The Playful Mathematics teaching:
The use of didactic games as a complementary method of the teaching-learning process
DOI:
10.52832/jesh.v3i1.187Keywords:
Education, Teaching, Games, PlayfulnessAbstract
Education is the key to the full development of any citizen, the school follows this development over many years, seeking to associate the disciplines with the students' daily lives. The subject of Mathematics is present throughout the school period, often being seen as the most difficult by students, a factor that is associated with the difficulty that students have in seeing the application of Mathematics in everyday life, which makes it difficult or even distances student interest in the content. This research aims to describe the importance of using didactic games in Mathematics classes for student learning. In order to have an overview of how games and playful materials can help in teaching mathematics, a bibliographical research was carried out and after an analysis of national and international articles available in databases such as Google Scholar, Pubmed and Scientific Electronic Library Online with data from the last 20 years (2003-2023). In the literature, we found several reviews but few case studies, practical experiments with students in the final grades of elementary school. In the analyzed articles, all studies presented favorable results for the application of games and ludic resources in mathematics teaching. It is possible to conclude that the games and the ludic didactic resources help in the teaching of mathematics, helping the teacher to bring the developed content closer to the daily reality of the students, showing that mathematics is present in all fields of our life, and can be learned in a way fun and dynamic.
Downloads
Metrics
References
Ausubel, D. P. (2000). Aquisição e Retenção de Conhecimentos: Uma Perspectiva Cognitiva. Lisboa.
Barbosa, C. P., Lima, A. E., Costa Neto, R., & Santos, S. (2015). A utilização de jogos como metodologia de ensino da matemática: uma experiência com alunos do 6º ano do ensino fundamental. Forscience, 3(1), 70-86. http://dx.doi.org/10.29069/forscience.2015v3n1.e107. DOI: https://doi.org/10.29069/forscience.2015v3n1.e107
Bianchini, G., Gerhardt, T., & Dullius, M. M. (2010). Jogos no ensino de matemática: “Quais as possíveis contribuições do uso de jogos no processo de ensino e de aprendizagem da matemática?”. Revista Destaques Acadêmicos, 2 (4) - CETEC/UNIVATES.
Brasil. LDB – Leis de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9.394. 20 de dezembro de 1996.Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seed/arquivos/pdf/tvescola/leis/lein9394.pdf>
Campos, C. & Cunha, M. B. da. (2013). Transformando a tabela periódica em uma atividade investigativa para o ensino fundamental. In: Os desafios da escola pública paranaense na perspectiva do professor, cadernos PDE. p. 1-22.
Cardoso, L. S., Costa, D. E., & Moraes, M. S. F. de. (2018). O ensino de fração por meio do tangram: uma proposta de sequência didática. Revista Prática Docente, 3 (1) 91-106. http://dx.doi.org/10.23926/rpd.2526-2149.2018.v3.n1.p91-106.id163. DOI: https://doi.org/10.23926/RPD.2526-2149.2018.v3.n1.p91-106.id163
Colgan, A. (2016). The Epistemology behind the Educational Philosophy of Montessori: Senses, Concepts, and Choice. Philosophical Inquiry in Education, 23 (2), 125-140. DOI: https://doi.org/10.7202/1070459ar
Costa, S. da S., & Jesus, R. A. de. (2021). Contribuições da oficina remota “Tangram e o Teorema de Pitágoras” na Educação Básica e na Formação Docente. Revista Internacional Educon, 2(1), 21021010. http://dx.doi.org/10.47764/e21021010. DOI: https://doi.org/10.47764/e21021010
Cruz, A. R. B., Teodoro, G.F. & Bonutti, V. A. (2019). O uso do ábaco no ensino das operações de adição e subtração: um relato de experiência com alunos do ensino fundamental. Forscience, 7 (2), 1-10. DOI: https://doi.org/10.29069/forscience.2019v7n2.e649
Derman, A. & Eilks, I. (2016). Using a word association test for the assessment of high school students' cognitive structures on dissolution. Chemistry Education Research and Practice, 17(4), 902-913. DOI: https://doi.org/10.1039/C6RP00084C
Diesel, A., Baldez, A. & Martins, S. (2017). Os princípios das metodologias ativas de ensino: uma abordagem teórica. Revista Thema, 14(1), 268-288. DOI: https://doi.org/10.15536/thema.14.2017.268-288.404
Dutta, M. (2019). The Importance of Scholarly Reviews in Medical Literature. Ear, Nose & Throat Journal, 98 (5), 251-252. DOI: https://doi.org/10.1177/0145561319827725
Ferreira, F. M. P., & Justi, R. S. (2008). Modelagem e o "fazer ciência". Revista Química nova na escola. 28. 32-36.
