Report on the elaboration of scientific dissemination fascicles built for a continuing education course for teachers.

Authors

DOI:

10.52832/jesh.v2i3.122

Keywords:

Scientific Education, Teacher training, Teaching Science and Biology

Abstract

Scientific Dissemination has a very important role in making the individual situate himself in the world in which he lives and understand it based on scientific knowledge. The National Common Curriculum Base (BNCC) requires teachers to teach increasingly contextualized so that students can be scientifically literate and be critical individuals in daily situations. This work is based on an activity that emerged from the need to train teachers on the use of Scientific Dissemination in Science and/or Biology classes, allowing teachers to reach the competencies and skills proposed by the new BNCC. With this, this work, classified as a qualitative research, aims to present the production of two issues with introductory subjects on Scientific Dissemination, for application in a continuing education course for Science and Biology teachers, promoted by the extension project FORBIO/UNILAB. Furthermore, the approach of this work is of the descriptive type, in which the production of the fascicles will be described. It is hoped that the fascicles can contribute to the continuing education of teachers participating in the course, arousing interest in CD, as well as its use in their classes, thus promoting a contextualized teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Rômulo Wesley Nascimento Silva, Fundação Oswaldo Cruz

Graduado em Licenciatura em Ciências Biológicas, pela Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira (UNILAB). Mestrando em Ensino em Biociências e Saúde (IOC/FIOCRUZ). Especialização em Gestão Educacional e Coordenação Pedagógica (EDUCAMINAS). Monitor do Programa de Popularização da Ciência, pela Secretaria de Ciência, Tecnologia e Ensino Superior do Estado do Ceará (SECITECE). Pesquisador do grupo FORBIO/UNILAB, coordenado pela professora Dra. Viviane Pinho de Oliveira, atuando na formação de professores de Ciências e Biologia e uso de espaços virtuais de ensino. Atuo com os seguintes temas: Divulgação e popularização da ciência; Formação inicial e continuada de professores; Ensino de Ciências e Biologia.

Viviane Pinho de Oliveira, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira

Possui graduação em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Ceará (2000), mestrado em Agronomia (Fitotecnia) pela Universidade Federal do Ceará (2004) e doutorado em Bioquímica pela Universidade Federal do Ceará (2011). Atualmente é Professora Associada I da Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira. Tem experiência na área de Bioquímica, Biotecnologia, com ênfase em Formação de Professores, atuando principalmente nos seguintes temas: interdisciplinaridade, ensino de ciências e biologia, materiais didáticos, TICs. Atuou no Núcleo de Formação de professores DEAAD/UNILAB (2013-2014). Coordenou o Programa Institucional Prodocência (2014-2017). Participou como coordenadora de área PIBID (2014-2014). Coordenadora do Curso de Ciências Biológicas/ICEN/UNILAB (2017-2020). Professora e orientadora do Curso de Especialização Ciência é 10! Unilab (2000-2021). Coordenadora do Projeto de Extensão ForBio - Formação de Professores (2019-atual).

References

Albé, M. E. (2014). Popularização da Ciência, letramento científico e ações educacionais: uma entrevista com a professora Maria Eduarda Giering. Revista Entrelinhas, 8(1), 126-129. https://doi.org/10.4013/128

Brandão, R. A. & Souza, R. S. (2020). Divulgação Científica na luta contra notícias falsas em tempos de pandemia de covid-19. Revista Carioca de Ciência, Tecnologia e Educação (online), 5(2), 76-96. https://doi.org/10.17648/2596-058X-recite-v5n2-5

Braga, R. M. C. (2018) A indústria das fake news e o discurso de ódio. In: Pereira, R. V. (Org.)

Direitos Políticos, Liberdade de Expressão e Discurso de Ódio. 1 ed. Belo Horizonte: IDDE.

Brasil. (1996). Lei n.º 9.394/96. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Ministério da Educação.

Brasil. (1998). Parâmetros Curriculares Nacionais do Ensino Médio. Brasília:

Ministério da Educação.

Brasil. (2018). Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Ministério da Educação.

Bueno, W, C. (2010). Comunicação científica e Divulgação Científica: Aproximação e rupturas conceituais. Inforação & Informação, 15(esp.), 1-12. http://dx.doi.org/10.5433/1981-8920.2010v15n1espp1 DOI: https://doi.org/10.5433/1981-8920.2010v15nesp.p1

Bulgraen, V. C. (2010). O papel do professor e sua mediação nos processos de elaboração do conhecimento. Revista Conteúdo, 1(4), 30-38.

