Report on the elaboration of scientific dissemination fascicles built for a continuing education course for teachers.
DOI:
10.52832/jesh.v2i3.122Keywords:
Scientific Education, Teacher training, Teaching Science and BiologyAbstract
Scientific Dissemination has a very important role in making the individual situate himself in the world in which he lives and understand it based on scientific knowledge. The National Common Curriculum Base (BNCC) requires teachers to teach increasingly contextualized so that students can be scientifically literate and be critical individuals in daily situations. This work is based on an activity that emerged from the need to train teachers on the use of Scientific Dissemination in Science and/or Biology classes, allowing teachers to reach the competencies and skills proposed by the new BNCC. With this, this work, classified as a qualitative research, aims to present the production of two issues with introductory subjects on Scientific Dissemination, for application in a continuing education course for Science and Biology teachers, promoted by the extension project FORBIO/UNILAB. Furthermore, the approach of this work is of the descriptive type, in which the production of the fascicles will be described. It is hoped that the fascicles can contribute to the continuing education of teachers participating in the course, arousing interest in CD, as well as its use in their classes, thus promoting a contextualized teaching.
Downloads
Metrics
References
Albé, M. E. (2014). Popularização da Ciência, letramento científico e ações educacionais: uma entrevista com a professora Maria Eduarda Giering. Revista Entrelinhas, 8(1), 126-129. https://doi.org/10.4013/128
Brandão, R. A. & Souza, R. S. (2020). Divulgação Científica na luta contra notícias falsas em tempos de pandemia de covid-19. Revista Carioca de Ciência, Tecnologia e Educação (online), 5(2), 76-96. https://doi.org/10.17648/2596-058X-recite-v5n2-5
Braga, R. M. C. (2018) A indústria das fake news e o discurso de ódio. In: Pereira, R. V. (Org.)
Direitos Políticos, Liberdade de Expressão e Discurso de Ódio. 1 ed. Belo Horizonte: IDDE.
Brasil. (1996). Lei n.º 9.394/96. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Ministério da Educação.
Brasil. (1998). Parâmetros Curriculares Nacionais do Ensino Médio. Brasília:
Ministério da Educação.
Brasil. (2018). Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Ministério da Educação.
Bueno, W, C. (2010). Comunicação científica e Divulgação Científica: Aproximação e rupturas conceituais. Inforação & Informação, 15(esp.), 1-12. http://dx.doi.org/10.5433/1981-8920.2010v15n1espp1 DOI: https://doi.org/10.5433/1981-8920.2010v15nesp.p1
Bulgraen, V. C. (2010). O papel do professor e sua mediação nos processos de elaboração do conhecimento. Revista Conteúdo, 1(4), 30-38.
Caribé, R. C. V. (2011). Comunicação científica para o público leigo no Brasil (Tese de Doutorado Faculdade de Ciência da informação, UNB). https://repositorio.unb.br/bitstream/10482/9003/1/2011_RitadeC%C3%A1ssiadoValeCarib%C3%A9.pdf.
Caribé, R. C. V. (2015). Comunicação científica: reflexões sobre o conceito. Informação & Sociedade: Estudos, 25(3), p. 89-104.
Cavalcanti, L. S. (2012). Geografia e práticas de ensino. Boletim goiano de Geografia, 22(2), 123-136. DOI: https://doi.org/10.5216/bgg.v22i2.15389
Cavalli, M, B. & Meglhioratti. (2020). A influência na divulgação científica do tema sociocientífico vacinação no contexto da pandemia. Anais VII Congresso Nacional de Educação, Maceió, 8, 1-12.
Couto, I. (2020). [HQ] Os impactos das Fake News na divulgação científica. https://abcmc.org.br/minas-faz-ciencia-infantil-2020/
Epstein, I. (2012). Comunicação da Ciência: rumo a uma teoria da divulgação científica. Espaço aberto, 9(16/17), 18-38. https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.2012.139126 DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.2012.139126
Galian, C. V. A. (2014). Os PCN e a elaboração de propostas curriculares no Brasil no Brasil. Cadernos de pesquisa, 44(153), 648-669. DOI: https://doi.org/10.1590/198053142768
Rendeiro, M., & Gonçalves, C. (2014). Divulgação e popularização da ciência: relato de experiência do projeto “Ciência às 7 e meia”. Revista Areté, 7(13), 222-231.
Massarani, L. (1998). A divulgação científica no Rio de Janeiro: algumas reflexões sobre a década de 20. (Dissertação de mestrado do Instituto Brasileiro de Informação em C&T). https://www.researchgate.net/publication/26368370_A_divulgacao_cientifica_no_Rio_de_Janeiro_algumas_reflexoes_sobre_a_decada_de_1920#read
Miller, J. D. (1998). The measurement of civic scientific literacy. Public Understand of Science, 7(3), DOI: https://doi.org/10.1088/0963-6625/7/3/001
-223.
Mueller, S. P. M. & Caribé, R. C. V. (2010). A comunicação científica para o público leigo: breve histórico. Informação & Informação, 15(esp.), 13 – 30. http://dx.doi.org/10.5433/1981-8920.2010v15n1espp13 DOI: https://doi.org/10.5433/1981-8920.2010v15nesp.p13
Pimentel, R. L. (2012). Gêneros Textuais em fascículos digitais de EaD: Apropriação e trabalho pedagógico. Anais do IV Simpósio Hipertexto e Tecnologias na Educação, Pernambuco, 4, 1-17.
Onório, M. J. & Treviso, V. C. (2017). A importância do ensino de História no ensino fundamental I, a partir de uma perspectiva Marxista. Cadernos de Educação: Ensino e Sociedade, 4(1), 274-295.
Souza, R. S. & Brandão, R. A. (2020). Divulgação científica para combater notícias falsas DOI: https://doi.org/10.17648/2596-058X-recite-v5n2-5
sobre a COVID-19: um projeto de extensão do Instituto Federal da Bahia. Science and Knowledge in Focus, 3(2), 7-24. https://periodicos.unifap.br/index.php/scienceinfocus/article/download/6168/pdf
Unesco. (2021). Combate à desinfondemia: trabalhar pela verdade em tempos de Covid-19. https://pt.unesco.org/covid19/disinfodemic
Vergara, M. D. (2008). Ensaio sobre o termo “vulgarização científica” no Brasil do século XIX. Revista Brasileira de História da Ciência, 1(2), 137-145. DOI: https://doi.org/10.53727/rbhc.v1i2.396
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Journal of Education, Science and Health – JESH
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.