Instituto de Corresponsabilidade pela Educação ICE (2017). Livreto Digital Institucional. Acesso em: http://icebrasil.org.br/wpcontent/uploads/2017/05/Livreto_Digital_Institucional.pdf
Klein, A. M. & Pátaro, C. S. O. (2008). A escola frente às novas demandas sociais: Educação comunitária e formação para a cidadania. Cordis: Revista Eletrônica de História Social da Cidade, São Paulo, v 1, 1-18.
Lima, E. C., Mariano, D. G., Pavan, F. M., Lima, A. A., & Arcari, D. P. (2010). Uso de jogos lúdicos como auxílio para o ensino de química. Revista Educação em Foco, n 1.
Lo, C. K. & Hew, K. F. (2018). A comparison of flipped learning with gamification, traditional learning, and online independent study: the effects on students⠹ mathematics achievement and cognitive engagement. Interactive Learning Environments, 28(4), 464-481, http://dx.doi.org/10.1080/10494820.2018.1541910. DOI: https://doi.org/10.1080/10494820.2018.1541910
Pedro, L. Z., Lopes, A. M. Z., Prates, B. G., Vassileva, J. & Isotani, S. (2015). Does gamification work for boys and girls? Proceedings Of The 30Th Annual Acm Symposium On Applied Computing, 1, http://dx.doi.org/10.1145/2695664.2695752. DOI: https://doi.org/10.1145/2695664.2695752
Pena, A. C. & Neves, M. A. L. (2013). A importância das atividades lúdicas no universo da educação infantil. http://mariaaugustaclimadasneves.jusbrasil.com.br
Pontes, E. A. S. (2017). Os números naturais no processo de ensino e aprendizagem da matemática através do lúdico. Diversitas Journal, 2(1), 160, http://dx.doi.org/10.17648/diversitas-journal-v2i4.453. DOI: https://doi.org/10.17648/diversitas-journal-v2i4.453
Ribeiro, S. S. (2013). A Importância do Lúdico no Processo de Ensino-Aprendizagem no Desenvolvimento da Infância. Disponível em: https://psicologado.com/atuacao/psicologia-escolar/a-importancia-do-ludico-no-processo-de-ensino-aprendizagem-no-desenvolvimento-da-infancia
Souza, M. T., Silva, M. D. Da & Carvalho, R. de. (2010). Integrative review: what is it? how to do it?. Einstein (São Paulo), 8(1), 102-106. http://dx.doi.org/10.1590/s1679-45082010rw1134. DOI: https://doi.org/10.1590/s1679-45082010rw1134
Strapason, L. P. R & Bisognin, E. (2013). Jogos pedagógicos para o ensino de funções no primeiro ano do Ensino Médio. Bolema: Boletim de Educação Matemática 27(46), 579-595. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-636X2013000300016
Silva, L. G. M. & Ferreira, T. J. (2014). O papel da escola e suas demandas sociais. Periódico Científico Projeção e Docência, 5, 6-23.
Zanon, L. B. & Palharini, E. M. A. (1995). Química no Ensino Fundamental de Ciências. Química Nova na Escola, São Paulo, 2, 15-18. Disponível em: http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc02/relatos.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Journal of Education, Science and Health – JESH
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.