PERSPECTIVES OF TEACHERS FROM THE SOUTH AND SOUTHEAST PARÁ REGION ON THE REMOTE TEACHING MODALITY IN THE COVID-19 PANDEMIC PERIOD.

Authors

DOI:

10.52832/jesh.v3i1.179

Keywords:

Technology. Interaction. Education. Virtual Tools. Ability

Abstract

The pandemic of Covi-19, in 2020, accelerated the use of ICT in teaching, where the remote teaching modality was a measure to provide continuity to classes. The objective to present the perspective of basic education teachers from the South and Southeast Regions of the state of Pará about the adaptation process, allowing the teacher to express their difficulties and working conditions in the pandemic period caused by COVID-19. Ten basic education teachers from the Southern and Southeastern regions of the state of Pará participated in the research. A questionnaire was applied through Google forms related to academic background, skills and difficulties in using ICT in their remote teaching practice. It was observed that 50% of the participants work as teachers in elementary II (6th to 9th grade), 30% work in elementary I (1st to 5th grade), 30% in high school, 10% in college, and 10% work in graduate studies. Of these, 50% reported having a specialization, 40% had a Master's degree, and 10% had only a Bachelor's degree. Most of the teachers in the survey reported that they did not have access to discussions about the use of technology in education during their initial training. Promoting continuing education is the most effective strategy to mitigate the theoretical and practical deficiencies in the use of technologies in education.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Dion Leno benchimol da Silva, UNIFESSPA

Mestrando do Curso Ensino de Ciências e Matemática do Programa de pós-graduação em Ensino de Ciências e matemática (PPGECM), Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará (UNIFESSPA), Tucuruí, Pará, Brasil.

Mix de Leão Moia, IFPA

Doutorando do Curso de Sociedade, Cultura e Fronteiras da Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE), Tucuruí, Pará, Brasil.

Lucas de Sousa Costa, UNIFESSPA

Mestrando do Curso Ensino de Ciências e Matemática do Programa de pós-graduação em Ensino de Ciências e matemática (PPGECM), Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará (UNIFESSPA), Canaã dos Carajás, Pará, Brasil

Jessica de Oliveira Reis, UNIFESSPA

Mestranda do Curso Ensino de Ciências e Matemática do Programa de pós-graduação em Ensino de Ciências e matemática (PPGECM), Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará (UNIFESSPA), Belém, Pará, Brasil

Gabriel Costa Dourado, UNIFESSPA

Mestrando do Curso Ensino de Ciências e Matemática do Programa de pós-graduação em Ensino de Ciências e matemática (PPGECM), Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará (UNIFESSPA), Santana do Araguaia, Pará, Brasil

Ellan Hudson Tavares Leal, UFT

Mestrando no Programa de pós-graduação em química (PPGQ) da Universidade Federal do Tocantins (UFT), Marabá, Pará, Brasil

Maria da Conceição Silva Filha, SEDUC PA

Graduada em Pedagogia, Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará (UNIFESSPA).

Márcio Soares Ferreira, UFPA

Pós-graduado pelo Curso de Linguagem Cultura e Educação do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará (IFPA), Breu Branco, Pará, Brasil.

References

Araújo, M. R. S. de, Seles, G. L. S., Galvão, R. J. S., Costa, S. D., Costa, A. de S., Leite, H. H., & Batista. (2022). Os desafios da educação domiciliar durante a pandemia da Covid-19 para manter ensino aprendizagem dos estudantes no ensino fundamental. Journal of Education Science and Health, 2(2), 1–15. https://doi.org/10.52832/jesh.v2i2.115 DOI: https://doi.org/10.52832/jesh.v2i2.115

BRASIL. MEC. Portaria nº 544, de 16 de junho de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais, enquanto durar a situação de pandemia do novo conoravírus - Covid-19, e revoga as Portarias MEC nº 343, de 17 de março de 2020, nº 345, de 19 de março de 2020, e nº 473, de 12 de maio de 2020. Disponível em: http://www.in.gov.br/web/dou/-/portaria-n-544-de-16-de-junho-de-2020-261924872.

Dourado, A. L. O. (2020). A formação docente nos cursos de pedagogia para o uso de tdic na educação básica. Anais do CIET:EnPED:2020 - (Congresso Internacional de Educação e Tecnologias | Encontro de Pesquisadores em Educação a Distância). https://cietenped.ufscar.br/submissao/index.php/2020/article/view/1161

Feitosa, M., Moura, P., Ramos, M., & Lavor, O. (2020). Ensino Remoto: O que Pensam os Alunos e Professores?. In Anais do V Congresso sobre Tecnologias na Educação, (pp. 60-68). Porto Alegre: SBC. doi:10.5753/ctrle.2020.11383 DOI: https://doi.org/10.5753/ctrle.2020.11383

Galvao, M. C. B., Pluye, P., & Ricarte, I. L. M. (2017). Métodos de pesquisa mistos e revisões de literatura mistas: conceitos, construção e critérios de avaliação. InCID Revista de Ciência da Informação e Documentação, 8(2), 4. https://doi.org/10.11606/issn.2178-2075.v8i2p4-24 DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2178-2075.v8i2p4-24

Gonçalves, R., & Souza, E. Â. de. (2022). Somos todes youtubers? Indústria 4.0 e precarização do trabalho docente em tempos de pandemia. Serviço Social & Sociedade, 144, 33–51. https://doi.org/10.1590/0101-6628.279 DOI: https://doi.org/10.1590/0101-6628.279

Kairallah, S., & Rozenfeld, C. de F. (2020). Cultura digital: uma análise das percepções dos professores de inglês da rede pública acerca do uso da tecnologia e a infraestrutura escolar. Anais do CIET: EnPED: 2020-(Congresso Internacional de Educação e Tecnologias| Encontro de Pesquisadores em Educação a Distância. https://cietenped.ufscar.br/submissao/index.php/2020/article/view/1093/797

Kenski, V. M. (2008a). Educação e comunicação: interconexões e convergências. Educação & Sociedade, 29, 647–665. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302008000300002

Kenski, V. M. (2008b). Novos processos de interação e comunicação no ensino mediado pelas tecnologias. Cadernos de pedagogia universitária.

