Dialogging with the Normative Documents of Education in Portugal and Brazil from an inclusive perspective
DOI:
10.52832/jesh.v1i3.18Keywords:
Education, Inclusion, Rights, Equity, Teacher EducationAbstract
Abstract: The normative document on Portuguese education is entitled: Profile of students leaving compulsory schooling, and the that of Brazilian education is known as the National Common Curricular Base. A documentary research was carried out on these documents with a focus on the inclusive perspective of both, and after the qualitative reading, the intentionality, the legal frameworks and a comparison between the educational laws were pointed out. These education documents in Portugal and Brazil respectively, have the claim and are based on the global and local agenda of inclusion, social justice, equality, respect for diversity, among other values pursued by intergovernmental organizations and nation states. This article proposes a brief dialogue between such documents in an inclusive perspective and a brief reflection on the letter of norms and inclusion practices. Historically situating these documents and bringing to our reflection the pedagogical practices and the possibilities of concreteness of such pretensions, and mainly pointing out ways to overcome educational documents that do not reach the classroom, and that mainly, the relationship of these documents from different countries is significant for the learning and improvement of the educational process of both nations.
Downloads
Metrics
References
Boff, L. (2018). Brasil: Concluir a refundação ou prolongar a dependência. São Paulo: Editora Vozes.
Brasil. (2016) Ministério da Educação. Base Nacional Curricular Comum, http:// basenacionalcomum.mec.gov.br, 2016. Acesso: 24 jul. 2021.
Bravo, R. S. (1991) Técnicas de investigação social: Teoria e ejercicios. 7. ed. Ver. Madrid: Paraninfo.
Correa, C. B. et. al (2019) do abismo entre a previsão e a concretude do direito à vida e a segurança no direito pátrio e seu distanciamento diante do agravamento da pobreza. Anais Seminário Científico do UNIFACIG. Volume 5.
Delors, J. (1996). Educação um tesouro a descobrir. UNESCO/ EDIÇÕES ASA/ Cortez
DGE, M. D (2017) Perfil dos alunos a saída obrigatória. Disponível em: Dge.mec.pt/sites/default/files/curriculo/projeto-autonomia-e-flexibilidade/perfil-dos-alunos.pdf. Obtido de dge.mec.pt: dge.mec.pt/sites/default/files/curriculo/projeto-autonomia-e-flexibilidade/perfil-dos-alunos.pdf. Acesso: 21 jul. 2021.
Freire, P. (1996) Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra.
Freire, P. (2020) Pedagogia do oprimido. 74. Ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra.
Gentili, P. (2009) O direito à educação e as dinâmicas de exclusão na América Latina. Educação & Sociedade, 30, 1059-1079. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302009000400007
Giddens, A. (2000). O mundo na era da Globalização, Lisboa, Lisboa: Editorial: Presença.
Gil, A. (1991). Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas.
Morin, E. (2020) Nós temos que viver com incerteza (C.L.U. –Entrevistador) Paris, França. Obtido de Le Journal.
ONU. (1948). Declaração Universal dos direitos do homem. Disponível em: Https://nacoesunidas.org/wp-content/uploads/2018/10/DUDH.pdf. Obtido de Nações Unidas.Org. Acesso: 24 jul. 2021.
Pimentel, S. C. (2012). Formação de professores para inclusão: saberes necessários e percursos formativos. In: t. A. Therezinha Guimarães Miranda. O professor e a educação inclusiva: formação, práticas e lugares. Salvador: EDUFBA.
Silva, M. O. (2004). Reflectir para (re) construir práticas. (u. O. Educativos, ed.) Revista Lusófona de Educação, 8, 2 51-60.
Stoer, S. R., & Guimarães, A. (2005). A diferença somos nós: a gestão da mudança social e as políticas educativas e sociais. Porto, Portugal: edições afrontamento.
Teodoro, A. N. (2015). A construção da educação mundial ou o lugar da educação comparada no estudo das políticas (e práticas) de educação. Revista Brasileira de Pós Graduação, 12, 859-877. DOI: https://doi.org/10.21713/2358-2332.2015.v12.972
UNESCO. (1998). Declaração de Salamanca sobre Princípios, Políticas e Práticas na Área das Necessidades Educativas Especiais. United Nations Education, Scientificand Cultural Organization. Paris.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Journal of Education, Science and Health – JESH
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.