THIS IS BRAZIL [?]: TEACHING SEQUENCE OR DRUG FIGHTING IN YOUTH AND ADULT EDUCATION

Praising #vidaspretasimportam and #nóspornós

Authors

DOI:

10.52832/jesh.v1i4.41

Keywords:

Teaching, Prevention, Consumption, Moralism, Repression

Abstract

A problem with the fight against drugs and its implications are closely linked to health, public safety and social inequalities in the country, it is important to list denials of rights, urban violence and the vulnerabilities that the country cannot remedy through policies one of them is chemical dependency. This article presents a didactic sequence (SD) with the aim of promoting debates on the fight against drugs, connecting trafficking with cultural and social issues and proposing a reflection on the condition of the most vulnerable low-income people, the combat actions currently proposals. The SD was applied to 34 students, ages 16 to 17, Youth and Adult Education, 8th and 9th grade of Basic Education. The activity presented as an experience report with qualitative and descriptive analysis. The application of SD, with the use of media in the classroom, proved to be successful, using lyrics from popular songs in styles that permeate funk, rap and hip hop, it was possible to approach the students, who showed interest in the discussions proposed by the verses, sounds and images that constitute the audiovisual works. The films "Life is made of choices" and "Writers of Freedom" were important to reflect on drug problems and interconnect with social problems. Thus, the SD is a suggestion to be worked on in other classes for possible expansions and adjustments to the project.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Mauricio de Oliveira Silva, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Doutorando em Agroecologia e Desenvolvimento Territorial (UNIVASF). Mestre em Ciências Ambientais (UESB). Especialista em Educação e Direitos Humanos (Alfa América). Licenciado em Ciências Biológicas (UESB). Professor da rede municipal de Vitória da Conquista - BA (SMED), Vitória da Conquista, Bahia, Brasil.

Marcos Anjos de Moura

Doutorando em Ecologia e Conservação da Biodiversidade -UESC, Ilhéus, Bahia, Brasil. Mestre em Ciências Ambientais – UESB, Itapetinga, Bahia, Brasil. Licenciado em Ciências Biológicas – UESB, Itapetinga, Bahia, Brasil

References

Adichie, C. N. (2019). O perigo de uma história única. São Paulo/SP: Companhia das Letras.

Albernaz, A. L. G. & Passos, S. R. L. (2001). Uso de substâncias psicoativas. In: Coutinho, M. F. G. & Barros, R. R. Adolescência: uma abordagem prática. Atheneu.

Andrade, L. T. (2018). Reflexões sobre a performance a partir do rap-canção de Criolo. In: Congresso Internacional Circulação, tramas & Sentidos na Literatura: Associação Brasileira de Literatura Comparada.

Antidrogas. SOS Vida. (2016). Impacto das drogas na sociedade brasileira – busca de soluções. Obtido em: http://www.antidrogas.com.br/mostrasosvida.php?c=52

Bortolanza, G. E. & Ansay, N. N. (2014). A emergência de conteúdos de violência presentes nas letras de músicas escutadas pelos jovens. Revista Brasileira de Musicoterapia, 14(17), 86-108.

Bourdieu, P. (1989). O poder simbólico. Editora Bertrand Brasil. Rio de Janeiro.

Brasil. (1990). Lei nº 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Obtido em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8069.htm

Criolo. (2014). Duas de cinco. Convoque seu Buda. São Paulo: Oloko Records. Obtido em: https://www.youtube.com/watch?v=QnCs2nsZGRk

Cristina, P. (2016). A música consciente de MC Garden. Revista Arruaça, 1(4), 1-4.

Debord, G. (2003). A sociedade do espetáculo (1931-1994). Projeto Periferia.

Garcia, M. L. T.; Leal, F. X. & Abreu, C. C. (2008). A política antidrogas brasileira: velhos dilemas. Psicologia & Sociedade, 20(2), 267-276. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-71822008000200014

Gil, A. C. (1999). Métodos e técnicas de pesquisa social. (5. ed). São Paulo: Atlas.Lemos, A. S. & Barboza, L. M. (2008). Escritores da Liberdade (Freedoom Writers, EUA, 2007). Revista Ensaios, 1(1), 1-2. DOI: https://doi.org/10.22409/re.v1i1.66

Lima, J. M. B. (2010). Combate às drogas: fracasso anunciado. Revista da EMERJ, 13(51), 297-303.