Lakatos, E. M., & Marconi, M. A. (2018). Metodologia do trabalho científico. Atlas.

Libâneo, J. C. (2004). A didática e a aprendizagem do pensar e do aprender: a Teoria Histórico-cultural da Atividade e a contribuição de Vasili Davydov. Revista Brasileira de Educação, 5–24. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782004000300002

Lima, W., Farias, I., & Viana, M. (2022). Formação docente e as TDIC no processo ensino e aprendizagem: recursos e estratégias para a educação online. Revista Docência e Cibercultura, 6(5), 439-457. doi:https://doi.org/10.12957/redoc.2022.65485 DOI: https://doi.org/10.12957/redoc.2022.65485

Moura, Manoel Oriosvaldo de. et al., (2022). A Atividade pedagógica na teoria histórico-cultural, 2 ed., Autores Associados. Campinas SP. ISBN 978-65-88717-90-5.

Oliveira, M. D. O. C. A. de. (2020). Apropriação do conhecimento histórico fundamentada em atividades de estudo, mediada por tecnologias digitais de informação e comunicação [Universidade Estadual Paulista ]. https://repositorio.unesp.br/handle/11449/202303

Praça, L. A., & Oliveira, V. M. (2020). Qualidade de vida no trabalho em tempos de pandemia de COVID-19: os desafios e oportunidades dos docentes do ensino superior. Gestão-Revista Científica, 2(2). 27. https://seer.uniacademia.edu.br/index.php/gestao/article/view/2665

Queiroz, L. L. G. (2021). A utilização das TIC´s no ensino remoto emergencial na visão de professores de ciência/biologia das redes públicas e privadas do município de Taperoá-PB/ Trabalho de Conclusão de Curso. Instituto Federal de Ciência e Tecnologia da Paraíba. http://repositorio.ifpb.edu.br/jspui/handle/177683/1793

Rodrigues, H. W. (2020). Educação superior em tempos de pandemia: direito temporário aplicável e seu alcance. Revista de Pesquisa e Educação Jurídica, 6(1), 62. https://doi.org/10.26668/indexlawjournals/2525-9636/2020.v6i1.6526 DOI: https://doi.org/10.26668/IndexLawJournals/2525-9636/2020.v6i1.6526

Rufato, J. A. (2021). Práticas docentes na educação básica em tempos de covid-19: implicações para o processo de formação continuada e condições de trabalho no ensino remoto. 2021.184 p. Dissertação apresentada ao Programa de Pós-Graduação - Mestrado e Doutorado Profissional em Educação e Novas Tecnologias [Centro Universitário Internacional Uninter]. https://repositorio.uninter.com/handle/1/601

Scherer, S., & da Silva Brito, G. (2020). Integração de tecnologias digitais ao currículo: diálogos sobre desafios e dificuldades1. Educar em Revista, 36. https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/76252 DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.76252

Silva, I. F. da, & Felicio, C. M. (2022). Mediação de práticas educativas na educação profissional com Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação: considerações a partir da teoria histórico-cultural. Educitec - Revista De Estudos E Pesquisas Sobre Ensino Tecnológico, 8(:), e191222. https://doi.org/10.31417/educitec.v8.1912 DOI: https://doi.org/10.31417/educitec.v8.1912

Siqueira, C. F. R. de, Molon, J., & Franco, S. R. K. (2021). Professores de TDIC nos cursos de formação docente: desafios dos profissionais frente às tecnologias educacionais. Ensino Da Matemática Em Debate, 8(1), 42–60. https://doi.org/10.23925/2358-4122.2021v8i1p42-60 DOI: https://doi.org/10.23925/2358-4122.2021v8i1p42-60

Troitinho, M. da C. R., Silva, I. B. da, Sousa, M. M., Santos, A. D. da S., & Maximino, C. (2021). Ansiedade, afeto negativo e estresse de docentes em atividade remota durante a pandemia da Covid-19. Trabalho, Educação e Saúde, 19. https://doi.org/10.1590/1981-7746-sol00331 DOI: https://doi.org/10.1590/1981-7746-sol00331

Vazquez, D. A., & Pesce, L. (2022). A experiência de ensino remoto durante a pandemia de Covid-19: determinantes da avaliação discente nos cursos de humanas da Unifesp. Avaliação Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas), 27(1), 183–204. https://doi.org/10.1590/s1414-40772022000100010 DOI: https://doi.org/10.1590/s1414-40772022000100010

Published

04/01/2023

How to Cite

benchimol da Silva, D. L., de Leão Moia, M., de Sousa Costa, L., de Oliveira Reis, J., Costa Dourado, G., Tavares Leal, E. H., Silva Filha, M. da C., & Soares Ferreira, M. (2023). PERSPECTIVES OF TEACHERS FROM THE SOUTH AND SOUTHEAST PARÁ REGION ON THE REMOTE TEACHING MODALITY IN THE COVID-19 PANDEMIC PERIOD. Journal of Education, Science and Health – JESH, 3(1), 1–10. https://doi.org/10.52832/jesh.v3i1.179

Issue

Section

EDUCAÇÃO E ENSINO