Contributions of Academic Tutoring to the Training of Future Science and Biology Teachers
DOI:
10.52832/jesh.v5i3.567Keywords:
Teacher Education, Higher Education, Natural SciencesAbstract
This study aimed to analyze the role of academic tutoring in the initial training of Science and Biology teachers, particularly regarding the development of technical, methodological, and interpersonal skills. It is a qualitative research study, complemented by quantitative elements, through an online questionnaire applied to 20 students of the Licentiate Degree in Biological Sciences at the Federal University of Pernambuco (UFPE), affiliated with the Academic Center of Vitória (CAV). The data were analyzed based on four axes: skills in the internship field, methodologies developed, professional preparation, and applicability of tutoring in basic education. The results revealed positive perceptions of the activity by the participants, who reported improvements in teaching performance, greater confidence in the classroom, use of more creative pedagogical approaches, and recognition of tutoring as a practice transferable to other educational levels. Thus, academic tutoring constitutes a relevant pedagogical strategy for teacher education, and it is essential that higher education institutions strengthen their programs through qualified supervision, well-defined educational objectives, and encouragement of educational innovation.
Downloads
Metrics
References
Alencar, L. M. G. de, Oliveira, S. A., Bertolin, R. V., Furlan, E. G. M., Borges, D. D. S., & Giovanni, L. M. (2024). Abordagens da identidade profissional na formação docente. Anais do XXII Encontro Nacional de Didática e Práticas de Ensino – ENDIPE. Realize Editora. https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/116238
Almeida, N. S. C., Camilo, A. V. P., & Barreto, A. L. de O. (2022). As contribuições da monitoria acadêmica na formação de futuros pedagogos. Revista Educação, Pesquisa E Inclusão, 3(1). https://doi.org/10.18227/2675-3294repi.v3i1.7364
Beatriz, F. S., & Koga, V. T. (2023). Práticas pedagógicas em aulas de Ciências e Biologia: Um estudo em escolas públicas. Revista de Ensino, Educação e Ciências Humanas, 24(3), 372–380. https://doi.org/10.17921/2447-8733.2023v24n3p372-380
Cavalcante, A. A., & Silva, C. L. A. (2021). Contribuições da monitoria acadêmica na disciplina de anatomia dos sistemas orgânicos para o processo de ensino-aprendizagem em período pandêmico da COVID-19: Um relato de experiência. In VII CONEDU – Conedu em Casa. Realize Editora. https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/80599
Costa, E. S., et al. (2024). A importância da monitoria acadêmica na área de ensino em Ciências Biológicas: um relato de experiência. Anais do CONEDU, 10, 1–7.
Creswell, J. W. (2009). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (3rd ed.). Sage Publications.
Frison, L. M. B. (2016). Monitoria: uma modalidade de ensino que potencializa a aprendizagem colaborativa e autorregulada. Pro-Posições, 27(1), 133–153. https://doi.org/10.1590/1980-6248-2016-0007
Gonçalves, M. F., et al. (2020). A importância da monitoria acadêmica no ensino superior. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades, 3(1), e313757. https://doi.org/10.47149/pemo.v3i1.3757
Johnson, R. B., & Onwuegbuzie, A. J. (2004). Mixed methods research: A research paradigm whose time has come. Educational Researcher, 33(7), 14–26.
https://doi.org/10.3102/0013189X033007014
Kavalek, D. S., & Pessoa, J. L. (2023). A monitoria acadêmica e a colaboração entre monitor e professora como norteadora da identidade profissional do estudante. Brazilian Journal of Production Engineering, 9(6), 26-29. https://periodicos.ufes.br/bjpe/article/view/43253
Meira, G. A., & Araújo, R. S. R. de. (2024). Uma pedagoga em formação: contribuições das temáticas de filosofia da educação e experiências na monitoria na construção da identidade profissional. Anais do X Congresso Nacional de Educação – CONEDU. Realize Editora. https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/113319
Minayo, M. C. S. (2002). Pesquisa social: teoria, método e criatividade (21ª ed.). Vozes.
Oliveira, J., & Vosgerau, D. S. A. R. (2021). Práticas de monitoria acadêmicas no contexto brasileiro. Educação: Teoria e Prática, 31(64). https://doi.org/10.18675/1981-8106.v31.n64.2021.4
Pádua, E. M. M. de, & Costa, P. de M. (2009). Monitoria: alguns indicadores de acompanhamento e avaliação. Série Acadêmica, (24), 1–18. Recuperado de https://seer.sis.puc-campinas.edu.br/serieacademica/article/view/5619
Santos, F. C. B., & Ferreira, L. G. (2019). A monitoria de ensino na educação superior e seu aspecto colaborativo na formação e no processo ensino-aprendizagem. Educação em Análise, 4(2), 247–268. https://doi.org/10.5433/2447-5246.2019v4n2p247
Secretaria da Educação do Estado do Paraná. (2024). Protagonismo na educação: inscrições para o Aluno Monitor da rede estadual estão abertas. Agência Estadual de Notícias – Paraná. https://www.aen.pr.gov.br
Secretaria de Estado da Educação de Sergipe. (2023). Programa Estudante Monitor. https://siae.seduc.se.gov.br
Serrão, M. C. S. (2022). Contribuições da monitoria acadêmica na formação do professor de matemática no CESP-UEA (Trabalho de conclusão de curso, Universidade do Estado do Amazonas).
Silva, J. F. da, Silva, G. M. da, & Carvalho, O. F. de. (2024). A monitoria como processo de reflexão na formação docente. Revista Profissão Docente, 21(46), 01–23. https://doi.org/10.31496/rpd.v21i46.1392
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Journal of Education, Science and Health – JESH

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.