Report on the use of alternative methodologies for nature science teaching in elementary education

Authors

DOI:

10.52832/jesh.v3i1.182

Keywords:

Learning, Education, Chemical elements, Didactic games, Biogas. Biofertilizer. Environmental education.

Abstract

Didactic games are presented as a tool of great importance during natural science classes. The use of practical activities, such as games, when properly used by the teacher in the classroom, enable the learning of new concepts and/or content. In this perspective, it is important to innovate and propose activities that refer to natural science content in a simple way, allowing students to play a leading role during classes. In this sense, the present study aims to work on the following themes: periodic table and environment (natural sciences). To this end, the activities (didactic games, crosswords, among others) were carried out during the month of April of the year 2022 in a public school in the municipality of Medeiros Neto - Bahia, in two classes of elementary school II: one of the 8th grade, with 25 students and one from the 9th grade, with 19 students. It was verified through the observation that the students interacted and were extremely participative during the classes.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Sinara Silva Romeiro, Universidade Federal de Minas Gerais

Graduada em Ciências Biológicas (Licenciatura) pela Universidade do Estado da Bahia - UNEB / Campus X. Especialização em Educação a distancia Gestão e Tutoria (2012) e Gestão e Educação Ambiental (2014) pelo Centro Universitário Leonardo da Vinci - UNIASSELVI, em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de Juiz de Fora - UFJF. Mestre em Biologia Animal pela Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri-UFVJM. Doutoranda em Ciência Animal pela Universidade Federal de Minas Gerais.

Verônica Pinheiro Silva, Faculdade DOCTUM da Serra

Pós graduada (Lato Senso) em Metodologia do Ensino de Biologia e Química (2020) e licenciatura em Pedagogia pela Faculdade Educacional da Lapa - FAEL. Graduada em Ciências Biológicas (licenciatura) pela Falcudades Doctum de Serra (2017). Atuando como professora de educação infantil na escola EDUCAR.

References

Almeida, P. N. (2003). Educação lúdica: Técnica e Jogos Pedagógicos. 11ª ed. São Paulo: Loyola, 295 p.

Almeida, B. Araújo, M. Cardoso, N. & Lima, J. (2020). Uso de Metodologias Alternativas no Ensino de Ciências em uma Escola Pública do Município de Independência-Ce. Revista Brasileira de Ensino de Ciências e Matemática, 4(1) 4. 1https://doi.org/10.5335/rbecm.v4i1.10751 DOI: https://doi.org/10.5335/rbecm.v4i1.10751

Alves, P. C. S. (2010). Desenvolvimento de atividade lúdica para o auxílio na aprendizagem de citologia: Baralho das organelas citoplasmáticas. Revista da SBEnBio, 03: 4085 -4101.

Alves, R. M. M., De Araujo, M. S. M., Lustosa, M. S.& Geglio, P. C. (2015) A aula prática no ensino de Biologia: uma estratégia na abordagem do conteúdo de DNA. In: In: II Congresso Nacional de Educação, Campina Grande - PB, 2015. Anais II CONEDU - (2015).

Araújo, M. & Leite, A. (2020) “O caminho das ervilhas”: recurso didático no ensino da genética mende-liana. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, 11 (6),514-529. https://doi.org/10.26843/rencima.v11i6.1878 DOI: https://doi.org/10.26843/rencima.v11i6.1878

BRASIL. (2018) Base nacional comum curricular. Brasília. Senado Federal.

Benetti, B. & Carvalho, L. M. de. A. (2002) A temática ambiental e os procedimentos didáticos: perspectivas de professores de ciências. In: Encontro “Perspectivas do Ensino de Biologia”, 8, São Paulo. Atas. São Paulo: FEUSP, 1 CD- ROM.

Bender, D. & Costa, G. M. T da. (2018) Ensino aprendizagem de ciências: Metodologias que contribuam no processo. Revista de Educação do Ideau, 13 (27), 01-12.

Bernardes, L. S. Soares, P. L. Dos Santos. N. M. L. Costa, F. J. & Torquetti, C. G. (2016) Uso de metodologias alternativas no ensino de Ciências: um estudo realizado com o conteúdo de serpentes. Ensino, Saúde, Ambiente. Niterói, 9 (1), https://doi.org/10.22409/resa2016.v9i1.a21216. DOI: https://doi.org/10.22409/resa2016.v9i1.a21216

Bizzo, N. (2000) A avaliação oficial de materiais didáticos de Ciências para o ensino fundamental no Brasil. In: Encontro Perspectivas Do Ensino De Biologia, 7. Anais. São Paulo. p. 54-58. https://doi.org/10.1590/S1516-73132003000100008 DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-73132003000100008

Bogéa, T. Araújo, A. Cardoso, A. A. S. Melo, J. V. Rocha, R. F. T. & Dos Santos, L. L. P (2020) O jogo educativo “caça-piolhos”: como prevenir a pediculose brincando. Revista ensino de Ciências e Matemática, v. 11 (1),189–201.https://doi.org/10.26843/rencima.v11i1.1843 DOI: https://doi.org/10.26843/rencima.v11i1.1843

Campos, L. M. L., Felicio, A. K. C. & Bortoloto, T. M. (2003) A produção de jogos didáticos para o ensino de Ciências e Biologia: uma proposta para favorecer a aprendizagem. Cadernos dos Núcleos de Ensino, São Paulo, p. 35-48.

