The experiences in the use of Teaching Resources by Pedagogical Residents of the Rural Federal University of the Amazon campus Capanema/PA during Remote Teaching
DOI:
10.52832/jesh.v2i3.120Keywords:
Teaching, Covid-19 Pandemic, Methodologic resourcesAbstract
The work of the students who are part of the Pedagogical Residency Program (PRP) of the Universidade Federal Rural da Amazônia (UFRA) campus of Capanema/PA, needed to adapt the exercise of activities to the distance learning modality instructed by public schools in the town. Among the instructed alternatives, the use of didactic resources became one of the methodologies used during the classes given by the residents. Therefore, the objective of the present investigation was to verify the experience acquired in the use of didactic resources in the midst of the coronavirus pandemic, by the pedagogical residents of the PRP of the UFRA campus Capanema. For data collection, an online questionnaire was used through Google Forms made available to residents. For data analysis, a qualitative approach was followed, so they were divided and analyzed into categories, as follows: Category 1 “Educational resources used by residents”; Category 2 “Possible application difficulties in a remote environment” and Category 3 “Acquired teaching experience”. The results denoted how the residents made use of various didactic resources created through digital tools or adapted to the remote environment, and how there was difficulty in a satisfactory return of the students to the activities developed due to structural problems; highlighting that, despite this, the residents acquired different experiences in the midst of difficulties, with constant learning in the use and application of teaching resources
Downloads
Metrics
References
Alves, M., Cunha, V., Vasconcelos, L., & Neves, J. (2021). Ensino remoto no período de pandemia: dificuldades apontadas pelos docentes quanto ao uso de mídias digitais. Research, Society and Development, 10(2525-3409), 1-8. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v10i5.23889 DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v10i15.23889
Andrade, C., & Ferreira, M. (2021). Ensino remoto: Dificuldade dos docentes em tempos de pandemia. In M. Oliveira (Org.), Educação em pauta: Olhares acadêmicos (pp. 68–78). Mundo Acadêmico. https://www.casaletras.com/_files/ugd/4a0b98_6f7128f66c9e4b5c821266ba644da412.pdf#page=68
Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPES (2020). Programa de residência pedagógica edital no 1/2020. CAPES; Brasil. https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/06012020-edital-1-2020-resid-c3-aancia-pedag-c3-b3gica-pdf
Carlomagno, M. C., & Rocha, L. C. da. (2016). Como criar e classificar categorias para fazer análise de conteúdo: uma questão metodológica. Revista Eletrônica de Ciência Política, 7(1). https://doi.org/10.5380/recp.v7i1.45771 DOI: https://doi.org/10.5380/recp.v7i1.45771
Dias, B., & Ribeiro, G. (2020). A educação remota em tempos de pandemia: discutindo os processos ensino-aprendizagem e as flexibilizações dos processos educativos. Anais Do CIET:EnPED:2020 - (Congresso Internacional De Educação e Tecnologias | Encontro De Pesquisadores Em Educação a Distância), https://cietenped.ufscar.br/submissao/index.php/2020/article/view/1126
Freitas, M. C. de, Freitas, B. M. de, & Almeida, D. M. (2020). Residência pedagógica e sua contribuição na formação docente. Ensino Em Perspectivas, 1(2), 1–12. https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/4540
Godoy, A. S. (1995). Pesquisa qualitativa: tipos fundamentais. Revista de Administração de Empresas, 35(3), 20–29. https://doi.org/10.1590/s0034-75901995000300004 DOI: https://doi.org/10.1590/S0034-75901995000300004
