The experiences in the use of Teaching Resources by Pedagogical Residents of the Rural Federal University of the Amazon campus Capanema/PA during Remote Teaching

Authors

DOI:

10.52832/jesh.v2i3.120

Keywords:

Teaching, Covid-19 Pandemic, Methodologic resources

Abstract

The work of the students who are part of the Pedagogical Residency Program (PRP) of the Universidade Federal Rural da Amazônia (UFRA) campus of Capanema/PA, needed to adapt the exercise of activities to the distance learning modality instructed by public schools in the town. Among the instructed alternatives, the use of didactic resources became one of the methodologies used during the classes given by the residents. Therefore, the objective of the present investigation was to verify the experience acquired in the use of didactic resources in the midst of the coronavirus pandemic, by the pedagogical residents of the PRP of the UFRA campus Capanema. For data collection, an online questionnaire was used through Google Forms made available to residents. For data analysis, a qualitative approach was followed, so they were divided and analyzed into categories, as follows: Category 1 “Educational resources used by residents”; Category 2 “Possible application difficulties in a remote environment” and Category 3 “Acquired teaching experience”. The results denoted how the residents made use of various didactic resources created through digital tools or adapted to the remote environment, and how there was difficulty in a satisfactory return of the students to the activities developed due to structural problems; highlighting that, despite this, the residents acquired different experiences in the midst of difficulties, with constant learning in the use and application of teaching resources

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Alessandra Borges de Lima, Universidade Federal Rural da Amazônia (UFRA)

Graduada em Licenciatura em Ciências Biológicas pela Universidade Federal Rural da Amazônia (UFRA). 

Tainan Amorim Santana, Universidade Federal Rural da Amazônia (UFRA)

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Sergipe (UFS), Docente da Universidade Federal Rural da Amazônia (UFRA)

References

Alves, M., Cunha, V., Vasconcelos, L., & Neves, J. (2021). Ensino remoto no período de pandemia: dificuldades apontadas pelos docentes quanto ao uso de mídias digitais. Research, Society and Development, 10(2525-3409), 1-8. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v10i5.23889 DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v10i15.23889

Andrade, C., & Ferreira, M. (2021). Ensino remoto: Dificuldade dos docentes em tempos de pandemia. In M. Oliveira (Org.), Educação em pauta: Olhares acadêmicos (pp. 68–78). Mundo Acadêmico. https://www.casaletras.com/_files/ugd/4a0b98_6f7128f66c9e4b5c821266ba644da412.pdf#page=68

Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPES (2020). Programa de residência pedagógica edital no 1/2020. CAPES; Brasil. https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/06012020-edital-1-2020-resid-c3-aancia-pedag-c3-b3gica-pdf

Carlomagno, M. C., & Rocha, L. C. da. (2016). Como criar e classificar categorias para fazer análise de conteúdo: uma questão metodológica. Revista Eletrônica de Ciência Política, 7(1). https://doi.org/10.5380/recp.v7i1.45771 DOI: https://doi.org/10.5380/recp.v7i1.45771

Dias, B., & Ribeiro, G. (2020). A educação remota em tempos de pandemia: discutindo os processos ensino-aprendizagem e as flexibilizações dos processos educativos. Anais Do CIET:EnPED:2020 - (Congresso Internacional De Educação e Tecnologias | Encontro De Pesquisadores Em Educação a Distância), https://cietenped.ufscar.br/submissao/index.php/2020/article/view/1126

Freitas, M. C. de, Freitas, B. M. de, & Almeida, D. M. (2020). Residência pedagógica e sua contribuição na formação docente. Ensino Em Perspectivas, 1(2), 1–12. https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/4540

Godoy, A. S. (1995). Pesquisa qualitativa: tipos fundamentais. Revista de Administração de Empresas, 35(3), 20–29. https://doi.org/10.1590/s0034-75901995000300004 DOI: https://doi.org/10.1590/S0034-75901995000300004

Gomes, S. M., & Barros, J. D. de S. (2022). Ensino remoto em Biologia: experienciando sequências didáticas no ensino médio em uma escola pública do Estado da Paraíba, Brasil. Journal of Education Science and Health, 2(2), 01–20. https://doi.org/10.52832/jesh.v2i2.126 DOI: https://doi.org/10.52832/jesh.v2i2.126

