PLAY THE SOUND DJ! TEACHING SEQUENCE ON SEXUALITY WITH THE USE OF MUSIC AND VIDEO CLIPS

Authors

DOI:

10.52832/jesh.v1i3.30

Keywords:

Sex education. Learning through music. sexuality and adolescence.

Abstract

Sexuality is an important cross-cutting theme to be debated in the school environment. As it is a theme that, at times, due to poor driving, it can generate unnecessary controversy, it was decided to read video clips and songs that are in the daily context of young people's lives. In this sense, 10 classes were prepared for a class of 34 students, aged 16 to 17, Youth and Adult Education II, 8th and 9th grade of Elementary School at a Municipal School, in Vitória da Conquista, Bahia, Northeastern Brazil. The objective of this work was to develop a didactic sequence (SD) on the topic of sexuality through music and video clips. Most of the time, the subject is neglected in the school environment, mainly because it hurts the morality imposed by the standard of the conservative contemporary society. However, it is a cross-cutting theme and must necessarily be present in the basic education curriculum, above all basing debates on teenage pregnancy, contraceptive methods, sexually transmitted infections, respect for the body, among others. Through the applied didactic sequence, it was possible to raise the debate on sexuality within different cultural productions, this approach suggests the use of popular and multicultural knowledge in the classroom and illustrates well the dialogue between scientific knowledge and cultural issues such as music and productions audiovisual.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Mauricio de Oliveira Silva, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Doutorando em Agroecologia e Desenvolvimento Territorial – UNIVASF, Juazeiro, Bahia, Brasil. Mestre em Ciências Ambientais – UESB, Itapetinga, Bahia, Brasil. Licenciado em Ciências Biológicas – UESB, Vitória da Conquista, Bahia, Brasil.

Marcos Anjos de Moura, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia -UESB

Doutorando em Ecologia e Conservação da Biodiversidade -UESC, Ilhéus, Bahia, Brasil. Mestre em Ciências Ambientais – UESB, Itapetinga, Bahia, Brasil. Licenciado em Ciências Biológicas – UESB, Itapetinga, Bahia, Brasil

References

Carvalho, A. M., Rodrigues, C. S., & Medrado, K. S. (2005). Oficinas em sexualidade humana com adolescentes. Estudos de Psicologia, 10(3),377-384. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-294X2005000300006

Dalago, R. S. (2017). É o poder: uma análise semiótica dos Orixás e do empoderamento feminino no videoclipe de Karol Conká. Revista NEIAB-UEM, v.1, n.1, 2017.

Doron, R., Parot, R. (1998). Dicionário de psicologia. São Paulo: Ática.

Fernandes, K. N.; Reina, F. T. & Mokwa, V. M. N. F. (2015). A música na sala de aula: reflexões sobre sexualidade na educação básica. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v.10, n. esp. DOI: https://doi.org/10.21723/riaee.v10i6.8342

Fernandes, V. (2017). [Música] Ekena “Nó” é renascimento e sororidade em forma de música. Portal Delirium Nerd. 2017. https://deliriumnerd.com/2017/10/30/ekena-no-renascimento-sororidade/

Foucault, M. (1977). História da Sexualidade: a vontade de saber. Rio de Janeiro: Graal.

Garcia, M. R. V. (2008). Prostituição e atividades ilícitas entre travestis de baixa renda. Cadernos de Psicologia Social do Trabalho, v.11, n.2, p. 241-256. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.1981-0490.v11i2p241-256

Gil, A. C. (1999). Métodos e técnicas de pesquisa social. 5.ed. São Paulo: Atlas.

Instituto Brasil Solidário. (2015). Programa de Desenvolvimento da Educação. Sexualidade. http://www.brasilsolidario.com.br/wp-content/uploads/Palestra_Sexualidade_-Adolescentes.pdf

Lapeloso, M. (2017). Pajubá: as principais gírias LGBT. Dicionário Popular. 2017. https://www.dicionariopopular.com/pajuba-principais-girias-lgbt/#:~:text=Pajub%C3%A1%20%C3%A9%20o%20nome%20dado,pessoas%20que%20aderiram%20as%20palavras.

Nascimento, C. & Brisa, M. (2018). Quem é essa mulher na tela? Sete videoclipes que demonstram empoderamento feminino. Portal Medium. https://medium.com/midium/quem-%C3%A9-essa-mulher-na-tela-ff9e30c8da5a

ONU. (2015). Nações Unidas Brasil. Objetivos de Desenvolvimento Sustentável: 17 objetivos para transformar nosso mundo. https://nacoesunidas.org/pos2015/

Pinheiro, P. H. (2017). Pare o que estiver fazendo e assista ao clipe de “Flutua”, de Johnny Hooker e Liniker. Portal Tenho Mais Discos que Amigos!

https://www.tenhomaisdiscosqueamigos.com/2017/12/27/clipe-johnny-hooker-e-liniker/

PCN. Parâmetros Curriculares Nacionais. (1998): Orientação Sexual http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/pcn/orientacao.pdf

Põe Na Roda. (2014). HIV HOJE (com Dráuzio Varella). Portal Põe na Roda: Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=8vlVyOwz0J4

Quem Online. (2017). Preta Gil manda recado para haters em 'Vá Se Benzer', música com Gal Costa. Revista Quem. https://revistaquem.globo.com/QUEM-News/noticia/2017/11/preta-gil-manda-recado-para-haters-em-va-se-benzer-musica-com-gal-costa-assista.html

Querino, R. (2017). Ela está de volta! Leona Vingativa lança clipe sobre a importância do uso do preservativo. Portal Observatório G. https://observatoriog.bol.uol.com.br/noticias/ela-esta-de-volta-leona-vingativa-lanca-clipe-sobre-a-importancia-do-uso-do-preservativo

Ressel, L. B. & Gualda, D. M. R. (2003). A sexualidade como uma construção cultural: reflexões sobre preconceitos e mitos inerentes a um grupo de mulheres rurais. Rev. Esc. USP, v. 37, n.3, p.82-7. DOI: https://doi.org/10.1590/S0080-62342003000300010

Rodrigues, K. S.; Silva, M. K. S.; Mendes, L. A. C. & Mendes, P. M. C. (2017). Cores da diversidade: uma análise da campanha Skolors no Facebook. Anais Intercom – Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação XIX Congresso de Ciências da Comunicação na Região Nordeste – Fortaleza – CE.

Rodrigues, R. (2018). Jão explora crescimento e bissexualidade no clipe “Imaturo”. Portal Fora da Ordem. 2018. https://blogs.opovo.com.br/foradaordem/2018/01/23/jao-explora-crescimento-e-bissexualidade-no-clipe-imaturo/

Silva, M. O. (2020). Lourinha e sua turma. Seattle: Amazon KDP.

Silva, M. O. (2020a). Mesmo amarelo, também sou gato? Seattle: Amazon KDP.

Silva, R. C. P. & Megid-Neto, J. (2006). Formação de professores e educadores para abordagem da educação sexual na escola: o que mostram as pesquisas. Ciência & Educação, Bauru, v. 12, n. 2, p. 185-197. DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-73132006000200006

Published

25/08/2021

How to Cite

de Oliveira Silva, M., & Anjos de Moura, M. . (2021). PLAY THE SOUND DJ! TEACHING SEQUENCE ON SEXUALITY WITH THE USE OF MUSIC AND VIDEO CLIPS. Journal of Education, Science and Health – JESH, 1(3), 1–17. https://doi.org/10.52832/jesh.v1i3.30

Issue

Section

EDUCAÇÃO E ENSINO