SOCIO-ENVIRONMENTAL MANAGEMENT OF SOLID WASTE IN THE MUNICIPAL INTEGRATED UNIT FLORA ALVES ANDRADE OF THE CAXIRIMBU COMMUNITY, CAXIAS, MARANHÃO

Authors

DOI:

10.52832/jesh.v1i1.4

Keywords:

Comunidade Escolar, Educação Ambiental, Meio Ambiente, Sustentabilidade

Abstract

The accumulation of Solid Waste (SW) in inappropriate places is a common problem in contemporary society, which can put people's health and environmental quality at risk. With the creation of the National Solid Waste Policy (PNRS), the search to mitigate the negative impacts of human action on the environment and the attempts to sensitize communities intensified. In this sense, the objective was to analyze the perception of students about the disposal of RS generated in a public school of the Caxirimbu community, Caxias, Maranhão, as well as the potential of environmental education and socio-environmental management on the problem. The research has a qualitative- quantitative nature, 53 students from two classes in the 8th grade of elementary school, 12 to 15 years old, participated. For data collection, semi-structured questionnaires were applied on the theme in question. Content analysis was used for data analysis. It was found inadequate packaging and destination of the SW, without collectors, are thrown in wasteland and green areas near the school, soon after burned by the employees. This demonstrates the reality of many communities without proper management of SW. Thus, with the adoption of sustainable practices, through environmental education and socio-environmental management in school, there was a reduction in SW, reduction of disposables and waste of natural and energy resources in daily school life. Therefore, the participation of the school and local community in the implementation of social and environmental activities and projects promote changes in people's behavior and decision-making in the face of environmental problems.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ABRELPE. (2019). Associação Brasileira de Empresas de Limpeza Pública e Resíduos Especiais. Resíduos sólidos urbanos: panorama dos resíduos sólidos no Brasil.

http://www.abrelpe.org.br/Panorama/panorama2019.pdf.

Almeida, V. C. (2020). Coleta seletiva de resíduos sólidos em Fortaleza-CE: uma avaliação do ecoponto do bairro de Fátima. 147f. Dissertação (Mestrado em Avaliação de Políticas Públicas) – Programa de Pós-Graduação em Avaliação de Política Públicas, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza.

Bardin, L. (2011). Análise de conteúdo. (1. ed.). Lisboa: Edições 70, 280 p.

Bassani, P. D. (2011). Caracterização de resíduos sólidos de coleta seletiva em condomínios residenciais: estudo de caso em Vitória–ES. Tese (Doutorado em Engenharia Ambiental) – Programa de Pós-Graduação em Engenharia Ambiental, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória-ES.

Brasil (2010). Lei nº 12.305, de 2 de agosto de 2010. Institui a Política Nacional de Resíduos sólidos e dá outras providências; altera a lei nº 9.605, de 12 de fevereiro de 1998. Brasília: Ministério do Meio Ambiente.

Cajaiba, R. L.; & Silva, W. B. (2017). Composição gravimétrica dos resíduos sólidos de escolas pública da zona urbana e rural do município de Uruará, PA. Revista de Saúde e Biologia. 11(2), 1-6.

Cardozo, B. C.; Mannarino, C. F.; & Ferreira, J. A. (2021). Análise do monitoramento ambiental da incineração de resíduos sólidos urbanos na Europa e a necessidade de alterações na legislação brasileira. Engenharia Sanitária e Ambiental, 26(1), 123-131. DOI: https://doi.org/10.1590/s1413-415220190040

Carlo, S. (2006). Gestão ambiental nos municípios brasileiros: impasses e heterogeneidade. 329f. Tese (Doutorado em Desenvolvimento Sustentável) – Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Sustentável, Universidade de Brasília, Brasília.

Castro, A. M. N. (2013). Mecanismos de decomposição Pirolítica de Resíduos com PVC com vista à sua valorização. 208f. Tese (Doutorado Engenharia Mecânica) – Programa de Pós-Graduação em Engenharia Mecânica, Universidade do Minho Escola de Engenharia.

Chierrito-Arruda, E.; Rosa, A. L. M.; Paccola, E. A. S.; Macuch, R. S.; & Grossi-Milani, R. (2018). Comportamento pró-ambiental e reciclagem: revisão de literatura e apontamentos para as políticas públicas. Ambiente e Sociedade, 21(Especial). 1-18. DOI: https://doi.org/10.1590/1809-4422asoc0209r3vu18l4ao

Cohen, C. (2003). Padrões de consumo e energia: efeitos sobre o meio ambiente e o desenvolvimento. In May, P. H.; Lustosa, M. C.; & Vinha, V. (Org.). Economia do meio ambiente: teoria e prática. Rio de Janeiro: Elsevier, (pp. 245-269).

