Virtual monitoring: a methodological resource for practical histology classes in the remote teaching model
DOI:
10.52832/jesh.v1i3.27Keywords:
Science/Biology Teaching, Teaching practiceAbstract
The social distancing imposed by the covid-19 pandemic forced classroom teaching to interrupt its activities, and immediately migrate them to the remote education system, imposing the disciplines with practical classes to an immediate adaptation of their contents without the physical spaces and equipment that these classes require. The objective of this work is to present the website Monitorial virtual de Histology as a digital methodological resource to replace the practical classes of Histology during the remote teaching regime. The present work is an account of the experience lived in the monitoring program of the discipline of Histology. To carry out the virtual monitoring, a website was developed through a free platform, which is also responsible for hosting, entitled Virtual Histology Monitoring. On the website, portfolios of images of histological sections of different tissues of animal origin were made available. Synchronously, the monitoring team used the available tissue images to present to the students the morphological and cellular characteristics of human tissues. Asynchronously, students used the website to create the digital portfolio. 87% of the students who participated in the virtual monitoring accessed the website during synchronous classes, while 92% of the students accessed the website in asynchronous moments. The new teaching scenarios, imposed by the covid-19 pandemic, boosted the development of a methodological resource that allowed the presentation of the practical contents of the Histology discipline, through a website allowing the student to access these contents synchronously and asynchronously.
Downloads
Metrics
References
Amaral, E., Polydoro, S. (2020). Os desafios da mudança para o ensino remoto emergencial na graduação na UNICAMP-Brasil. Linha Mestra, 41(1), 52-62. DOI: https://doi.org/10.34112/1980-9026a2020n41ap52-62
Araújo, T. M., Testasicca, M. C. S., Oliveira, A. R. (2021). Proposição de uma sequência didática complementar ao livro didático para o ensino de histologia animal no ensino médio. Experiências em Ensino de Ciências, 16(1), 159-185.
Boeira, S., Gomes, M. G. de Altvater, E. E. T., Jesse, C. R. (2020). Importância da monitoria em histologia, citologia e embriologia: contribuição ao ensino-aprendizagem. Abstract retrieved from https://periodicos.unipampa.edu.br/index.php/SIEPE/article/view/65036. Acesso em: 16 jun. 2021.
Brasil. Decreto nº 9.235, de 15 de dezembro de 2017. Dispõe sobre o exercício das funções de regulação, supervisão e avaliação das instituições de educação superior e dos cursos superiores de graduação e de pós-graduação no sistema federal de ensino. Brasília, DF: Presidência da República do Brasil.
Brasil. Portaria nº 345, de 19 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus - COVID-19. Brasília, DF: Presidência da República do Brasil.
Braun, M. S. A., Melo, S. S. (2020). A monitoria no processo de aprender a empreender. Revista Pemo, 2(2), 1-17. doi: 10.40149/pemo.v2i2.3727. DOI: https://doi.org/10.47149/pemo.v2i2.3727
Cavalcante, G. M., Fonseca, C.R.Q., Costa, N. B. (2020). Pandemia da covid-19 versus ensino remoto: adaptações nas aulas práticas de farmacologia para amenizar o impacto na aprendizagem. Covid-19: impactos da pandemia no Brasil e no mundo (pp.53-59). Rio de Janeiro, RJ: e-Publicar.
Gonçalves, R., Lara, M. V. S. de, Carpes, P. B. M., Vargas, L. da S. (2020). A importância das atividades práticas nas disciplinas básicas para a formação em saúde. Abstract retrieved from https://periodicos.unipampa.edu.br/index.php/SIEPE. Acesso em: 16 jun. 2021.
Guedes, M. B., Coronel, P. M. V., Piranda, E. M. (2020). Monitoria acadêmica de parasitologia no período de ensino remoto emergencial: relato de experiência. Abstract retrieved from https://periodicos.ufms.br/index.php/IntegraEaD/article/view/11929. Acesso em: 16 jun. 2021.
Lanza C. C., Seabra, R. A. F. S., Coelho, A. C. P., Silva, Á., Martins, B. C. S., Sousa, G. C., Salvador, I. L. S., Carmo, L. R. & Guimarães, P. R. (2021). Atividade de monitoria durante o Regime Letivo Remoto: relato de experiência no curso de medicina. Revista Eletrônica Acervo Saúde, 13(5), e7163. doi: 10.25248/reas.e7163.2021. DOI: https://doi.org/10.25248/reas.e7163.2021
Leite, K. N. S., Souza, M. N. A., Nascimento, A. K., Souza, T. A. (2021). Utilização de metodologia ativa no ensino superior de saude: revisão integrativa. Arquivos de Ciencias da Saúde da UNIPAR, 25(2), 133-144. DOI: https://doi.org/10.25110/arqsaude.v25i2.2021.8019
Mesquita, G. N., Oliveira, J. G., Alves, A. L. N., Da Silva, L. M. S., Ribeiro, L. H., Silveira. T. (2019). Métodos de ensino integrados em monitoria de anatomia e Histologia: um relato de experiência. Revista Eletrônica Acervo Saúde, 30(1), e1370. doi:10.25248/reas.e1370.2019 DOI: https://doi.org/10.25248/reas.e1370.2019
Natario, E. G., Santos, A. A. A. (2010). Programa de monitores para o ensino superior. Estudos de Psicologia, 27(3), 355-364. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-166X2010000300007
Ratis, L. R., Soareas, A. A., Ximenes, E. L. S., Pereira, M. G. A., Paula, M. V. O PROGRAMA RESIDÊNCIA PEDAGÓGICA EM PERÍODO DE PANDEMIA COVID-19: relatos de professores de Biologia em formação inicial. Journal of Education Science and Health, 1(3), 1-12. Doi: https://doi.org/10.52832/jesh.v1i3.26. DOI: https://doi.org/10.52832/jesh.v1i3.26
Santos, L. C., Oliveira, C. L. C. (2020). O jogo digital quiz dos tecidos, as contribuições da monitoria para o ensino de histologia e para a formação acadêmica do monitor. Periódicos horizontes – USF, 38(1), 797-781. doi.org/10.24933/horizontes.v38i1.797. DOI: https://doi.org/10.24933/horizontes.v38i1.797
Santos, M. M. (2021). Monitoria acadêmica presencial de citologia, histologia e embriologia e vídeo-aulas no youtube: relato de experiência. Revista Interfaces, 9(1), 993-997. doi: 10.16891/2317-434X.v9.e1.a2021. DOI: https://doi.org/10.16891/2317-434X.v9.e1.a2021.pp983-987
Santos, E. A. V. (2021). Contribuições do programa de monitoria para a formaçõa acadêmica e docente do monitor licenciado em ciências biológicas. Educ. Ci. e Saúde, v. 8, n. 1, p. 236-255. DOI: https://doi.org/10.20438/ecs.v8i1.299
Silva, A. K. A. da, Ferreira, M. L. S., Oliveira, M. J. S., Silva, J. P. X., Machado, L. D. S., Xavier, S. P. L. (2021). Contribuições da monitoria acadêmica para a formação em enfermagem: revisão integrativa. Revista Enfermagem Atual in Derme, 95(33), 1-10. doi: 10.31011/reaid-2021-v.95-n.33-art.945. DOI: https://doi.org/10.31011/reaid-2021-v.95-n.33-art.945
Silva, R. N., Belo, M. L. M. (2012). Experiências e reflexões de monitoria: contribuição ao ensino-aprendizagem. Scientia Plena, 8(7), 1-6.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Journal of Education, Science and Health – JESH
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.