An integrative review on the importance of financial education considering the reflections of the covid-19 pandemic
DOI:
10.52832/jesh.v3i1.158Keywords:
Education, Finances, Schooling, TeachingAbstract
Faced with the scenario of the Covid-19 pandemic starting in 2020, whose repercussions can still be felt, there is an increasingly latent need to offer quality financial education to those young people who are in secondary contact with your financial life. The objective of this study was to understand the importance of offering Financial Education to young people in the context of Covid-19. This is a bibliographical research carried out through the search for scientific articles in the Google Scholar and Scielo databases, of studies published in the years 2020 to 2021. The results obtained indicate that the level of indebtedness of Brazilians increased from the period in which the economy was negatively impacted as a result of the Covid-19 pandemic and, given this scenario, financial education proves to be essential, especially for young people, who have little experience with the use of financial resources.
Downloads
Metrics
References
Andersen, K.G., Rambaut, A., & Lipkin, W.I. (2020). The proximal origin of SARS-CoV-2. Nature Medicine 26, 450–452 (https://doi.org/10.1038/s41591-020-0820-9 DOI: https://doi.org/10.1038/s41591-020-0820-9
Araújo, D., da Silva, A. J. N. B., de Menezes, B. S., & Mendes, D. P. (2020). A importância da educação financeira: um estudo no ensino profissionalizante. Revista de Graduação USP, 4(1), 125-137. https://doi.org/10.1590/1516-731320200061 DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2525-376X.v4i1p125-137
Brasil. (2018) Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular-BNCC, Ensino Fundamental, 322-341. Brasília.
Brasil. (2020). Confederação Nacional do Comércio de Bens, Serviços e Turismo-CNC. Brasília.
Dias, F., & Klamt, S. C. (2020). A Importância Da Educação Financeira Infantil. Mostra de Extensão, Ciência e Tecnologia da Unisc, (1), 27. https://doi.org/10.1590/1745-731320200062
Fernandes, R. A. S., & Paraiso, S. C. S. (2020). O crescimento do índice de endividamento das famílias brasileiras. Revista Eletrônica Cosmopolita em Ação, 6(2), 12-26. https://doi.org/10.6084/m9.figshare.12296267
Ferreira, J. B., & Castro, I. M. (2020). Educação Financeira: Nível de conhecimentos dos alunos de uma Instituição de Ensino Superior. Revista de Administração e Negócios da Amazônia, 12(1), 134-156. https://doi.org/10.548/4795-841320200045 DOI: https://doi.org/10.18361/2176-8366/rara.v12n1p134-156
Menezes, A. H. N., Duarte, F. R., Carvalho, L. O. R., & Souza, T. E. S. (2019). Metodologia científica: teoria e aplicação na educação a distância. 4ª edição. Ed. UniFrancisco, Universidade Federal do Vale do São Francisco, Petrolina-PE.
Pedroso, P. R., & Gisi, M. L. (2020). A pandemia–Covid 19 e os impactos na juventude: educação e trabalho. Revista Práxis, 12(1sup). 425-433. https://doi.org/10.1590/1516-731320200067 DOI: https://doi.org/10.47385/praxis.v12.n1sup.3473
Pereira, D. H., Feitosa, M. F., Silvério, M. R, & Sousa, R. C. (2009). Educação financeira infantil e seu impacto no consumo consciente (Trabalho de Conclusão de Curso, Faculdades Integradas “Campos Salles”). São Paulo. https://educacaofinanceira.com.br/wp-content/uploads/2021/11/tcc-educacao-financeira-infantil-seu-impacto-no-consumo-consciente.pdf
Rossetto, J., Schneider, T., Quartieri, M. T., & Oliveira, E. (2020). Educação financeira crítica: uma prática pedagógica para a educação de jovens e adultos. REVEMAT: Revista Eletrônica de matemática, 15(2), 1-24. https://doi.org/10.548/4795-841320200045 DOI: https://doi.org/10.5007/1981-1322.2020.e74215
Rocha, R. R., Oliveira, R. R., & Teixeira, L. A. A. (2020). Educação financeira e endividamento do consumidor de baixa renda: Tendências de inadimplência e adimplência. Caderno Profissional de Marketing-UNIMEP, 8(3), 100-119. https://doi.org/41.158/1478-731320200069
Silva, A. C., de Souza, I. C., Bueno, M. P., de Almeida, A. L., & Silva, R. H. (2020). Qualidade de vida e endividamento. Desafio Online, 8(2), 321-333. https://doi.org/41.158/1478-731320200078
Zulianelo, I., & Boff, D. S. (2022) Educação financeira na escola: uma inserção na vida cotidiana. Revista de Educação, Ciências e Matemática, 12(1), e-7066. https://doi.org/41.158/3265-171320200044
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Journal of Education, Science and Health – JESH
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.