Corrêa, L. B.; Mendes, P. M.; & Corrêa, E. K. (2010). A gestão dos resíduos sólidos na UFPel: construção de políticas integradas na perspectiva da educação ambiental. In Conto, S. M. de (Org.). Gestão de resíduos em universidades. Caxias do Sul: Educs.

Cruz, G. V.; Fernandes, L. F.; & Martins, M. da C. (2017). Gestão sustentável dos resíduos sólidos urbanos em São Tomé e Príncipe: contributos da educação ambiental. AmbientalMente Sustentable, 1(24) 47-62. DOI: https://doi.org/10.17979/ams.2017.23-24.1.3365

Duarte, M. B. C. P; & Santos, M. F. P. (2020). Análises dos impactos socioambientais vivenciados pelos moradores do sítio gulandim/limoeiro de anadia/alagoas. Revista Equador, 9(3), 40-60. DOI: https://doi.org/10.26694/equador.v9i3.10995

Fonseca, J. J. S. (2002). Metodologia da pesquisa científica. Fortaleza: UEC, 127 p.

Garcia, M. B. S.; Lanzelloti Neto, J.; Mendes, J. G.; Xerfan, F. M. F.; Vasconvellos, C. A. B; & Friede, R. R. (2016). Resíduos sólidos: responsabilidade compartilhada. Semioses, 9(2), 77-91. DOI: https://doi.org/10.15202/1981996X.2015v9n2p77

Godecke, M. V.; Naime, R. H.; & Figueiredo, J. A. S. (2012). O consumismo e a geração de resíduos sólidos urbanos no Brasil. Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental, 8(8), 1700-1712. DOI: https://doi.org/10.5902/223611706380

Gutberlet, J. (2011). O custo social da incineração de resíduos sólidos: recuperação de energia em detrimento da sustentabilidade. Revista Geográfica de América Central, 2 (Especial), 1-16.

IBGE. (2010). Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística.

https://censo2010.ibge.gov.br.

IPEA (2012). Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada. Diagnóstico dos resíduos sólidos urbanos: relatório de pesquisa, Brasília: IPEA.

Félix, R. A. Z. (2013). Coleta seletiva em ambiente escolar. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, 18 (1), 56-77.

GIPEC (2003). Grupo Interdepartamental de Pesquisa sobre Educação em Ciências. Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul. Geração e gerenciamento dos resíduos sólidos provenientes das atividades humanas. (2. ed.). Ijuí: Ed. Unijuí.

John, V. M.; Angulo, S. C.; & Agopyan, V. (2003). Sobre a necessidade de metodologia de pesquisa e desenvolvimento para reciclagem. Anais Fórum das Universidades Públicas Paulistas-Ciência e Tecnologia em Resíduos, 1. Lindóia.

Lemos, P. F. (2012). Resíduos sólidos e responsabilidade civil pós-consumo. (2. ed.). São Paulo: Editora Revista dos Tribunais.

Lopes, A. A. (2003). Um estudo sobre a geração dos resíduos sólidos no município de São Carlos. SP. 193f. Dissertação (Mestrado em Engenharia) – Programa de Pós-Graduação em Engenharia, Universidade de São Paulo, São Carlos-SP.

Martins, A. F.; & Silveira, D. D. (2010). Gestão de resíduos em universidades: a experiência da Universidade Federal de Santa Maria. In Conto, S. M. de (Org.). Gestão de resíduos em universidades. Caxias do Sul: Educs.

Matos, F. O. (2011). Impactos ambientais decorrentes do aterro sanitário da região metropolitana de Belém-PA: aplicação de ferramentas de melhoria ambiental. Caminhos de Geografia, 12(39), 297-305. DOI: https://doi.org/10.14393/RCG123916593

Minayo, M. C. S. (2006). O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. (9. ed.). São Paulo: Hucitec, 405 p.

Miranda, V. F.; & Gondim, G. V. O (2016). Consumo de Sacolas Plásticas no Município de Rio Verde, Goiás. 12f. Trabalho de Conclusão de Curso (Curso de Engenharia Ambiental) - Faculdade de Engenharia Ambiental, Universidade de Rio Verde- UniRV, Rio Verde-GO.

