Video call as a approach tool between patient and family during hospitalization by Covid-19: experience report

Authors

DOI:

10.52832/jesh.v2i4.149

Keywords:

Video call, Hospitalization, Humanization Policy, Integral care, Covid-19

Abstract

Covid-19 hospitalizations have generated overcrowding in hospitals, causing the creation of field hospitals in order to cope with the high demands. This study aimed to evaluate the impacts of using video call in the process of bringing the patient closer to the family in a covid19 campaign hospital, based on the principles of humanization in healthcare. The work is characterized as an exploratory research, built from the strategy of experience report, where the study scenario, was a Covid-19 campaign hospital installed in the city of Pedreiras state of Maranhão. First a moment of reading and reflection about the evolutions of the Social Worker, besides the daily reports of the Social Service. This phase was important for the construction of the discussion categories. In the second moment it was accomplished through an observation of the activities developed together with the patients hospitalized with Covid-19. In the beginning, it was clear that there was a low rejection of some patients, but this was due to the fact that they didn't know the technological resources, since most of the patients in the hospital were elderly. From the video calls, it was noticed a greater willingness from the patients, being more collaborative with the professionals. Thus, the use of video calls proved to be a simple and efficient tool for communication between patients and their families.  

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Author Biographies

Ronny Batista de Sousa, Universidade Federal do Piauí

Possui Graduação em Bacharelado em Serviço Social Pela Faculdade Evangélica do Piauí (2016).  Especialista em Micropolítica da Gestão e do Trabalho na Saúde na Universidade Federal Fluminense- UFF. Especialista em Informática na Saúde na Universidade Federal do Rio Grande do Norte- UFRN. Mestrando no Programa de Ciências e Saúde da Universidade Federal do Piauí- UFPI. Assistente Social no Hospital Regional de Pedreiras Dr. Kleber Carvalho Branco, trabalhou como Assistente Social na Secretaria de Educação de Demerval Lobão - PI e foi estagiário de Serviço Social no Hospital de Urgência de Teresina Prof. Zenon Rocha. Professor Universitário, em Faculdade De Educação Memorial Adelaide Franco - FEMAF.

Maíra Luciano Sidrim, Universidade Federal do Rio Grande do Norte- UFRN

Mestre em Engenharia de Produção pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2018). Graduada em Engenharia de Produção pela Faculdade Boa Viagem (2015). Pesquisadora do Laboratório de Inovação Tecnológica em Saúde - LAIS (UFRN) desde 2016. Experiência nas áreas de Mapeamento e Gestão de Processos, Gestão da Qualidade e Produção de Recursos Educacionais para Ambientes Virtuais de Aprendizagem.

Viviane Soares Silva, Universidade Federal do Maranhão - UFMA

Bacharel em Serviço Social pela Universidade Federal do Maranhão- UFPI. Assistente Social. Especialista em Ciências Forenses e Pericia Criminal- Instituto Nacional de Cursos e Pesquisas (INCURSOS). Coordenadora do Curso de Serviço Social da Faculdade de Educação Memorial Adelaide Franco – FEMAF.

Francisco das Chagas Araújo Coelho, Assembleia Legislativa do Piauí

Graduado em Direito pela Faculdade de Tecnologia do Piauí- FATEP. PÓS- GRADUADO em Administração da Produção e Logística pelo o Instituto de Ciências Jurídicas e Sociais Prof. Camillo Filho. Especialista em Direito Médico e Proteção Jurídica a Saúde pela Sociedade Piauiense de Educação, Ciências e Tecnologia ALEPI/FAR. Pós-Graduado em Criminologia pela Faculdade de Venda Nova do Imigrante- FAVENI.

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Published

12/11/2022

How to Cite

Sousa, R. B. de, Sidrim, M. L., Silva, V. S., & Coelho, F. das C. A. (2022). Video call as a approach tool between patient and family during hospitalization by Covid-19: experience report. Journal of Education, Science and Health – JESH, 2(4), 01–07. https://doi.org/10.52832/jesh.v2i4.149

Issue

Section

RELATOS DE EXPERIÊNCIAS E ESTUDO DE CASO