Mota, J. S. de. (2019). Utilização do google forms na pesquisa acadêmica. Humanidades & Inovação, 6(12), 371–373. https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/1106

Nicola, J. A., & Paniz, C. M. (2017). A importância da utilização de diferentes recursos didáticos no Ensino de Ciências e Biologia. InFor, 2(1), 355–381. https://ojs.ead.unesp.br/index.php/nead/article/view/InFor2120167

Oliveira, A. A. R. de, Cardoso, D. F., & Mattos, K. L. B. (2021). Videoaula sobre órgãos vegetativos como recurso didático no ensino remoto. Anais Educação Em Foco: IFSULDEMINAS, 1(1). https://educacaoemfoco.ifsuldeminas.edu.br/index.php/anais/article/view/156

Organização Pan-Americana de Saúde – OPAS (2020). Histórico da pandemia de COVID-19. https://www.paho.org/pt/covid19/historico-da-pandemia-covid-19

Paula, G. N. S. de, Souza, B. S., Salgado, M. C. S., & Faria, D. Y. de (2021). A RESIDÊNCIA PEDAGÓGICA E A PANDEMIA: implicações do ensino remoto. Anais Educação Em Foco: IFSULDEMINAS, 1(1). https://educacaoemfoco.ifsuldeminas.edu.br/index.php/anais/article/view/145

Quirino, V. (2020). A adaptação de materiais didáticos em aulas remotas de inglês em tempos excepcionais. (Trabalho de conclusão de curso, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba). https://repositorio.ifpb.edu.br/handle/177683/1166

Ramos, J. L., Teodoro, V. D.e Ferreira, F. M. (2011) Recursos educativos digitais. Refexões sobre a prática. Cadernos SACAUSEF VII. p.11-34. Ministério da Educação e Ciência/DGIDC http://dspace.uevora.pt/rdpc/bitstream/10174/5051/1/1330429397_Sacausef7_11_35_RED_reflexoes_pratica.pdf

Ratis, R. L., Soareas, de A. A., Lima, da S., X. É., Alves, P., M. das G., & Matos, P. V. C. (2021). O PROGRAMA RESIDÊNCIA PEDAGÓGICA EM PERÍODO DE PANDEMIA COVID-19: relatos de professores de Biologia em formação inicial . Journal of Education Science and Health, 1(3), 1–12. https://doi.org/10.52832/jesh.v1i3.26 DOI: https://doi.org/10.52832/jesh.v1i3.26

Senhoras, E. (2020). Impacto da pandemia da Covid-19 na educação. Anais do VII Conedu, Online, 1-11. https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/68707

Silva, G., Frassão, K., Souza, K., Dotta, D., Flor, R., & Silva, E. (2021). Recursos digitais para o ensino de matemática. Anais do Salão Integrado de Ensino, Pesquisa e Extensão da Uergs (Issues 2448-0010, pp. 1–4). http://200.132.92.95/index.php/xsiepex/article/view/3363/773

Biazolli, C. C., Gregolin, I. V., & Stassi-sé, J. C. (2021). Contribuições do Programa Residência Pedagógica à formação inicial de futuros professores de línguas: aspectos da parceria colaborativa. Formação Docente – Revista Brasileira De Pesquisa Sobre Formação De Professores, 13(26), 155–170. https://doi.org/10.31639/rbpfp.v13i26.420 DOI: https://doi.org/10.31639/rbpfp.v13i26.420

Verli, M., Gonçalves, C. O. L., & Magalhães Neto, M. A. (2021). Dificuldades enfrentadas por alunos e professores durante o ensino remoto da disciplina de biologia. Biomotriz, 15(1), 418–425. https://doi.org/10.33053/biomotriz.v15i1.577 DOI: https://doi.org/10.33053/biomotriz.v15i1.577

Published

26/09/2022

How to Cite

Borges de Lima, A., & Amorim Santana, T. (2022). The experiences in the use of Teaching Resources by Pedagogical Residents of the Rural Federal University of the Amazon campus Capanema/PA during Remote Teaching. Journal of Education, Science and Health – JESH, 2(3), 1–10. https://doi.org/10.52832/jesh.v2i3.120

Issue

Section

EDUCAÇÃO E ENSINO

Most read articles by the same author(s)