The use of mind maps in science classes during remote teaching
DOI:
10.52832/jesh.v3i2.201Keywords:
Teaching strategy, Natural sciences, LudicAbstract
The present study aims to analyze the use of mind maps as a teaching resource in science classes during remote education during the pandemic period of COVID-19 in the public year 2020 in a school in the state of Mato Grosso. The work was carried out with mental maps researching the 7th year of elementary education of a state school in the city of Barra do Bugres - MT. The students elaborated and created a mental map about the contents worked in the handouts: natural phenomena; tectonic plates; vaccines. During the research, a total of 17 mind maps were emitted, 4 of which are natural phenomena, 5 of tectonic plates and 8 addressing vaccine content. Among the mental maps, one can notice the essential elements to this type of representation. The first element that can be perceived is the playfulness that is presented in the form of arrows, drawings and illustration. And the second element refers to the content contained in the student handouts, central title, associated content branching to the ends. Analyzing the mental maps prepared by the students, it can be seen that the students were able to elaborate elaborating the playfulness and appropriation of the contents of the handouts worked. Thus, available in an improvement in students' knowledge.
Downloads
Metrics
References
Buzan, T. (2009). Mapas Mentais. Tradução de Paulo Polzonoff Jr. Rio de Janeiro: Sextante.
Cabrera, W. B. (2007). A ludicidade para o ensino médio na disciplina de biologia: Contribuições ao processo de aprendizagem em conformidade com os pressupostos teóricos da Aprendizagem Significativa (Dissertação de Mestrado, Universidade Estadual de Londrina).
Cechinel, A., Fontana, S. A. P., Della, K. G. P., Pereira, A. S., & do Prado, S. S. (2016). Estudo/análise documental: uma revisão teórica e metodológica. Criar Educação, 5(1). DOI: https://doi.org/10.18616/ce.v5i1.2446
Cordovil, V. R. D. S., & Francelin, M. M. (2018). Organização e representações: uso de mapa mental e mapa conceitual. XIX ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO (XIX ENANCIB); XIX ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO (XIX ENANCIB), 24(2).
Correia, P. R. M., Donner Jr, J. W., & Infante-Malachias, M. E. (2008). Mapeamento conceitual como estratégia para romper fronteiras disciplinares: a isomeria nos sistemas biológicos. Ciência & Educação, 14(03), 483-495. DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-73132008000300008
Costa, F. S. M., Gonçalves, A. M. M., & Carvalho, I. F. (2020). Uma Proposta de Ensino Investigativo sobre Fermentação Lática com Utilização de Mapas Mentais. Anais do Colóquio Internacional "Educação e Contemporaneidade", São Cristóvão – SE. 14(6), p. 2-12.
Costa, L. D. (2018). Perspectivas de bolsistas de iniciação Júnior sobre contribuições de feiras de ciências para compreensão cientifica – estudo de caso. (Dissertação de Mestrado, Programa de Pós-graduação em Ensino, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso).
Del Pino, J., & Strack, R. (2012). O desafio da cientificidade na sala de aula. Revista Pátio, Conhecimento Científico no Ensino Médio, (12).
Galante, C. E. S. (2014). O Uso de Mapas Conceituais e de Mapas Mentais como Ferramentas Pedagógicas no Contexto Educacional do Ensino Superior. Revista Eletrônica Múltiplo Saber, (23), p. 1-23.
Hodges, C. et al. (2020). The difference between emergency remote teaching and online learning. Educause review, (27), p. 1-12.
Lima, A. C. B., dos Santos, D. C. M., & dos Santos Pereira, A. P. (2020). Mapas mentais e conceituais como ferramentas para a aprendizagem significativa no ensino remoto. IntegraEaD, 2(1), 10-10.
Marques, A. M. M. (2008). Utilização pedagógica de mapas mentais e de mapas conceptuais. (Dissertação de Mestrado em Expressão Gráfica, Cor e Imagem, Universidade Aberta de Portugal, Lisboa).
Nunes, A. M., Silva, E. D. S., Silva, M. S. L., Medeiros, T. C. F., & Cavalcanti, M. L. F. (2017). Mapa Mental: Ferramenta Facilitadora da Aprendizagem no Ensino de Biologia. Anais IV Congresso Nacional Educação – CONEDU, Campina Grande – PB, Realize Editora.
Oliveira, J. C. S., Freitas, M., & Alencar, S. (2019). Utilização de Mapas Mentais como Ferramenta em Aprendizagem na Disciplina de Histologia e Embriologia Humana. Anais do Encontro de Extensão, Docência e Iniciação Científica (EEDIC), 5(1).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Journal of Education, Science and Health – JESH
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.