Entomology knowledge of high school students from a public school in Cáceres, Mato Grosso, Brazil
Entomology knowledge of high school students from a public school in Cáceres, Mato Grosso, Brazil
DOI:
10.52832/jesh.v2i2.123Keywords:
Knowledge, Entomology, Public Education NetworkAbstract
The study of insects is fundamental for the formation of students, however, this knowledge is routinely applied on superficially way in the school environment. This study was development to analyze the perception of high school students about insects in Cáceres - MT. For this, semi-structured questionnaire containing five questions about insects were applied. All students said they know an insect, and correctly answered the option that presented only examples of these arthropods. However, half of the students (50%) do not know exactly how many legs these animals have. 55.56% of students said they does not like insects, unlike 44.44%. Regarding the importance of insects: 45% of respondents said they have positive importance and 55% said they have negative and positive importance. None of the students reported negative importance about the insects, although, more than half said that they does not like insects. It is essential to disseminate entomology knowledge in the high school to clarify for students those insects have an important ecological role in nature, and that it is not only causers of damage or harm to health.
Downloads
Metrics
References
Araújo, J. M. de, Araújo, J. I. M., Silva, A. L. A. da, Rocha, R. B. da, Santos, G. R. dos, Oliveira, R. F. de, Silva, G. F. da, Silva, K. M. da, & Silva, L. B. (2017). O estudo de entomologia como ferramenta pedagógica no 7o ano (6asérie) do ensino fundamental e 2o ano do ensino médio. Pubvet, 11(2), 191–198. https://doi.org/10.22256/pubvet.v11n2.191-198 DOI: https://doi.org/10.22256/pubvet.v11n2.191-198
Brasil. (2017). Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular (BNCC).
Baccin, K., Azevedo Filho, W., & Silva, S. (2020). Os Insetos e a Ciência na Escola: Estratégias de Ensino. Scientia Cum Industria, 8(3), 6–9. https://doi.org/10.18226/23185279.v8iss3p13 DOI: https://doi.org/10.18226/23185279.v8iss3p13
Bezerra, T. M. O., Feliciano, A. L. P., & Alves, A. G. C. (2008). Percepção ambiental de alunos e professores do entorno da Estação Ecológica de Caetés – Região Metropolitana do Recife-PE. In Revista Biotemas, 21(1), 147-160. https://doi.org/10.5007/2175-7925.2008v21n1p147 DOI: https://doi.org/10.5007/2175-7925.2008v21n1p147
Brasil, L. S., Vilela, D. S. (2019). Peculiaridades regionais na percepção de brasileiros sobre libélulas : nomenclatura popular e conservação. Hetaerina, 1(1), 15–20.
Cajaiba, R. L., & Silva, W. B. (2014). Percepção dos alunos do ensino fundamental sobre os insetos antes e após aulas práticas: um estudo de caso no município de Uruará-Pará, Brasil. Enciclopédia Biosfera, 10(19), 2510–2521. http://www.tjyybjb.ac.cn/CN/article/downloadArticleFile.do?attachType=PDF&id=9987
Carvalho, A. L., Nascimento, Y., & SÁ, D. M. C. (2022). Caixa entomológica como recurso didático para aulas sobre a classe Insecta. Diversitas Journal, 7(1), 0449–0462. https://doi.org/10.48017/dj.v7i1.1848 DOI: https://doi.org/10.48017/dj.v7i1.1848
Cosme Jr., L., Turchen, L. M., & Guedes, N. C. (2020). Insect World: Game-Based Learning as a Strategy for Teaching Entomology. The American Biology Teacher, 82(4), 210–215. https://doi.org/10.1525/abt.2020.82.4.210 DOI: https://doi.org/10.1525/abt.2020.82.4.210
Díaz, D.PP., Vinholi Junior, A.J. (2020). Estratégias, finalidades e contribuições da entomologia no ensino de ciências e biologia. Revista Didasc@lia 11 (1), 126-139.
