PLAY THE SOUND DJ! TEACHING SEQUENCE ON SEXUALITY WITH THE USE OF MUSIC AND VIDEO CLIPS
DOI:
10.52832/jesh.v1i3.30Keywords:
Sex education. Learning through music. sexuality and adolescence.Abstract
Sexuality is an important cross-cutting theme to be debated in the school environment. As it is a theme that, at times, due to poor driving, it can generate unnecessary controversy, it was decided to read video clips and songs that are in the daily context of young people's lives. In this sense, 10 classes were prepared for a class of 34 students, aged 16 to 17, Youth and Adult Education II, 8th and 9th grade of Elementary School at a Municipal School, in Vitória da Conquista, Bahia, Northeastern Brazil. The objective of this work was to develop a didactic sequence (SD) on the topic of sexuality through music and video clips. Most of the time, the subject is neglected in the school environment, mainly because it hurts the morality imposed by the standard of the conservative contemporary society. However, it is a cross-cutting theme and must necessarily be present in the basic education curriculum, above all basing debates on teenage pregnancy, contraceptive methods, sexually transmitted infections, respect for the body, among others. Through the applied didactic sequence, it was possible to raise the debate on sexuality within different cultural productions, this approach suggests the use of popular and multicultural knowledge in the classroom and illustrates well the dialogue between scientific knowledge and cultural issues such as music and productions audiovisual.
Downloads
Metrics
References
Carvalho, A. M., Rodrigues, C. S., & Medrado, K. S. (2005). Oficinas em sexualidade humana com adolescentes. Estudos de Psicologia, 10(3),377-384. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-294X2005000300006
Dalago, R. S. (2017). É o poder: uma análise semiótica dos Orixás e do empoderamento feminino no videoclipe de Karol Conká. Revista NEIAB-UEM, v.1, n.1, 2017.
Doron, R., Parot, R. (1998). Dicionário de psicologia. São Paulo: Ática.
Fernandes, K. N.; Reina, F. T. & Mokwa, V. M. N. F. (2015). A música na sala de aula: reflexões sobre sexualidade na educação básica. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v.10, n. esp. DOI: https://doi.org/10.21723/riaee.v10i6.8342
Fernandes, V. (2017). [Música] Ekena “Nó” é renascimento e sororidade em forma de música. Portal Delirium Nerd. 2017. https://deliriumnerd.com/2017/10/30/ekena-no-renascimento-sororidade/
Foucault, M. (1977). História da Sexualidade: a vontade de saber. Rio de Janeiro: Graal.
Garcia, M. R. V. (2008). Prostituição e atividades ilícitas entre travestis de baixa renda. Cadernos de Psicologia Social do Trabalho, v.11, n.2, p. 241-256. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.1981-0490.v11i2p241-256
Gil, A. C. (1999). Métodos e técnicas de pesquisa social. 5.ed. São Paulo: Atlas.
Instituto Brasil Solidário. (2015). Programa de Desenvolvimento da Educação. Sexualidade. http://www.brasilsolidario.com.br/wp-content/uploads/Palestra_Sexualidade_-Adolescentes.pdf
Lapeloso, M. (2017). Pajubá: as principais gírias LGBT. Dicionário Popular. 2017. https://www.dicionariopopular.com/pajuba-principais-girias-lgbt/#:~:text=Pajub%C3%A1%20%C3%A9%20o%20nome%20dado,pessoas%20que%20aderiram%20as%20palavras.
Nascimento, C. & Brisa, M. (2018). Quem é essa mulher na tela? Sete videoclipes que demonstram empoderamento feminino. Portal Medium. https://medium.com/midium/quem-%C3%A9-essa-mulher-na-tela-ff9e30c8da5a
ONU. (2015). Nações Unidas Brasil. Objetivos de Desenvolvimento Sustentável: 17 objetivos para transformar nosso mundo. https://nacoesunidas.org/pos2015/
Pinheiro, P. H. (2017). Pare o que estiver fazendo e assista ao clipe de “Flutua”, de Johnny Hooker e Liniker. Portal Tenho Mais Discos que Amigos!
https://www.tenhomaisdiscosqueamigos.com/2017/12/27/clipe-johnny-hooker-e-liniker/
PCN. Parâmetros Curriculares Nacionais. (1998): Orientação Sexual http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/pcn/orientacao.pdf
Põe Na Roda. (2014). HIV HOJE (com Dráuzio Varella). Portal Põe na Roda: Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=8vlVyOwz0J4
Quem Online. (2017). Preta Gil manda recado para haters em 'Vá Se Benzer', música com Gal Costa. Revista Quem. https://revistaquem.globo.com/QUEM-News/noticia/2017/11/preta-gil-manda-recado-para-haters-em-va-se-benzer-musica-com-gal-costa-assista.html
Querino, R. (2017). Ela está de volta! Leona Vingativa lança clipe sobre a importância do uso do preservativo. Portal Observatório G. https://observatoriog.bol.uol.com.br/noticias/ela-esta-de-volta-leona-vingativa-lanca-clipe-sobre-a-importancia-do-uso-do-preservativo
Ressel, L. B. & Gualda, D. M. R. (2003). A sexualidade como uma construção cultural: reflexões sobre preconceitos e mitos inerentes a um grupo de mulheres rurais. Rev. Esc. USP, v. 37, n.3, p.82-7. DOI: https://doi.org/10.1590/S0080-62342003000300010
Rodrigues, K. S.; Silva, M. K. S.; Mendes, L. A. C. & Mendes, P. M. C. (2017). Cores da diversidade: uma análise da campanha Skolors no Facebook. Anais Intercom – Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação XIX Congresso de Ciências da Comunicação na Região Nordeste – Fortaleza – CE.
Rodrigues, R. (2018). Jão explora crescimento e bissexualidade no clipe “Imaturo”. Portal Fora da Ordem. 2018. https://blogs.opovo.com.br/foradaordem/2018/01/23/jao-explora-crescimento-e-bissexualidade-no-clipe-imaturo/
Silva, M. O. (2020). Lourinha e sua turma. Seattle: Amazon KDP.
Silva, M. O. (2020a). Mesmo amarelo, também sou gato? Seattle: Amazon KDP.
Silva, R. C. P. & Megid-Neto, J. (2006). Formação de professores e educadores para abordagem da educação sexual na escola: o que mostram as pesquisas. Ciência & Educação, Bauru, v. 12, n. 2, p. 185-197. DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-73132006000200006
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Journal of Education, Science and Health – JESH
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.