Mucelin, C. A; & Bellini, M. (2008). Lixo e impactos ambientais perceptíveis no ecossistema urbano. Sociedade & Natureza. 20(1), 111-124. DOI: https://doi.org/10.1590/S1982-45132008000100008

Oliveira, L. L.; Sousa, C. L.; & Rocha, I. J. B. (2012). Impactos ambientais causados pelas sacolas plásticas: o caso campina grande–PB. Revista de Biologia e Farmácia, 7(1), 88-104.

Ramos, J. (2001). Alternativas para o projeto ecológico de produtos. 152f. Tese (Doutorado em Engenharia de Produção) – Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção, Universidade Federal de Santa Catarina.

Ramos, S. P.; Santos, S. L. S.; & Oliveira, F. A. (2020). Lei da política nacional de resíduos sólidos: análise conceitual de destinação e disposição adequadas de resíduos sólidos. Revista Interdisciplinar Científica Aplicada, 14(1), 1-14.

Rodrigues, C. M. C.; & Dantas, M. C. (2018). A perspectiva discente sobre os resíduos sólidos em uma escola do semiárido nordestino. Ambiente & Educação: Revista de Educação Ambiental, 23(1), 122-139. DOI: https://doi.org/10.14295/ambeduc.v23i1.6697

Rodrigues, F. L.; & Cavinatto, M. V. (2003). Lixo: de onde vem para onde vai? (2. ed.). São Paulo: Moderna. (Coleção Desafios).

Rosa, A. R.; Tureta, C.; Brito, M.; & Lourenço, C. (2011). Resíduos sólidos e políticas públicas: reflexões acerca de uma proposta de inclusão social. Organizações Rurais & Agroindustriais, 8(2), 257-267.

Silva, E. A.; Oliveira, C. A. M. de; Cunha, R. R. C. A.; Soares, R. V. S.; Teixeira, V. D.; & Guenther, M. (2014). Educação Ambiental voltada para a reutilização e reciclagem dos resíduos sólidos no ambiente escolar: um estudo de caso no ensino fundamental em Recife (PE). Revista Brasileira de Educação Ambiental, 9(2), 412-423. DOI: https://doi.org/10.34024/revbea.2014.v9.1850

Silveira, I. M. S. C. da; Ruas, T. de O.; & Elias, N. F. (2021). Educação ambiental e suas práticas como exercício da cidadania na escola básica, Revista Verde Grande: Geografia e Interdisciplinaridade, 3(1), 107-123. DOI: https://doi.org/10.46551/rvg2675239520211106123

Soares, I. R. C., Biagio, M. G., Gonçalves, M. F. S., & Servare Júnior, M. W. J. (2020). Localização de centro de triagem de papel para escolas do bairro da Vila Mariana, São Paulo. Brazilian Journal of Production Engineering, 6(7), 110-119. DOI: https://doi.org/10.47456/bjpe.v6i7.33014

Souza, M. P. (2000). Instrumento de gestão ambiental: fundamentos e práticas. São Carlos: R. Costa.

Tadeu, C. E.; Lima, J. G.; & Pozo, O. V. C. (2018). Estudo sobre a percepção do cidadão lavrense em relação ao descarte de lixo. BrazilianJournalofProductionEngineering, 4 (1), 99-115.

Vergara, S. E.; & Tchobanoglous, G. (2012). Municipal solid waste and the environment: a global perpective. Annual Review of Environment and Resources, 37, 277-310. DOI: https://doi.org/10.1146/annurev-environ-050511-122532

Published

12/04/2021

How to Cite

Nogueira da Cruz , E. ., Rodrigues de Oliveira , B. B. ., de Araújo Gomes , I. S. ., Gonçalves de Carvalho , F. A. ., Rodrigues de Oliveira, N. C., & da Costa Fraga , E. . (2021). SOCIO-ENVIRONMENTAL MANAGEMENT OF SOLID WASTE IN THE MUNICIPAL INTEGRATED UNIT FLORA ALVES ANDRADE OF THE CAXIRIMBU COMMUNITY, CAXIAS, MARANHÃO. Journal of Education, Science and Health – JESH, 1(1), 1–16. https://doi.org/10.52832/jesh.v1i1.4

Issue

Section

EDUCAÇÃO E ENSINO

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>