PRODUCTION OF MODELS ABOUT BIOMES AND ENVIRONMENTAL POLLUTION USING RECYCLABLE MATERIALS

Authors

DOI:

10.52832/jesh.v4i3.231

Keywords:

Sciences, Playful Education, Reuse, Solid Waste

Abstract

Education needs to be constantly evolving, in this context, strategies such as the flipped classroom propose that the student is the protagonist of their teaching-learning process. The promotion of strategies that reinforce environmental awareness and sustainable attitudes must permeate pedagogical practice. Thus, the objective of this study was to associate strategies related to the flipped classroom and strategies to promote sustainability, through the proposal to build models with recyclable materials. The research took place with students in the seventh year of elementary school at a school in Pelotas-RS. The themes that covered sustainability were concentrated on two axes: Biomes or pollution. The production of materials took place in the classroom under the supervision of the teacher and with students gathered in groups. A total of 8 models were produced, 4 on biomes and 4 on pollution. The commitment and enthusiasm of the students in implementing the proposals can be seen. Furthermore, it was found that the teaching-learning process about biomes and pollution was consolidated through these models, since the students demonstrated creativity, innovation and were able to materialize through three-dimensional forms the main subjects previously covered on topics related to biomes. and pollution.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Eduarda Medran Rangel, Universidade Federal de Pelotas

Doutora em Ciência e Engenharia de Materiais – Universidade Federal de Pelotas (UFPel). Professora na Prefeitura Municipal de Rio Grande, RS, Brasil.

Adrize Medran Rangel, UFPel

Formada no curso Técnico em Química do Instituto Federal Sul Rio-Grandense, licenciada em Ciências Biológicas pela Universidade de Franca, pós-graduada em Psicologia da Educação pela Faculdade do Paraná de Educação Superior e Pós-Graduanda em Ciências Ambientais pela Universidade Federal de Pelotas. Tenho experiência com encapsulação, rotulagem, embalagem e peso médio de fármacos; Análises físico-químicas dos fertilizantes organominerais, minerais e matérias-primas; Análises físicas: preparo e quarteamento de amostras, granulometria, dureza e umidade; Análises químicas: Nitrogênio total, Fósforo solúvel em CNA + água, Potássio solúvel em água, Cloro solúvel em água, Carbono orgânico; Análise e controle de água de caldeira. Experiência como líder de equipe e processo de produção de fertilizante fluido, verificando o funcionamento dos equipamentos, distribuindo tarefas a ser executadas; organizando as produções diárias, acompanhando e analisando o processo produtivo (produção do produto, qualidade, embalagens, rótulos); ordem de fabricação, acompanhamento e produção de selos da produção de adubo organo-mineral.

Estela Fernandes e Silva, FURG

É Biotecnologista pela Universidade Federal de Pelotas (2012),Licenciada em Biologia pela Universidade de Franca (2019), mestre (2014) e doutora (2018) pelo Programa de pós-graduação em Ciências Fisiológicas (PPG-CF) da Universidade Federal de Rio Grande (FURG). Tem experiência nas áreas de investigação de compostos antitumorais em linhagens resistentes a múltiplas drogas, criobiologia, toxicologia reprodutiva e testes in vitro para predição de fertilidade. Realizou pós-doutorado no período de abril de 2018 a fevereiro de 2019 desenvolvendo atividades junto ao Programa de Cooperação Acadêmica no projeto Resistência a Múltiplas Drogas em células tumorais - Estudo colaborativo para investigar o fenótipo e a sensibilidade a agentes quimioterápicos com diferentes alvos celulares.

Daiana Kaster Garcez, IFSul

Doutora em Biologia de Ambientes Aquáticos Continentais, pela Universidade Federal do Rio Grande (2021). Mestre pelo mesmo programa (2016). Pós-graduada em Ensino de Biologia e Ciências (2022). Possui graduação em Ciências Biológicas, ênfase em Zoologia, pela Universidade Federal de Pelotas (2014) e em Formação Pedagógica pelo Instituto Federal Sul-rio-grandense Câmpus Pelotas (2021). Tem experiência na área de Genética, com ênfase em Genética Animal e Evolutiva, desenvolvendo pesquisas relacionadas ao entendimento de padrões micro e macroevolutivos em peixes anuais da família Rivulidae e de sua conservação. Atualmente é professora substituta de Biologia no Instituto Federal Sul-rio-grandense Câmpus Visconde da Graça e professora de Ciências na Prefeitura Municipal do Rio Grande.

References

ANASTASIOU, L. G. C.; ALVES, L. P. (2015). Estratégias de ensinagem. In: ANASTASIOU, Léa das Graças Camargo; ALVES, Leonir Pessate (Org.). Processos de Ensinagem na universidade: pressupostos para as estratégias de trabalho em aula. Joinville: Univille, 67-100.