Cunha, M. B. (2012.) Jogos no ensino de química: considerações teóricas para sua utilização em sala de aula. Química Nova na Escola, v. 34 (2), 92-98.

Freiberger, R. M. & Berbel, N. A. N. (2010). A importância da pesquisa como princípio educativo na atuação pedagógica de professores de educação infantil e ensino fundamental. Cadernos de Educação, FaE/PPGE/UFPel. Pelotas (37) 207 – 245.

Freire, P. (1996). Pedagogia da Autonomia. Saberes necessários à prática educativa. São Paulo, Paz e Terra.

Guimarães, L. R. (2009). Série Professor em Ação: Atividades para Aulas de Ciências, Ensino Fundamental 6° ao 9° ano. São Paulo: Nova Espiral.

Lakatos, E. M.& Marconi, M. A. (2001). Fundamentos metodologia científica. 4.ed. São Paulo: Atlas.

Lima, R.M.S. Lima, A.N. Silva, R.V. Silva, V.H. E. & Araújo, M.L.F. (2010). Ensino de biologia em escolas públicas estaduais: um olhar a partir das modalidades didáticas. Atas da X Jornada de Ensino, Pesquisa e Extensão –J PE, Recife. Disponível em http://www.sigeventos.com.br/jepex/inscricao/resumos/0001/R0598-1.PDF. Acesso em 12 set 2022.

Lorenzetti, L. & Delizoicov, D. (2001). Alfabetização científica no contexto das séries iniciais. Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências, 3 (1), https://doi.org/10.1590/1983-21172001030104 DOI: https://doi.org/10.1590/1983-21172001030104

Mattar, J.Games em educação: como os nativos digitais aprendem. São Paulo: Pearson, 2010.

Martins, A. M. Silva, D. M. & Santos, M. P. (2019). Percepção de alunos e professores sobre as aulas práticas de ciências em escolas estaduais de Formosa (GO). Scientia Naturalis, 1 (3), 37–51 https://bit.ly/30MX3Jd.

Moura, H. F. N. Pacheco, A. A. Moura, A. C.C. Silva, F.F. Alves, P. C. S. Valois, R. S. Rêgo, S. S. Sousa, S. A. Pitombeira, T. N. & Dantas, S. M. M.M. (2010). Ferramenta Didática para a Aprendizagem de Conceitos em Biologia dos Organismos: Bingo dos Seres Vivos. Revista da SBEnBio. n.03 p. 3595-3605, 2010.

Nascimento, A. M. D. De Lucca Junior, Santos, W. R. L. C. & Dolabella, S. S. (2013). Parasitologia lúdica: o jogo como agente facilitador na aprendizagem das parasitoses. Scientia Plena. 9 (7a). https://www.scientiaplena.org.br/sp/article/view/1380

Pedroso, C. V. (2009). Jogos didáticos no ensino de biologia: Uma proposta Metodológica baseada em módulo didático. IX Congresso nacional de Educação – EDUCERE. III Encontro Sul Brasileiro de Pscicopedagogia. Curitiba. 2009.

Piffero, E. F. Soares, R. G. Coelho, C. P. & Roehrs, R. (2020). Metodologias ativas e o ensino de biologia: desafios e possibilidades no novo ensino médio. Ensino & Pesquisa, 18(2),48–63. https://doi.org/10.33871/23594381.2020.18.2.48-63 DOI: https://doi.org/10.33871/23594381.2020.18.2.48-63

Santana, E. M. (2006). Bingo Químico: Uma atividade Lúdica envolvendo símbolos e nomes dos elementos.2006.

Santos, A. P.B.& Michel, R. C. (2009). Vamos jogar uma Química? Química Nova na Escola, 31 (3), 179 – 183.

Silva, P. M. C., Martins, E. R.& Matos, W. R. (2013). Parasitoses intestinais: uma abordagem lúdica numa escola pública do município de Duque de Caxias, RJ. Saúde e ambiente em revista, 8 (1), 43-53.

Weber, B. V. Simon, C. Pause, C. Perinazzo, J. Banzana, G. C. L. Perassolo, C. P. Vesz, V. Stadlober, B. C.& Pedroso, D. (2013). Brincar e aprender com a Parasitologia. Ver. Trajetória Multicursos – FACOS/CNEC, 5(6): 36-45, 2013.

Valois, R.S., Pacheco, A.A., Moura, A.C.C., Silva, F.F., Moura, H.F.N., Alves, P.C.A., Sousa, S.A., Rêgo, S.S., Pitombeira, T.N. & Dantas, S.M.M.M. (2010). Trilhando Conhecimento Ecológico”, Revista de SBEnBIO, (3), 3930-3938.

Published

26/01/2023

How to Cite

Sinara Silva Romeiro, & Pinheiro Silva, V. (2023). Report on the use of alternative methodologies for nature science teaching in elementary education. Journal of Education, Science and Health – JESH, 3(1), e202306. https://doi.org/10.52832/jesh.v3i1.182

Issue

Section

EDUCAÇÃO E ENSINO