Life project: what do high school students of Cáceres, Mato Grosso, Brazil think about it?
Life project and the high school
DOI:
10.52832/jesh.v3i2.195Keywords:
Identity, Life planning, Professional choiceAbstract
In many moments it is complicated to know which way to go in life, especially for students who are still in the process of learning and maturing. This study was developed to analyze the perception of high school students about the life project course in Cáceres – MT. A semi-structured questionnaire consisting of seven questions was applied to 50 students that were included in four classes of 1st grade of high school in a public school. Students who were 6 to 12 years old were interviewed. The questionnaire were applied in the online format, using the Google platform. In general, the students demonstrated good acceptance for the life project course. The life project course it is a good opportunity of dialogue for students, as well as, for construction their life planning, concretely and viable within the possibilities of each one. Actions by the government are essential to enable the performance of schools and teachers in this process.
Downloads
Metrics
References
Alchorne, I., & Carvalho, S. (2020). Vivências (1. ed.). São Paulo: Editora Scipione.
Alves, M. F., & Oliveira, V. A. de. (2020). Política educacional, projeto de vida e currículo do Ensino Médio: teias e tramas formativas. Humanidades e Inovação, 7(8), 20–35.
Brasil. (2018). Diário oficial da união. Ministério Da Educação, 2018, 1–11.
Brasil (2017). Lei nº 13.415 de 16 de fevereiro de 2017. Institui a Política de Fomento à Implementação de Escolas de Ensino Médio em Tempo Integral. Brasília: Ministério da Educação. DOI: https://doi.org/10.22420/rde.v11i20.773
Brasil. (2020). Referenciais Curriculares para a elaboração de itinerários formativos. Ministério da Educação. Brasília: Ministério da Educação.
Calvosa, M. V. D. (2020). Perspectivas e Decisões de Carreira: dilemas entre a vida profissional e pessoal. Revista de Casos e Consultoria, 11(1), e11129. https://doi.org/https://orcid.org/0000-0003-2724-9431
Castro, S. P., & Malavasim, A. (2017). A Relação Da Pedagogia Da Autonomia De Paulo Freire Com a Prática Docente No Contexto Educacional. E-Mosaicos, 6(13), 105–111. https://doi.org/10.12957/e-mosaicos.2017.30808 DOI: https://doi.org/10.12957/e-mosaicos.2017.30808
Costa, C. S. da S., Alberto, M. de F. P., & Silva, E. B. F. de L. (2019). Vivências nas Medidas Socioeducativas: Possibilidades para o Projeto de Vida dos Jovens. Psicologia: Ciência e Profissão, 39, 1–16. https://doi.org/10.1590/1982-3703003186311 DOI: https://doi.org/10.1590/1982-3703003186311
Dellazzana-Zanon, L. L., Zanon, C., Noronha, A. P. P., de Oliveira, M. V., & de Paula Rosado, A. F. (2020). Preliminary evidence of validity for the purpose in life scale for adolescents. Avaliacao Psicologica, 18(4), 429–437. https://doi.org/10.15689/AP.2019.1804.18602.11 DOI: https://doi.org/10.15689/ap.2019.1804.18602.11
Gobbo, J. P., Nakano, T. D. C., & Dellazzana-Zanon, L. L. (2019). Escala de projetos de vida para adolescentes: evidências de validade de conteúdo. Estudos Interdisciplinares Em Psicologia, 10(1), 20. https://doi.org/10.5433/2236-6407.2019v10n1p20 DOI: https://doi.org/10.5433/2236-6407.2019v10n1p20
Klein, A. M., & Arantes, V. A. (2016). Life Projects of High School Young Students and School. Educação e Realidade, 41(1), 135–154. http://dx.doi.org/10.1590/2175-623656117 DOI: https://doi.org/10.1590/2175-623656117
Lopes, A. C. (2019). Itinerários formativos na BNCC do Ensino Médio: identificações docentes e projetos de vida juvenis. Retratos Da Escola, 13(25), 59. https://doi.org/10.22420/rde.v13i25.963 DOI: https://doi.org/10.22420/rde.v13i25.963
Mussi, R. F. de F., Flores, F. F., & Almeida, C. B. de. (2021). Pressupostos para a elaboração de relato de experiência como conhecimento científico. Revista Práxis Educacional, 17(48), 60–77. https://doi.org/https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i48.9010 DOI: https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i48.9010
Pereira, B. C., Zanon, C., & Dellazzana-Zanon, L. L. (2021). Influência dos Contextos Escolar e Familiar nos Projetos de Vida de Adolescentes. Psicologia: Ciência e Profissão, 41, 1–14. https://doi.org/10.1590/1982-3703003227915 DOI: https://doi.org/10.1590/1982-3703003227915
Pinheiro, L. M., & Santos, M. F. (2022). Atividades lúdicas para subsidiar o ensino de Ciências durante período pandêmico em Mato Grosso. Research, Society and Development, 11(16), e580111638549. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v11i16.38549 DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v11i16.38549
Rocha, S. C., Brito, R. de O., & Cerce, L. M. R. (2022). O protagonismo estudantil e os desafios da sociedade contemporânea: um diálogo sobre projeto de vida. Research, Society and Development, 11(1), e39511125070. https://doi.org/10.33448/rsd-v11i1.25070 DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v11i1.25070
Santos, M. F. (2022). Conhecimentos entomológicos de estudantes no ensino médio de uma escola pública de Cáceres, Mato Grosso, Brasil. Journal of Education, Science and Health, 2(1), 1–10. https://doi.org/10.52832/jesh.v2i2.123 DOI: https://doi.org/10.52832/jesh.v2i2.123
Silva, I. M. M., & Leme, M. I. S. (2019). Projetos De Vida E Educação: Narrativas De Jovens Das Camadas Populares Sobre Suas Experiências. Revista Inter Ação, 44(1), 77–92. https://doi.org/10.5216/ia.v44i1.55686 DOI: https://doi.org/10.5216/ia.v44i1.55686
Valore, L. A., & Viaro, R. V. (2007). Profissão e sociedade no Projeto de Vida de Adolescentes em Orientação Profissional. Revista Brasileira de Orientação Profissional, 8(2), 57–70.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Journal of Education, Science and Health – JESH
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.