process of these children. The objective of this study is to understand the educational practices in regular education for students with autism, taking into account that it is an issue of paramount importance for the process of inclusion of children in the school context. As an instrument of gathering information, was conducted interviews with teachers of a school of basic education of the municipal network of the city of Caxias - MA who had autistic students enrolled in their room of regular education. It was evidenced in the reports of teachers the presence of adaptations of content in your lessons. This is a positive aspect, because the teachers are looking for ways to ensure that the student understands the matter passed on. It was also found that teachers have not received any training offered by the school or by the municipality to work with autistic students. It may be noted that at this point the regular school is leaving much to be desired. There is a need for further research on the topic in question, since there is a search for educational practices and methodologies that involve the act of teaching students with autism.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

JANETE SANTOS SILVA , Universidade Estadual do Maranhão - UEMA

Especialista em Educação Especial/Inclusiva pela Universidade Estadual do Maranhão, Núcleo de Tecnologia para Educação (UEMANET).  Graduada em Ciências Licenciatura com Habilitação em Biologia pela Universidade Estadual do Maranhão (UEMA).

WANESSA COSTA DOS SANTOS, UNIVERSIDADE ESTADUAL DO MARANHÃO

Mestre em Biodiversidade, Ambiente e Saúde pela Universidade Estadual do Maranhão (UEMA). Especialista em Educação Especial/Inclusiva pela Universidade Estadual do Maranhão, Núcleo de Tecnologia para Educação (UEMANET). Graduada em Ciências Biológicas Licenciatura pela Universidade Estadual do Maranhão (UEMA).

CAMILA BRAGA DA CONCEIÇÃO, Universidade Federal do Maranhão (UFMA)

Discente do Programa de Pós-graduação em Ciências Ambientais da Universidade Federal do Maranhão (UFMA). Graduada em Ciências Biológicas Licenciatura pela Universidade Estadual do Maranhão (UEMA).

CECÍLIA REGINA GALDINO SOARES, Professora do Instituto Federal do Maranhão (IFMA)

Professora do Instituto Federal do Maranhão (IFMA). Mestre em Saúde da Criança e Adolescente pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Graduada em Letras pela Universidade Estadual do Maranhão (UEMA)

References

Almeida, J. R. S., & Almeida, M. B. (2008). O processo ensino-aprendizagem permeado pela avaliação contínua. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/1516-8.pdf Acesso: 18/Jan/2019.

APA. (2014). Manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais: DSM-V. (5. ed.). Porto Alegre: Artmed.

Banda, D. R., & Grimmett, E. (2008). Enhancing social and transition behaviors of persons with autism through activity schedules: A review. Education and Training in Developmental Disabilities, 43(3), 324-333.

Barberini, K. Y. (2016). A escolarização do autista no ensino regular e as práticas pedagógicas. Cadernos de Pós-Graduação em Distúrbios do Desenvolvimento, 16(1), 46-55. Disponível em: <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S151903072016000100006&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em: 17/Ago/2021 DOI: https://doi.org/10.22310/1809-4139/cpdd.v16n1p46-55

Brasil (1994). Declaração de Salamanca. Conferência Mundial sobre Educação para Necessidades Especiais: Acesso e Qualidade. Salamanca.

Brasil (1996). Lei n. 9394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 06/Jun/2018.

Brasil (2008). Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília.

Brasil (2015). Congresso Nacional. Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm. Acesso: 05/Jun/2018.

Chizzotti, A. (2008). Pesquisa em ciências humanas e sociais. Petrópolis, RJ: Vozes.

Cunha, E. (2011). Autismo e inclusão. Psicopedagogia e práticas educativas na escola e na família. Rio de Janeiro: Wark.

Graciolli, M. M., & Bianchi, R.C. (2014). Educação do autista no ensino regular: um desafio à prática pedagógica. Nucleus, 11(2), 125-138. https://doi.org/10.3738/1982.2278.989 DOI: https://doi.org/10.3738/1982.2278.989

IBGE (2010). Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Censo Demográfico. Disponível em: http://cidades.ibge.gov.br/xtras/perfil.php?codmun=210300 Acesso em: 05/Jun/2018.