Caribé, R. C. V. (2011). Comunicação científica para o público leigo no Brasil (Tese de Doutorado Faculdade de Ciência da informação, UNB). https://repositorio.unb.br/bitstream/10482/9003/1/2011_RitadeC%C3%A1ssiadoValeCarib%C3%A9.pdf.

Caribé, R. C. V. (2015). Comunicação científica: reflexões sobre o conceito. Informação & Sociedade: Estudos, 25(3), p. 89-104.

Cavalcanti, L. S. (2012). Geografia e práticas de ensino. Boletim goiano de Geografia, 22(2), 123-136. DOI: https://doi.org/10.5216/bgg.v22i2.15389

Cavalli, M, B. & Meglhioratti. (2020). A influência na divulgação científica do tema sociocientífico vacinação no contexto da pandemia. Anais VII Congresso Nacional de Educação, Maceió, 8, 1-12.

Couto, I. (2020). [HQ] Os impactos das Fake News na divulgação científica. https://abcmc.org.br/minas-faz-ciencia-infantil-2020/

Epstein, I. (2012). Comunicação da Ciência: rumo a uma teoria da divulgação científica. Espaço aberto, 9(16/17), 18-38. https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.2012.139126 DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.2012.139126

Galian, C. V. A. (2014). Os PCN e a elaboração de propostas curriculares no Brasil no Brasil. Cadernos de pesquisa, 44(153), 648-669. DOI: https://doi.org/10.1590/198053142768

Rendeiro, M., & Gonçalves, C. (2014). Divulgação e popularização da ciência: relato de experiência do projeto “Ciência às 7 e meia”. Revista Areté, 7(13), 222-231.

Massarani, L. (1998). A divulgação científica no Rio de Janeiro: algumas reflexões sobre a década de 20. (Dissertação de mestrado do Instituto Brasileiro de Informação em C&T). https://www.researchgate.net/publication/26368370_A_divulgacao_cientifica_no_Rio_de_Janeiro_algumas_reflexoes_sobre_a_decada_de_1920#read

Miller, J. D. (1998). The measurement of civic scientific literacy. Public Understand of Science, 7(3), DOI: https://doi.org/10.1088/0963-6625/7/3/001

-223.

Mueller, S. P. M. & Caribé, R. C. V. (2010). A comunicação científica para o público leigo: breve histórico. Informação & Informação, 15(esp.), 13 – 30. http://dx.doi.org/10.5433/1981-8920.2010v15n1espp13 DOI: https://doi.org/10.5433/1981-8920.2010v15nesp.p13

Pimentel, R. L. (2012). Gêneros Textuais em fascículos digitais de EaD: Apropriação e trabalho pedagógico. Anais do IV Simpósio Hipertexto e Tecnologias na Educação, Pernambuco, 4, 1-17.

Onório, M. J. & Treviso, V. C. (2017). A importância do ensino de História no ensino fundamental I, a partir de uma perspectiva Marxista. Cadernos de Educação: Ensino e Sociedade, 4(1), 274-295.

Souza, R. S. & Brandão, R. A. (2020). Divulgação científica para combater notícias falsas DOI: https://doi.org/10.17648/2596-058X-recite-v5n2-5

sobre a COVID-19: um projeto de extensão do Instituto Federal da Bahia. Science and Knowledge in Focus, 3(2), 7-24. https://periodicos.unifap.br/index.php/scienceinfocus/article/download/6168/pdf

Unesco. (2021). Combate à desinfondemia: trabalhar pela verdade em tempos de Covid-19. https://pt.unesco.org/covid19/disinfodemic

Vergara, M. D. (2008). Ensaio sobre o termo “vulgarização científica” no Brasil do século XIX. Revista Brasileira de História da Ciência, 1(2), 137-145. DOI: https://doi.org/10.53727/rbhc.v1i2.396

Published

25/08/2022

How to Cite

Nascimento Silva, R. W., & Pinho de Oliveira, V. . (2022). Report on the elaboration of scientific dissemination fascicles built for a continuing education course for teachers. Journal of Education, Science and Health – JESH, 2(3), 1–13. https://doi.org/10.52832/jesh.v2i3.122

Issue

Section

RELATOS DE EXPERIÊNCIAS E ESTUDO DE CASO