CRITICAL ENVIRONMENAL EDUCATION IN THE TEACHING OF GEOGRAPHY IN PUBLIC SCHOOLS IN THE STATE OF RIO DE JANEIRO - BRASIL
DOI:
10.52832/jesh.v4i2.447Keywords:
Geography. Environmental Education. Citizenship. Basic Education. Teacher TrainingAbstract
Environmental education and geography teaching are interlinked, sharing intentions to promote awareness, understanding and action in relation to environmental challenges and the search for a sustainable way of life. By integrating environmental education and geography teaching, the aim is to train aware, informed and committed citizens, capable of contributing to building more sustainable and resilient societies in the face of global environmental challenges. The general aim of the research is to analyze the role of critical environmental education and planetary citizenship as possibilities for geography teaching in public schools. The methodology used in the research is based on the theoretical framework of research into environmental education from a critical perspective, touching on the discussion of planetary citizenship through critical environmental education in geography teaching. The research was able to integrate different subjects and spaces for the development of actions aimed at education for sustainability. The importance of critical environmental education in geography teaching stands out, as it seeks to stimulate critical thinking about the consumption of natural resources, rethink society's relationship with the environment, provide more inclusive and equitable educational actions, as well as promoting learning opportunities that can transform students and communities to be more active in their communities.
Downloads
Metrics
References
BORGES, L. Mapa Localização das escolas do Projeto Educação em Foco UFRRJ – FAPERJ. Nova Iguaçu, UFRRJ/FAPERJ, 2023.
BRASIL, Ministério da Educação e do Desporto. Lei nº. 9.795 de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a educação ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, n. 79, 28 abr. 1999.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Dados do Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (Ideb) 2021: resumo técnico [recurso eletrônico] – Brasília: Inep, 2021.
CARDOSO, C.; QUEIROZ, E. D.; SANTOS, C. Um projeto muitas vivências: a educação ambiental, o processo do ensino-aprendizado em sala de aula e formação de professores. Anais do XV ENANPEGE... Campina Grande: Realize Editora, 2023. Disponível em: https://www.editorarealize.com.br/index.php/artigo/visualizar/93845 Acesso em: 09/01/2024 21:52
CASTRO, C. M. de F. Agenda 2030 para o desenvolvimento sustentável: uma leitura de política pública na clave da biblioteca escolar. Revista Digita Bibliotecon. Cienc. Inf. Campinas (RDBCI), v. 16, n. 3, p. 355 – 372, 2018. DOI: https://doi.org/10.20396/rdbci.v16i3.8650931
CAVALCANTI, L. S. Para onde estão indo as investigações sobre ensino de Geografia no Brasil? Um olhar sobre elementos da pesquisa e do lugar que ela ocupa nesse campo. Boletim Goiano de Geografia (Online). Goiânia, v. 36, n. 3, p. 399-419, set./dez. 2016. DOI: https://doi.org/10.5216/bgg.v36i3.44546
CAVALCANTI, L. S. Pensar pela Geografia: ensino e relevância social. Goiânia: Alfa & Comunicação, 2019.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 57. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2018. F
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 71. ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2019.
GADOTTI, M. Pedagogia da Terra. São Paulo, Editora Peirópolis, 2000.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
GUIMARÃES, M. A formação de educadores ambientais. Campinas: Papirus, 2004.
GUIMARÃES, M. Armadilha paradigmática na educação ambiental. In: LOUREIRO, C. F. B.; LAYRARGUES, P. P.; CASTRO, R. R. (Orgs.). Pensamento complexo, dialética e educação ambiental. São Paulo: Cortez, 2006. p. 15-29.
GUIMARÃES, M. Educação ambiental: temas em meio ambiente. Duque de Caxias: Editora da Unigranrio, 2000.
GUTIÉRREZ, F.; PRADO, C. Ecopedagogia e cidadania planetária. São Paulo, Cortez, 1999.
MATAREZI, J. Estruturas e Espaços Educadores: quando espaços e estruturas se tornam educadores. In: FERRARO JÚNIOR, L. A. (Org.). Encontros e caminhos: formação de educadoras(es) ambientais e coletivos educadores. Brasília: MMA, Diretoria de Educação Ambiental, 2005
MINAYO, M. C. S. O desafio do Conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 4.ed. Rio de Janeiro: HUCITEC-ABRASCO, 2010.
MORAES, M. C. Ecologia dos Saberes: Complexidade, transdisciplinaridade e educação. São Paulo: Antakarana/PróLibera, 2010.
MORIN, E. Saberes Globais e Saberes Locais: O olhar transdisciplinar/ Edgar Morin; participação de Marcos Terena. Rio de Janeiro: Garamond, 2011.
PONTUSCHKA, N. N., PAGANELLI, T. I., CACETTE, N. H. Para aprender e ensinar geografia. São Paulo, Cortez, 1999.
REIGOTA, M. O que é educação ambiental. São Paulo: Brasiliense. 2009.
SANTOS, C., CARDOSO, C., QUEIROZ, E. D. (Org.). Experiências Inovadoras em Geografia: Ensino e formação docente. Rio de Janeiro, Autografia, 2022.
SANTOS, C. Educação Ambiental Sustentável na CONAE 2024. Queimados, CONAEE, 2023. (mimeo),
TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em Ciências Sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 2005
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Journal of Education, Science and Health – JESH
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.