Frida, A., Modro, H., de Sousa Costa, M., Maia, E., & Aburaya, F. H. (2009). Percepção entomológica por docentes e discentes do município de Santa Cruz do Xingu, Mato Grosso, Brasil. Revista Biotemas, 22(2), 153-159. https://doi.org/10.5007/2175-7925.2009v22n2p153 DOI: https://doi.org/10.5007/2175-7925.2009v22n2p153
Gullan, P.J., Cranston, P.S. (2017). Insetos: fundamentos da Entomologia: 5. ed. Rio de Janeiro: Roca.
Guedes, R.S., Santos, W.S., Medeiros, F.S., Medeiros, W.P., Almeida, A.B.M. (2016). Percepção entomológica de alunos do ensino médio em escolas da cidade de Patos, Paraíba, Brasil. Revista Verde de Agroecologia e Desenvolvimento Sustentável, 11(2), 1-7. http://dx.doi.org/10.18378/%20rvads.v11i2.3975 DOI: https://doi.org/10.18378/rvads.v11i2.3975
Godoi Branco, A.B., Branco, E.P., Iwasse, L.F.A., Nagashima, L.A. (2018). Alfabetização e letramento científico na BNCC e os desafios para uma educação científica e tecnológica. Revista Valore, 3, 702-713. https://doi.org/10.22408/reva302018174702-713 DOI: https://doi.org/10.22408/reva302018174702-713
Koop, C., Volpi, T.A. (2021). Comparação do conhecimento entomológico entre alunos de zona urbana e rural. Revista Eletrônica Científica Ensino Interdisciplinar, 7(20), 79-92. http://dx.doi.org/10.21920/recei720217207992 DOI: https://doi.org/10.21920/recei720217207992
Lima, A. G. de M., Maciel-Cabral, H. M., & Silva, C. C. da. (2020a). Entomologia: Percepções Dos Alunos Do Ensino Médio Sobre Os Insetos Através Das Sequências Didáticas. REAMEC - Rede Amazônica de Educação Em Ciências e Matemática, 8(1), 152–162. https://doi.org/10.26571/reamec.v8i1.9721 DOI: https://doi.org/10.26571/reamec.v8i1.9721
Lima, G.S.N., Cajaiba, R.L., Sousa, E.S. (2020b). Percepção e classificação de insetos por moradores da comunidade Vila Pindaré, Buriticupu, Maranhão - estudo de caso. Enciclopédia Biosfera 17(32), 411-421. https://10.18677/EnciBio_2020B37 DOI: https://doi.org/10.18677/EnciBio_2020B37
Lopes, P. P., Franco, I. lopes, Oliveira, L. R. de M., & Santana-Reis, V. G. (2013). Insetos na escola: desvendando o mundo dos insetos para as crianças. Revista Ciência Em Extensão, 9, 125–134.
Martelli, S. A., Sandra, M. S. B., & Lutinski, J. A. (2020). Ensino de Entomologia em uma escola estadual do Oeste de Santa Catarian. Revista UNILUS Ensino e Pesquisa, 17(48), 5- 15. http://revista.lusiada.br/index.php/ruep
Macedo, E.V., Soares, I.M.F. (2012). Percepção de “insetos” por moradores de zonas urbanas do município de Paulo Afonso, Bahia, Brasil. Revista Ouricuri, 2(1), 75-90.
Matos, C. H. C., Oliveira, C. R. F. de, Santos, M. P. de F., & Ferraz, C. S. (2009). Utilização de Modelos Didáticos no Ensino de Entomologia. Revista de Biologia e Ciências Da Terra, 9(1), 19–23.