BRASIL. (1997). Ministério da Educação. Parâmetro Curricular Nacional. Apresentação dos Temas Transversais. Ética. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF. 146p.

BRASIL. (2012). Ministério da Educação/ Conselho Nacional de Educação. Conselho Pleno. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Ambiental.

Disponível em http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=10988-rcp002-12-pdf&category_slug=maio-2012-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 17 de set. 2023.

BRASIL.(2018). Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

Clark, R., Kirschner, Pa E Sweller, J. (2012). Colocando os alunos no caminho da aprendizagem: o caso para uma instrução totalmente orientada. Educador Americano, 36(1), 5-11. https://eric.ed.gov/?id=EJ971752

Csillag, S.; Király, G.; Rakovics, M.; Géring, Z. (2022). Agents for sustainable futures? The (unfulfilled) promise of sustainability at leading business schools. Futures, 144, 103044. http://dx.doi.org/10.1016/j.futures.2022.103044.

Dong, K.; Zeng, X. (2018). Public willingness to pay for urban smog mitigation and its determinants: a case study of beijing, china. Atmospheric Environment, 173, 355-363. http://dx.doi.org/10.1016/j.atmosenv.2017.11.032.

Ferreira, D. C.; Graziele, I.; Marques, R. C.; Gonçalves, J. (2021). Investment in drinking water and sanitation infrastructure and its impact on waterborne diseases dissemination: the brazilian case. Science Of The Total Environment, 779, 146279. http://dx.doi.org/10.1016/j.scitotenv.2021.146279.

Ferrero-Ferrero, I.; Fernández-Izquierdo, M. Á.; Muñoz-Torres, M. J.; Bellés-Colomer, L. (2018). Stakeholder engagement in sustainability reporting in higher education. International Journal Of Sustainability In Higher Education, 19 (2), 313-336. Emerald. http://dx.doi.org/10.1108/ijshe-06-2016-0116.

Huang, S.; Kuo, Y.; Chen, H. (2020). Applying digital escape rooms infused with science teaching in elementary school: learning performance, learning motivation, and problem-solving ability. Thinking Skills And Creativity, 37, 100681. http://dx.doi.org/10.1016/j.tsc.2020.100681.

Oliveira, T. E. de; ARAUJO, I, S.; VEIT, E. A. (2016). Física na escola. São Paulo. v. 14 (2), 4-13.

Oliveira, L.; Neiman, Z. (2020). Educação Ambiental no âmbito escolar: análise do processo de elaboração e aprovação da Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Revbea, São Paulo, 15(3), 36-52.

Shore, B M; Delcourt, M. A. B.; Syer, C. A.; Schapiro, M. (2008). The Phantom of the Science Fair. Londres: Routledge, 26 p.

Rangel, E. M.. Feira de Ciências On-Line: Uma Adaptação Necessária Durante A Pandemia De COVID-19. In: Guidotti, Charles Dos Santos; Araujo, Rafaele Rodrigues De. (2022). Memórias, práticas e relatos de professores sobre Feiras e Mostras Científicas. 2. ed. Porto Alegre: Mundo Acadêmico, 2022. p. 115-122.

Silva, E. F, Rangel, E. M, Macagnan, K. L, Cardoso, T. F. (2021). Gamificação no Ensino de Ciências da Natureza. In: DAMASCENO, Mônica Maria Siqueira; OLIVEIRA, Ricardo Damasceno de. Tecnologias educacionais. Iguatu,: Quipá. Cap. 14. 87-101. Disponível em: https://educapes.capes.gov.br/bitstream/capes/600539/2/COLETANEA%20TECNOLOGIAS%20EDUCACIONAIS.pdf. Acesso em: 10 set. 2023.

Tomas, W. M.; Berlinck, C. N.; Chiaravalloti, R. M.; Faggioni, G. P.; Strussmann, C.; Libonati, R.; Abrahão, C. R.; Alvarenga, G. V.; Bacellar, A.E.F.; Batista, F. R. Q. (2021). Counting the Dead: 17 million vertebrates directly killed by the 2020⠹s wildfires in the pantanal wetland, brazil. Research Square, p. 1. http://dx.doi.org/10.21203/rs.3.rs-859794/v1.

Published

05/02/2024

How to Cite

Medran Rangel, E., Medran Rangel, A., Fernandes e Silva, E., & Kaster Garcez, D. (2024). PRODUCTION OF MODELS ABOUT BIOMES AND ENVIRONMENTAL POLLUTION USING RECYCLABLE MATERIALS. Journal of Education, Science and Health – JESH, 3(4), 01–09. https://doi.org/10.52832/jesh.v4i3.231

Issue

Section

EDUCAÇÃO E ENSINO

Most read articles by the same author(s)