Analysis and characterization of mobile applications in the android system for use in entomology teaching

Authors

DOI:

10.52832/jesh.v2i4.164

Keywords:

Insect, Google Play Store, Software, Ensino-Learning

Abstract

Entomology is characterized by the study of insects that are of great importance to the world. Of equal nature, the applications in the educational environment of technological methods are increasingly inserted in the educational scope, especially with the implementation of the National Common Curricular Base (BNCC). With this, the objective was to analyze the mobile applications in Android system in the scope of educational entomology. After the initial search, with the terms “entomology” and “insect”, the applications were identified with their characteristics such as title, description and other aspects that indicated their functions. These were organized and cataloged for analysis. In the next step, all applications were downloaded, installed and analyzed. Includes free-to-use Portuguese apps. The pedagogical approach, application quality features, and intrinsic quality were analyzed. Of the twenty-seven (27) applications identified and selected, which discussed entomology, all of them presented appropriate functions for teaching entomology, according to the aspect to be addressed in the educational context. Mostly with reservations for their applications. On Android, there are several applications that can be didactic resources allied to the teaching of entomology, helping to arouse student interest and make classes more dynamic and attractive. It is relevant to develop new studies for the production of more complete educational applications, aimed at teaching entomology.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Isaquiel de Moura Ribeiro, Instituto Federal do Piauí - IFPI

Graduado em Ciências Biológicas pelo Instituto Federal do Piauí - IFPI. Pós-graduado em Ciências da Natureza, suas Tecnologias e o Mundo do Trabalho pela Universidade Federal do Piauí – UFPI. Pós-graduando em Educação em Ciências e Matemática pelo Instituto Federal de Santa Catarina - IFSC.

Emilli Juliane de Azevedo Neves Moura, Instituto Federal do Piauí - IFPI

Graduada em Ciências Biológicas pelo Instituto Federal do Piauí - IFPI. Pós-graduada em Ciências da Natureza, suas Tecnologias e o Mundo do Trabalho pela Universidade Federal do Piauí – UFPI. Pós-graduanda em Educação em Ciências e Matemática pelo Instituto Federal de Santa Catarina - IFSC.

Junielson Soares da Silva, Instituto Nacional de Pesquisas da Amazônia – INPA

Mestre e doutorando em Genética, Conservação e Biologia Evolutiva (PPG-GCBEv), pelo Instituto Nacional de Pesquisas da Amazônia (INPA). Licenciado em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Piauí.

References

Almeida, C. M. M., Lopes, L. A., & Lopes, P. T. C. (2015). Sequências didáticas eletrônicas no ensino do corpo humano: comparando o rendimento do ensino tradicional com o ensino utilizando ferramentas tecnológicas. Acta Scientiae, 17(2), 466-482.

Andrade, M. V. M., Araújo Jr., C. F. & Silveira, I. F. (2017). Estabelecimento de critérios de qualidade para aplicativos educacionais no contexto dos dispositivos móveis (M-Learning). EaD em Foco, 7(2), 178-193. https://doi.org/10.18264/eadf.v7i2.466 DOI: https://doi.org/10.18264/eadf.v7i2.466

Arslan, R., Kofoğlu, M. & Dargut, C. (2020). Development of augmented reality application for biology education. Journal of Turkish Science Education, 17(1), 62-72. https://doi.org/10.36681/tused.2020.13 DOI: https://doi.org/10.36681/tused.2020.13

Azevedo, A. L. P. F. de. (2022) Usos da Tecnologia na Educação: uma revisão bibliográfica. Revista de Educação da Unina, 3(1), 89–107. DOI: https://doi.org/10.51399/reunina.v3i1.102

Brasil. (2017). Base Nacional Comum Curricular. Ministério da Educação. Brasília - DF. Obtido em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNC.

Brasil. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018. Obtido em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf.

