MICHEL FOUCAULT (1926-1984): TIME, HISTORY AND THE TRANSFORMATION OF THOUGHT
TEMPO, HISTÓRIA E A TRANSFORMAÇÃO DO PENSAMENTO
DOI:
10.52832/jesh.v5i2.510Keywords:
Educação em Direitos Humanos, Educação não Formal, intercultural, Cuidado de siAbstract
Michel Foucault revived classical culture, seeing in the ancient Greeks and Romans a complex understanding of human relations, a path that leads to self-knowledge. The objective was to present the historical, institutional and cultural context of the life and trajectory of the French philosopher Michel Foucault, author of this semiological and political recovery of the concept and practice defined as “the care of the self”. Thus, Michel Foucault began to frequent the intellectual cafés of Paris and there he met Jean Barraqué, a musician, who would be his companion for a long time. It was in this epistemological whirlwind that Foucault re-energized his conceptions, evaluating the meaning of the concept of power in the philosopher, and appreciating the journey through classical culture. “Self-care” in Brazil, as we have seen, was characterized by unique concerns that, similar to Foucault’s legacy, extended to the field of education.
Downloads
Metrics
References
Eribom, Didier. (1990). Foucault: uma biografia. São Paulo: Cia das letras.
Farias Junior, J. P. (2013). Ensino de História: trajetórias de uma disciplina na educação básica. Acta Scientiarum. Human and Social Sciences. Maringá, v. 35, n. 1, Jan.-June, 2013.
Ferreira, A.B H. (1986). Novo dicionário Aurélio da língua portuguesa. Rio de janeiro: Nova Fronteira, 2ª ed. 1986.
Foucault, M. (1981). Microfísica do Poder. 2ed. Rio de Janeiro: Graal.
Foucault, M. (1974). Vigiar e punir. Ed. Vozes, Petrópolis.
Foucault, M. (1972). História da loucura. São Paulo, Perspectiva.
Foucault, M. (1966). As palavras e as coisas: uma arqueologia das ciências humanas. São Paulo: Martins Fontes, 2002. 1966.
Foucault, M. (1984). História da sexualidade 3 – O cuidar de si. Rio de Janeiro: Graal.
Foucault, M. (1984). O dossiê: últimas entrevistas. Rio de Janeiro: Taurus.
Foucault, M. (1994). Dits et Écrits. Paris: Gallimard, vol. III,1994.
Mota, M.B M. (2006). Arqueologia das ciências e história dos sistemas de pensamento. Rio de Janeiro. Forense Universitária, 2006.
Gallo, Silvio (2006). Foucault: (Re)pensar a Educação. In: Rago, Margareth; Veiga- Neto, Alfredo da (Org.). Figuras de Foucault. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.
Gros, F. O. (2008). “cuidado de si” em Michel Foucault. In: Rago, M.; Veiga-Neto, A. (Orgs.). Figuras de Foucault. 2ª ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.
Marcello, F. A.; Fischer, R. M. B. (2014). Cuidar de si, dizer a verdade: arte, pensamento e ética do sujeito. Pro-Posições, v. 25, n. 2 (74).
Marx, K. (1974). Manuscritos económico-filosóficos. Lisboa: Edições 70, 1989. MORENO, J. L. Quem sobreviverá? Goiânia: Dimensão.
Marx, K. (1977). Autobiografia. São Paulo: Editora Saraiva.
Marx, K. (1984). Teatro da espontaneidade. São Paulo: Summus Editorial.
Marx, K. (1992). As palavras do pai. Campinas: Editorial Psy.
Marx, K. (1995). Psicodrama. São Paulo: Cultrix.
Muchail, S. T. (2004) Simplesmente Foucault (Textos Reunidos). São Paulo: Ed. Loyola.
Nagle, J. (2001). Educação e sociedade. A educação na primeira República. Rio de Janeiro: DP&A.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Journal of Education, Science and Health – JESH

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.