Oliveira, T. R. de, Silva, L. B., Fialho, R. de J., Oliveira, A. G. de, Sousa Neta, M. L. de, Silva, S. R. da, Oliveira, V. B. de, Silva, C. C. da, Araújo, E. da S., Câmara, J. T., Santos, B. F. dos, Silva, M. S. da, & Silva, A. C. P. da. (2021). Insetos na escola: abordagens didáticas sobre os insetos na educação básica. Research, Society and Development, 10(16), e508101623081. https://doi.org/10.33448/rsd-v10i16.23081 DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v10i16.23081
Piffero, E.L.F., Soares, R.G., Coelho, C.P., Roehrs, R. (2020). Metodologias Ativas e o ensino de Biologia: desafios e possibilidades no novo Ensino Médio. Ensino & Pesquisa 18 (2), 48-63. https:// 10.33871/23594381.2020.18.2.48-63 DOI: https://doi.org/10.33871/23594381.2020.18.2.48-63
Projeto Político Pedagógico – PPP (2021). Escola Estadual Senador Mario Motta. Cáceres, Mato Grosso. Secretaria de Educação do Estado de Mato Grosso.
Rezende, L. A., & Struchiner, M. (2009). Uma Proposta Pedagógica para Produção e Utilização de Materiais Audiovisuais no Ensino de Ciências: análise de um vídeo sobre entomologia. Revista de Educação Em Ciência e Tecnologia, 2, 45–66.
Santos, D. C. de J., & Souto, L. de S. (2011). Coleção entomológica como ferramenta facilitadora para a aprendizagem de Ciências no ensino fundamental. Scientia Plena, 7(5), 1–8.
Santos, L.N., Profice, C.C., Schiavetti, A. (2020). A Educação Ambiental como ferramenta de sensibilização e construção do conhecimento sobre serpentes: um estudo no sul da Bahia, Brasil. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, 37(4), 339-359. https://doi.org/10.14295/remea.v37i4.11354 DOI: https://doi.org/10.14295/remea.v37i4.11354
Sasseron, L. H. (2018). Ensino de Ciências por Investigação e o Desenvolvimento de Práticas: Uma Mirada para a Base Nacional Comum Curricular. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 18(3), 1061–1085. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec20181831061 DOI: https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec20181831061
Silva, J.V.N., Souza, M.M., Souza, A.S.B., Almeida, J.A.M., Message, H.J., Gomes, P.P. (2020). Saberes populares acerca de vespas sociais (Vespidae) e abelhas (Apidae) na Mata Atlântica do noroeste do Paraná, sul do Brasil. Ethnoscientia, 5(1), 1-15. http://dx.doi.org/10.18542/ethnoscientia.v5i1.10287 DOI: https://doi.org/10.22276/ethnoscientia.v5i1.289
Sousa-Lopes, B. (2017). Sobre o uso de uma coleção entomológica como ferramenta didática no ensino médio noturno e a percepção de fatores que influenciam o baixo rendimento escolar. Experiências em Ensino de Ciências, 12(8), 250-260.
Sousa-Lopes, B. de, & Alves da Silva, N. (2020). Entomologia na escola: o que os estudantes pensam sobre os insetos e como utilizá-los como recurso didático? (Entomology in the school: what do students think about insects and how to use them as a didactic resource?). Revista Eletrônica de Educação, 14, 1–20. https://doi.org/10.14244/198271993300 DOI: https://doi.org/10.14244/198271993300
Trindade, O. S. N., Júnior, J. C. S., & Teixeira, P. M. M. (2012). Um estudo das representações sociais de estudantes do ensino médio sobre os insetos. Revista Ensaio, 14, 37–50. https://doi.org/10.1590/1983-21172012140303 DOI: https://doi.org/10.1590/1983-21172012140303
Triplehorn, C.A., Johnson, N.F. (2015). Estudos dos insetos. 2. ed. São Paulo: Cengage Learning.
Velloso, M. A. P., Silva, E. C. da, Heberle, M. de A., & Velloso, J. R. P. (2021). Insetos incrustados em resina como alternativa para abordagem prática de entomologia no ensino básico. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação, 7(12), 758–764. https://doi.org/10.51891/rease.v7i12.3497 DOI: https://doi.org/10.51891/rease.v7i12.3497
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Journal of Education, Science and Health – JESH
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.