Coppola, R., Ardito, L., & Torchiano, M. (2019). Characterizing the transition to kotlin of android apps: a study on f-droid, play store, and github. In Proceedings of the 3rd ACM SIGSOFT International Workshop on App Market Analytics, 3(19), 8-14. https://doi.org/10.1145/3340496.3342759 DOI: https://doi.org/10.1145/3340496.3342759

Galindo Neto, N. M., Sá, G. G. De M., Barbosa, L. U., Pereira, J. De C. N., Henriques, A. H. B. & Barros, L. M. (2020). COVID-19 and digital technology: mobile applications available for download in smartphones. Texto & Contexto - Enfermagem, 29(e20200150), 1-11. https://doi.org/10.1590/1980-265X-TCE-2020-0150 DOI: https://doi.org/10.1590/1980-265x-tce-2020-0150

Gullan, P. J., & Cranston, P. S. (2017). Insetos: fundamentos da entomologia. (5. ed.). Rio de Janeiro: Roca.

Hax, F. C. & Ferreira Filho, R. C. M. (2010). Entomologia_Agricola .apk: Uma experiência de M-Learning. Nuevas Ideas en Informática Educativa TISE, 731-736.

Hidayati, N., Pangestuti, A. A, & Prayitno, T. A. (2019). Edmodo mobile: developing e-module biology cell for online learning community. Biosfer: Jurnal Pendidikan Biologi, 12(1), 94-108. https://doi.org/10.21009/biosferjpb.v12n1.94-108 DOI: https://doi.org/10.21009/biosferjpb.v12n1.94-108

Hoppe, U. (2007). How can we integrate mobile devices with broader educational scenarios? In Sharples, M. (Org.), Big Issues in Mobile learning, 30-36. Nottingham: University of Nottingham.

Južnič-Zonta, Ž., Sanpera-Calbet, I., Eritja, R., Palmer, J. R., Escobar, A., Garriga, J., ... & Zittra, C. (2022). Mosquito alert: leveraging citizen science to create a GBIF mosquito occurrence dataset. Gigabyte, 1-11. https://doi.org/10.46471/gigabyte.54 DOI: https://doi.org/10.46471/gigabyte.54

Lima, I. C. V., Galvão, M. T. G., Pedrosa, S. C., Cunha, G. H. Da. & Costa, A. K. B. (2018). Use of the Whatsapp application in health follow-up of people with HIV: a thematic analysis. Escola Anna Nery, 22(3), 1–6. https://doi.org/10.1590/2177-9465-EAN-2017-0429 DOI: https://doi.org/10.1590/2177-9465-ean-2017-0429

Mech, A., Rosenberger, D., Fanning, P., Riggins, J. J., Aukema, B., & Hartshorn, J. (2022). There’s an app for that: Teaching entomology in the online age. Natural Sciences Education, 51(2), 1-12. https://doi.org/10.1002/nse2.20081 DOI: https://doi.org/10.1002/nse2.20081

Montano, I. H., Díez, I. de la T., López-Izquierdo, R., Villamor, M. A. C. & Martín-Rodríguez, F. (2021). Mobile Triage Applications: A Systematic Review in Literature and Play Store. Journal of Medical Systems, 45(9), 1-11. https://doi.org/10.1007/s10916-021-01763-2 DOI: https://doi.org/10.1007/s10916-021-01763-2

Moran, J. M. (2000). Novas tecnologias e mediação pedagógica. (13. ed.). Campinas: Papirus Editora.

Naciri, A., Baba, M. A., Achbani, A., & Kharbach, A. (2020). Mobile Learning in Higher Education: Unavoidable Alternative during COVID-19. Aquademia, 4(1) ep20016. Doi: https://doi.org/10.29333/aquademia/8227 DOI: https://doi.org/10.29333/aquademia/8227

Nascimento, H. J., Martins, H. M. & Victer, E. F. (2013). Aplicativos para Dispositivo Móvel: Entendendo o conceito de função matemática. Congresso Internacional ABED de Educação a Distância. Duque de Caxias, 1-10.