Gomes, S. M., & Barros, J. D. de S. (2022). Ensino remoto em Biologia: experienciando sequências didáticas no ensino médio em uma escola pública do Estado da Paraíba, Brasil. Journal of Education Science and Health, 2(2), 01–20. https://doi.org/10.52832/jesh.v2i2.126 DOI: https://doi.org/10.52832/jesh.v2i2.126
Mota, J. S. de. (2019). Utilização do google forms na pesquisa acadêmica. Humanidades & Inovação, 6(12), 371–373. https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/1106
Nicola, J. A., & Paniz, C. M. (2017). A importância da utilização de diferentes recursos didáticos no Ensino de Ciências e Biologia. InFor, 2(1), 355–381. https://ojs.ead.unesp.br/index.php/nead/article/view/InFor2120167
Oliveira, A. A. R. de, Cardoso, D. F., & Mattos, K. L. B. (2021). Videoaula sobre órgãos vegetativos como recurso didático no ensino remoto. Anais Educação Em Foco: IFSULDEMINAS, 1(1). https://educacaoemfoco.ifsuldeminas.edu.br/index.php/anais/article/view/156
Organização Pan-Americana de Saúde – OPAS (2020). Histórico da pandemia de COVID-19. https://www.paho.org/pt/covid19/historico-da-pandemia-covid-19
Paula, G. N. S. de, Souza, B. S., Salgado, M. C. S., & Faria, D. Y. de (2021). A RESIDÊNCIA PEDAGÓGICA E A PANDEMIA: implicações do ensino remoto. Anais Educação Em Foco: IFSULDEMINAS, 1(1). https://educacaoemfoco.ifsuldeminas.edu.br/index.php/anais/article/view/145
Quirino, V. (2020). A adaptação de materiais didáticos em aulas remotas de inglês em tempos excepcionais. (Trabalho de conclusão de curso, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba). https://repositorio.ifpb.edu.br/handle/177683/1166
Ramos, J. L., Teodoro, V. D.e Ferreira, F. M. (2011) Recursos educativos digitais. Refexões sobre a prática. Cadernos SACAUSEF VII. p.11-34. Ministério da Educação e Ciência/DGIDC http://dspace.uevora.pt/rdpc/bitstream/10174/5051/1/1330429397_Sacausef7_11_35_RED_reflexoes_pratica.pdf
Ratis, R. L., Soareas, de A. A., Lima, da S., X. É., Alves, P., M. das G., & Matos, P. V. C. (2021). O PROGRAMA RESIDÊNCIA PEDAGÓGICA EM PERÍODO DE PANDEMIA COVID-19: relatos de professores de Biologia em formação inicial . Journal of Education Science and Health, 1(3), 1–12. https://doi.org/10.52832/jesh.v1i3.26 DOI: https://doi.org/10.52832/jesh.v1i3.26
Senhoras, E. (2020). Impacto da pandemia da Covid-19 na educação. Anais do VII Conedu, Online, 1-11. https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/68707
Silva, G., Frassão, K., Souza, K., Dotta, D., Flor, R., & Silva, E. (2021). Recursos digitais para o ensino de matemática. Anais do Salão Integrado de Ensino, Pesquisa e Extensão da Uergs (Issues 2448-0010, pp. 1–4). http://200.132.92.95/index.php/xsiepex/article/view/3363/773
Biazolli, C. C., Gregolin, I. V., & Stassi-sé, J. C. (2021). Contribuições do Programa Residência Pedagógica à formação inicial de futuros professores de línguas: aspectos da parceria colaborativa. Formação Docente – Revista Brasileira De Pesquisa Sobre Formação De Professores, 13(26), 155–170. https://doi.org/10.31639/rbpfp.v13i26.420 DOI: https://doi.org/10.31639/rbpfp.v13i26.420
Verli, M., Gonçalves, C. O. L., & Magalhães Neto, M. A. (2021). Dificuldades enfrentadas por alunos e professores durante o ensino remoto da disciplina de biologia. Biomotriz, 15(1), 418–425. https://doi.org/10.33053/biomotriz.v15i1.577 DOI: https://doi.org/10.33053/biomotriz.v15i1.577
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Journal of Education, Science and Health – JESH
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.