Lipovetsky, G. & Serroy, J. (2013). A estetização do mundo: viver na era do capitalismo artista. Companhia das Letras. São Paulo: Editora Schwarcz S. A.

Marghoti, A. M. et al. (2018). Educação, adolescentes e uso de drogas: abordagens necessárias. Florianópolis: Gráfica Coan.

MC Carol. (2016). Delação premiada. Bandida. Heavy Baile Records. Rio de Janeiro, 2016. Obtido em: https://www.youtube.com/watch?v=ZfZLPXLGwUs

MC Garden. (2016). Isso é Brasil. 2016. Independente. Rio de Janeiro, 2013. Obtido em: https://www.youtube.com/watch?v=nRF0QLYYCe4

Moura, M.A.; Peruna, A.M.S.; Freitas, M.S & Almeida, O. A. (2017). Sequência didática sobre anatomia humana aplicada pelos bolsistas do PIBID: um relato de experiência. In: Seminário Gepráxis, Vitória da Conquista, Bahia, Brasil, 6 (6), 2995-3006.

Movimentos. (2017). Movimentos: drogas, juventude e favela. [s.l.].

Pessoa, M. (2017). A poética nas canções de Criolo: rap e vivências. Universidade Tecnológica Federal do Paraná. Departamento de Letras. Curso de Licenciatura em Letras Português-Inglês. Pato Branco: Paraná.

Ribeiro, L. S. (2009). Elaboração do gênero roteiro cinematográfico com o uso de mídias na sala de aula. Revista dos Alunos da Graduação em Letras: Ao Pé da Letra, 11(2), 141-156.

Sanchez, Z.; Van Der Meer, O. L. G. & Nappo S. A. (2004). Fatores protetores de adolescentes contra o uso de drogas com ênfase na religiosidade. Rio de Janeiro: Ciência: Saúde Coletiva, 9(1), 43-55. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-81232004000100005

Silva, M. O. (2019). Lourinha e sua turma: os quadrinhos como metodologia de ensino em temáticas socioambientais. Educação Ambiental em Ação, 17(67), 1-15.

Silva, M. O. & Ferreira, V. B. A. V. (2017). Debates sobre os riscos das drogas e suas formas de prevenção: um projeto do PIBID Interdisciplinar. In: V Seminário Institucional do Projeto Micro rede Ensino-Aprendizagem-Formação (PIBID-UESB): PIBID: Formação, Pesquisa e Prática. Itapetinga-Vitória da Conquista, Bahia, 1105-1109.

Vaccarelli, E. A. (2016). A música como recurso pedagógico no ensino da geografia: subsídios à análise das transformações socioespaciais causadas pelo processo de globalização. In: Os desafios da escola pública paranaense na perspectiva do professor PDE: Produções didáticos-pedagógicas. Governo do Paraná. Curitiba: PR, (1).

VI Levantamento Nacional sobre o Consumo de Drogas Psicotrópicas entre Estudantes do Ensino Fundamental e Médio das Redes Pública e Privada de Ensino nas 27 Capitais Brasileiras. (2010). In: Carlini, E. A. et. al. CEBRID - Centro Brasileiro de Informações sobre Drogas Psicotrópicas: UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo. SENAD - Secretaria Nacional de Políticas sobre Drogas, Brasília – SENAD, 503 p.

Zabala, A. (1998). A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed.

Published

09/11/2021

How to Cite

de Oliveira Silva, M., & Anjos de Moura, M. (2021). THIS IS BRAZIL [?]: TEACHING SEQUENCE OR DRUG FIGHTING IN YOUTH AND ADULT EDUCATION: Praising #vidaspretasimportam and #nóspornós. Journal of Education, Science and Health – JESH, 1(4), 1–18. https://doi.org/10.52832/jesh.v1i4.41

Issue

Section

EDUCAÇÃO E ENSINO