Supervised internship of a training course for mathematics teachers at a school in Bahia, Brazil: from observation to becoming a teacher
DOI:
10.52832/jesh.v3i2.208Keywords:
Teacher training, Mathematics Education, Professor ResearcherAbstract
This article is the result of the observations of a Supervised Curricular Internship, which took place in a perspective articulated with the research, proposed by the Mathematics Degree Course at the State University of Bahia, Brazil Campus VII. The objective is, therefore, to report and reflect on the experiences lived by students of the Degree in Mathematics, in a class of the 8th year of Elementary School of a public school, in Senhor do Bonfim - BA. The research, with a qualitative approach, of the case study type, took place during the 2nd semester of 2022, carried out from the perspective of understanding the influences of the internship in the initial training of teachers. During the months of September to November, class observations were carried out, a questionnaire was applied to 8th grade students, with the supervising teacher, in addition to a report, which analyzes what was observed from a qualitative analysis perspective. It was found that teaching Mathematics is often centered on exposition and repetition of exercises. However, it is not only the teacher who is responsible for this, mainly because he understands that there are responsibilities that need to be assumed by the school and the education department. Thus, one can see the complexity of being and becoming a mathematics teacher, especially considering the various realities present in our society and in the school context, which directly influence the teacher's pedagogical work.
Downloads
Metrics
References
Bisognin, B. & Valessa, M. (2015). Um olhar dos professores sobre as dificuldades de aprendizagem em matemática nos anos finais do ensino fundamental. Trabalho de Conclusão de Curso de Licenciatura em Matemática. Universidade Federal de Santa Maria – Rio Grande do Sul.
Brasil. (2005). Parecer CNE/CES nº 15, de 02 de fevereiro de 2005. Brasília, DF.
Coelho, N., & Orzechowski, S. T. (2011). A função social da escola pública e suas interfaces. In Congresso Nacional de Educação–Educare (Vol. 10).
Correia, V. C. P., & Silva, A. J. N. D. (2020). O Estágio e a Formação do Professor de Matemática. Revista Brasileira De Educação Básica, 5, 1-8. Recuperado de https://rbeducacaobasica.com.br/o-estagio-e-a-formacao-do-professor-de-matematica/
D'Ambrosio, B. H. (1993). Formação de professores de matemática para o século XXI: o grande desafio. Pro-Posições, 4(1), 35-41. Recuperado de https://www.fe.unicamp.br/pf-fe/publicacao/1757/10-artigos-ambrosiobs.pdf
Gil, A. C. (2007). Como elaborar projetos de pesquisa (Vol. 4, p. 175). São Paulo: Atlas.
Hochmann, E., & Evangelista, C. R. (2012). Professores e contextos da disciplina e indisciplina nas aulas de matemática. Revista Eventos Pedagógicos, 3(3), 270-283.
Pimenta, S. G. (2009). Formação de professores: identidade e saberes da docência. In S. G. Pimenta (Org.), Saberes pedagógicos e atividade docente, São Paulo: Cortez Editora, 15-34.
Pimenta, S. G. & Lima, M. S. L. (2018). Estágio e Docência. São Paulo: Cortez.
Rocha, E. D. A. Silva, A. J. N. da. (2020). O estágio curricular supervisionado de observação: Tecendo reflexões e refletindo sobre esse espaço de formação. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento, 5, 61-71. doi: http://https//dx.doi.org/10.32749/nucleodoconhecimento.com.br/educacao/estagio-curricular
Rodrigues, T. D. (2015). Educação matemática inclusiva. Interfaces da educação, 1(3), 84-92. doi: https://doi.org/10.26514/inter.v1i3.620
Silva, A. J. N., de Souza, I. D. S., Barros, S. S., & Almeida, J. D. S. (2014). A formação do professor de matemática em questão: reflexões para um ensino com significado. Jundiaí: Paco Editorial.
Silva, A. J. N. (2020). Laboratório de Estudos e Pesquisas em Educação Matemática do Campus VII da UNEB: espaço de formação e desenvolvimento do conhecimento lúdico e pedagógico do conteúdo. In A. R. L, Vieira & A. J. N, Silva. O futuro professor de Matemática: vivências que intercruzam a formação inicial. Ponta Grossa: Editora Fi.
Silva, A. J. N. (2020b). “Prática” e “Estágio Supervisionado” na formação de professores: o que revela um curso de Licenciatura em Matemática da UNEB? Revista De Educação Matemática, 17, e20034. doi: https://doi.org/10.37001/remat25269062v17id390
Silva, A. J. N. (2021). Professores de matemática em início de carreira e os desafios (im) postos pelo contexto pandêmico: um estudo de caso com professores do semiárido baiano. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação, [S. l.], 7(1), 17. doi: https://doi.org/10.29327/217514.7.1-5
Silva, D. C. D., Martins Júnior, F. R. F., Silva, T., Ribeiro, M., & Nunes, J. B. C. (2022). Características de pesquisas qualitativas: estudo em teses de um programa de pós-graduação em educação. Educação em Revista, 38, e26895. doi: https://doi.org/10.1590/0102-469826895
Suzart, L., & da Silva, A. J. N. (2020). O estágio supervisionado e o constituir-se professor de Matemática: "Ser ou não ser professor?". Educação Básica Revista, 6(1), 131-141. Recuperado de http://www.educacaobasicarevista.com.br/index.php/ebr/article/view/4
Vale, I. (2012). As tarefas de padrões na aula de matemática: um desafio para professores e alunos. Interacções, 8(20), 181-207. doi: https://doi.org/10.25755/int.493
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Journal of Education, Science and Health – JESH
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.