INEP (2017). Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo Escolar. Disponível em: http://www.qedu.org.br/cidade/4300-caxias/censoescolar? year=2017&dependence=0&localization=0&education_stage=0&item=Acesso em: 04/Jul/2018.

Lemos, E. L. de M. D., Salomão, N. M. R., & Agripino-Ramos, C. S. (2014) Inclusão de crianças autistas: um estudo sobre interações sociais no contexto escolar. Revista Brasileira de Inclusão Escolar, 20(1), 117-130. https://doi.org/10.1590/S1413-65382014000100009 DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-65382014000100009

Magalhães, C. de J. S., Moraes, C. S., Cruz, J. G. M., & Sampaio, L. M. T. (2017). Práticas inclusivas de alunos com TEA: principais dificuldades na voz do professor e mediador. Revista on line de Política e Gestão Educacional, 21(2), 1031-1047. https://doi.org/10.22633/rpge.v21.n.esp2.2017.10386 DOI: https://doi.org/10.22633/rpge.v21.n.esp2.2017.10386

Melo, C. C. S. (2016) Estratégias pedagógicas direcionadas ao aluno com autismo no ensino fundamental. (Monografia – Graduação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte).

Salgado, A. M. (2012). Impasses e passos na inclusão escolar de crianças autistas e psicóticas: o trabalho do professor e o olhar para o sujeito. (Dissertação de mestrado, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, PR, Brasil). Disponível em: https://acervodigital.ufpr.br/bitstream/handle/1884/28518/R%20-%20D%20 %20ANDRESSA%20MATTOS%20SALGADO.pdf?sequence=1&isAllowed=yAcesso em: 06/dez/2018.

Silva, K. F. W. da. (2007). Inclusão escolar de alunos com deficiência mental: possíveis causas do insucesso. (Dissertação, Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS, Brasil). Disponível em: <http://www.lume.ufrgs.br/handle/10183/17040>. Acesso em: 06/dez/2018.

Silva, M. M. F, Barros, R. P. S, Lopes, L. C. S, & Teles, M. C. (2020). A inclusão de alunos com Transtorno do Espectro Autista no ensino regular. Anais do VII Congresso Nacional de Educação. Disponível: https://editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2020/TRABALHO_EV140_MD1_SA10_ID3588_28092020215417.pdf. Acesso em: 17/ago/2021.

Silveira, K. A., Enumo, S. R. F., & Rosa, E. M. (2012). Concepções de professores sobre inclusão escolar e interações em ambiente inclusivo: uma revisão da literatura. Revista Brasileira de Educação Especial, 18(4), 695-708. https://doi.org/10.1590/S1413-65382012000400011 DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-65382012000400011

Teles, F. M., Resegue, R., & Puccini, R. F. (2013). Habilidades funcionais de crianças com deficiências em inclusão escolar: barreiras para uma inclusão efetiva. Ciência e saúde coletiva, 18(10), 3023-3031. https://doi.org/10.1590/S1413-81232013001000027 DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-81232013001000027

Teodoro, G. C., Godinho, M. C. S., & Hachimine, A. H. F. (2016). A inclusão de alunos com Transtorno do Espectro Autista no Ensino Fundamental. Research, Society and Development, 1(2), 127-143. DOI: https://doi.org/10.17648/rsd-v1i2.10

Published

30/08/2021

How to Cite

SANTOS SILVA , J., COSTA DOS SANTOS, W., BRAGA DA CONCEIÇÃO, C., & REGINA GALDINO SOARES, C. (2021). AUTISM: EDUCATIONAL PRACTICES IN REGULAR EDUCATION AT A SCHOOL IN CAXIAS, MARANHÃO, BRAZIL: . Journal of Education, Science and Health – JESH, 1(3), 1–11. https://doi.org/10.52832/jesh.v1i3.33

Issue

Section

EDUCAÇÃO E ENSINO