Oliveira, A. R. F. De. & De Menezes Alencar, M. S. (2017). O uso de aplicativos de saúde para dispositivos móveis como fontes de informação e educação em saúde. RDBCI: Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação, 15(1), 234-245. https://doi.org/10.20396/rdbci.v15i1.8648137 DOI: https://doi.org/10.20396/rdbci.v0i0.8648137

Oliveira, F. C. De., Milani Júnior, J. & Carvalho, J. W. P. (2020). Uso de aplicativos no ensino de química orgânica na percepção de discentes. Educação e Cultura Contemporânea, 17(49), 86–103. http://dx.doi.org/10.5935/2238-1279.20200054 DOI: https://doi.org/10.5935/2238-1279.20200054

Sales, G. A. G., Júnior, E. A. S. & Cardoso, A. M. Da S. (2021). THEBUG: software mobile para identificação de insetos/thebug: mobile software for insect identification. Brazilian Journal of Development, 7(1), 5255–5264. https://doi.org/10.34117/bjdv7n1-355 DOI: https://doi.org/10.34117/bjdv7n1-355

Santos, R. P. & Freitas, S. R. S. (2017). Tecnologias digitais na educação: experiência do uso de aplicativos de celular no ensino da biologia. Cadernos de Educação, 16(32), 135- 150. https://doi.org/10.15603/1679-8104/ce.v16n32p135-150 DOI: https://doi.org/10.15603/1679-8104/ce.v16n32p135-150

Silva, G. E., Santos, M. E. A., Corbulin, T. S., Signor, T. R. & Matos, L. S. (2022) Fazendo ciência cidadã com aplicativo de celular para conservação da biodiversidade amazônica, no Norte do Mato Grosso, Brasil. Journal of Education, Science and Health, 2(2), 1–8. https://doi.org/10.52832/jesh.v2i2.130 DOI: https://doi.org/10.52832/jesh.v2i2.130

Silva, R. H., Gatti, M. A. N., Marta, S. N., Marafon, R. G. C., Neto, G. G. G., de Andrade, E. B. D. O., ... & das Neves Lopes, V. D. C. (2020). Aplicativos de saúde para dispositivos móveis: Uma revisão integrativa. Brazilian Journal of Health Review, 3(5), 11754-11765. https://doi.org/10.34119/bjhrv3n5-033 DOI: https://doi.org/10.34119/bjhrv3n5-033

Tori, R. (2015). Tecnologia e metodologia para uma educação sem distância. EmRede-Revista de Educação a Distância, 2(2), 44–55. https://doi.org/10.53628/emrede.v2.2.64

Vega-Garzón, J. C., Robayo-Sánchez, L. N., Cruz-Maldonado, O. A. & Cortés-Vecino, J. A. (2022). Visualization Technologies for Learning and Teaching Veterinary Acarology and Entomology. Journal of Veterinary Medical Education, 49(2), 199-203. https://doi.org/10.3138/jvme-2020-0034 DOI: https://doi.org/10.3138/jvme-2020-0034

Veraszto, E. V., Simon, F. O., Silva, D. Da. & Miranda, N. A. (2008). Tecnologia: Buscando uma definição para o conceito. Prisma.com, 0(8), 19-46.

Wommer, F. G. B., Sepel, L. M. N. & Loreto, E. L. (2021) Insects GO: a gaming activity for entomology teaching in middle school, Research in Science & Technological Education, 0(0), 1-15. https://doi.org/10.1080/02635143.2021.1921724 DOI: https://doi.org/10.1080/02635143.2021.1921724

Published

23/12/2022

How to Cite

de Moura Ribeiro, I., de Azevedo Neves Moura, E. J., & Soares da Silva, J. (2022). Analysis and characterization of mobile applications in the android system for use in entomology teaching. Journal of Education, Science and Health – JESH, 2(4), 01–11. https://doi.org/10.52832/jesh.v2i4.164

Issue

Section

EDUCAÇÃO E ENSINO

Most read articles by the same author(s)