PANDEMIC AND TECHNOLOGY: TECHNOPHOBIA AS EMERGING TOPIC THROUGH A DIDACTIC SEQUENCE

PANDEMIC AND TECHNOLOGY: TECHNOPHOBIA AS EMERGING TOPIC THROUGH A DIDACTIC SEQUENCE

Authors

DOI:

10.52832/jesh.v2i1.76

Keywords:

Remote class, Teaching and learning, Didactic sequence

Abstract

Education is a fundamental part of the development of a more just and plural society. In times of a pandemic, there was a need to readaptation of face-to-face classes for remote teaching, however, some new problems may arise from this, such as technophobia. The objective of this research was to present the technophobia theme to Elementary School II students and from that, apply a questionnaire to see if any student felt symptoms of technophobia during remote classes and is justified by the need to understand how the change in the way of teaching can affect the mental health of students. The study was conducted in two groups, referring to a group of Youth and Adult Education (EJA) 8th and 9th and one of the 9th regular year, based on the qualitative-quantitative and action research methodology through a didactic sequence. Through the research, it was possible to provide students with basic knowledge about technology in our daily lives and to present the technophobia disorder, in addition to training in the identification and search for solutions about this new psychosocial disorder, clarifying the problems of the study situation, expanding scientific knowledge about of technology and technophobia and thereby increase the level of awareness regarding the problem of technophobia in our daily lives, in addition, remote classes may have affected the student life of the interviewees, as they pointed out symptoms such as feeling distant from reality, dizziness and become irritated and open discussions on how much technology can replace face-to-face teaching and the interrelationships of the school universe.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Mauricio de Oliveira Silva, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Doutorando em Agroecologia e Desenvolvimento Territorial (UNIVASF). Mestre em Ciências Ambientais (UESB). Especialista em Educação e Direitos Humanos (Alfa América). Especialista em Serviço Social e Saúde Coletiva (Faculdade Estratego). Licenciado em Ciências Biológicas (UESB). Professor da rede municipal de Vitória da Conquista -BA(SMED), Vitória da Conquista, Bahia, Brasil.

Marcos Anjos de Moura

Doutorando em Ecologia e Conservação da Biodiversidade (UESC). Mestre em Ciências Ambientais (UESB). Especialista em Ensino de Ciências Naturais e Matemática (IFBAIANO). Licenciado em Ciências Biológicas (UESB), Itapetinga, Bahia, Brasil.

Tainan Amorim Santana

Doutora em Educação (UFS). Docente (UFRA), Capanema/Pará, Brasil.

References

Cao, W., Fang, Z., Hou, G., Han, M., Xu, X., Dong. J., & Zheng, J. (2020) The psychological impact of the COVID-19 epidemic on college students in China. Elsevier, Psychiatry Res, 287, 1-5. DOI: 10.1016/j.psychres.2020.112934 DOI: https://doi.org/10.1016/j.psychres.2020.112934

Centro Regional de Estudos para o Desenvolvimento da Sociedade da Informação - Cetic. (2013). Tecnologias e educação o uso da Internet por alunos brasileiros de Ensino Fundamental e Médio, 5(2). Obtido em: https://www.cetic.br/media/docs/publicacoes/6/panorama-setorial-agosto-2013.pdf

Centro Regional de Estudos para o Desenvolvimento da Sociedade da Informação - Cetic. (2020). Pesquisa TIC domicílios 2020. Obtido em: https://www.cetic.br/media/docs/publicacoes/2/20211124201505/resumo_executivo_tic_domicilios_2020.pdf

Conselho Regional de Corretores de Imóveis da Bahia - CRECI-BA. (2018). Mercado Imobiliário Aquecido na Suíça Baiana. Obtido em: http://www.creciba.gov.br/mercado-imobiliario-aquecido-na-suica-baiana/

Cunha, C. E. X., Moreira, M. M. G., Castro, L. R., Oliveira, L. B. B., Carvalho, A. S., Souza, A. M. A., & Ribeiro, M. V. M. R. (2021). Isolamento social e ansiedade durante a pandemia da COVID-19: uma análise psicossocial. Brazilian Journal of Health Review, 4(2), 9022-9032. https://doi.org/10.34119/bjhrv4n2-409. DOI: https://doi.org/10.34119/bjhrv4n2-409

Faustino, L. S. S., & Silva, T. F. R. S. (2020). Educadores frente à pandemia: dilemas e intervenções alternativas para coordenadores e docentes. Revista Boletim de Conjuntura, 3 (7), 53-64. http://doi.org/10.5281/zenodo.3907086

Flick, U. (2009). Introdução à pesquisa qualitativa. Tradução Joice Elias Costa. (3. Ed.). Porto Alegre: Artmed.

Freire, P. (1987). Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra.

Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE). (2021). Cidades e Estados: Vitória da Conquista. Obtido em: https://www.ibge.gov.br/cidades-e-estados/ba/vitoria-da-conquista.html

Lunardi, N. M. S. S., Nascimento, A., Sousa, J. B., Silva, N. R. M., Pereira, T. G. N., & Fernandes, J. S. G. (2021). Aulas Remotas Durante a Pandemia: dificuldades e estratégias utilizadas por pais. Educação & Realidade, 46(2), 1-22. http://dx.doi.org/10.1590/2175-6236106662 DOI: https://doi.org/10.1590/2175-6236106662

Maia, B. R., & Dias, P. C. (2020). Ansiedade, depressão e estresse em estudantes universitários: o impacto da Covid-19. Estudos de Psicologia (Campinas), Campinas, 1(37), 1-8. https://doi.org/10.1590/1982-0275202037e200067 DOI: https://doi.org/10.1590/1982-0275202037e200067

Maranhão. (2015). Secretaria de Educação do Estado do Maranhão. Eixo Tecnologia. Obtido em: https://www.educacao.ma.gov.br/eixo-tecnologia/

Mehta, P.; McAuley, D. F.; Brown, M.; Sanchez, E.; Tattersall, R. S.; & Manson, J. J. (2020). COVID-19: consider cytokine storm syndromes and immunosuppression. The Lancet, (395), 1034-1035. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(20)30628-0 DOI: https://doi.org/10.1016/S0140-6736(20)30628-0

Moura, M. A., Silva, M. O., & Leal, T. L. M. C. (2021). Elaboração e validação de sequências didáticas sobre ecologia e conservação da fauna para o ensino de Biologia. Brazilian Journal of Development, Curitiba, 7(12), 113664-113681. DOI: https://doi.org/10.34117/bjdv7n12-243 DOI: https://doi.org/10.34117/bjdv7n12-243

Pasini, C. G. D., Carvalho, E., & Almeida, L. H. C. (2020). A educação híbrida em tempos de pandemia: algumas considerações. FAPERGS.

Porto, L. R., Santana-Júnior, G., Nascimento, H. M. (2017) Rede urbana do estado da Bahia: o caso de Vitória da Conquista (BA). Revista de Desenvolvimento Econômico – RDE, v.2(37), 82-110. https://revistas.unifacs.br/index.php/rde/article/view/4841/3231 DOI: https://doi.org/10.21452/rde.v2i37.4841

Ramos, C.V., Camelo, C. V., Ferreira, E. S., Pereira, F. A., Almeida, J. M., Silva, L. P., Matos, M. L. S., Câncio, A. M. S., & Cordeira, T. N. (2020). Tecnofobia em tempos de educação remota. UniFTC: Vitória da Conquista. Obtido em: https://www.academia.edu/44583943/TECNOFOBIA_EM_TEMPO_DE_EDUCA%C3%87%C3%83O_REMOTA

Schneider, E. M., Fujii, R. A. X., & Corazza, M. J. (2017). Pesquisas Quali-Quantitativas: contribuições para a pesquisa em ensino de ciências, Revista Pesquisa Qualitativa. São Paulo (SP), (5)9, 569-584. https://editora.sepq.org.br/rpq/article/view/157/100

Schoch, A. (2016). Tecnofobia: Professor, você sofre desse mal? Associação Beneficente dos Professores Públicos Ativos e Inativos do Estado Rio de Janeiro. Obtido em: https://www.appai.org.br/tecnofobia-professor-voce-sofre-desse-mal/

Silva, M. O.; & Ferreira, E. S. (2020). Percepção sobre o isolamento social devido ao coronavírus (Covid-19) em Vitória da Conquista – BA. In: Tavares, T. R. P., & Medeiros, L. H. C. (Org.) Ciências da saúde no Brasil: contribuições para enfrentar os desafios atuais e futuros (p. 23-39). Campina Grande: Editora Amplla.

Silva, M. O. (2019). Lourinha e sua turma: os quadrinhos como metodologia de ensino em temáticas socioambientais. Educação Ambiental em Ação, 17(67), 1-15. https://www.revistaea.org/artigo.php?idartigo=3585

Silva, M. O. (2021). Lourinha e sua turma. Maringá: Editora Viseu.

Silva, M. O.; & Moura, M. A. (2021). Toca o som DJ! Sequência didática sobre sexualidade com o uso de músicas e videoclipes. Journal of Education, Science and Health, (1) 3, 1–17. https://doi.org/10.52832/jesh.v1i3.30 DOI: https://doi.org/10.52832/jesh.v1i3.30

Sociedade Brasileira de Infectologia. (2020). Associação Médica Brasileira (AMB). Informa a sociedade brasileira de Infectologia (SBI) sobre o novo coronavírus. Obtido em: https://cbr.org.br/wp-content/uploads/2020/03/Informativo-em-PDF-CoV-12-03-2020.pdf.pdf

Thiollent, M. (1986). Metodologia da Pesquisa-Ação. São Paulo: Cortez.

Xing, Z. L., &a Zhi, B. X. Z. (2020). The epidemiological characteristics of an outbreak of 2019 novel coronavirus diseases (COVID-19) in China. Epidemiology Working Group for NCIP Epidemic Response, Chinese Center for Disease Control and Prevention, 41(2), 145‐151. DOI: 10.3760/cma.j.issn.0254-6450.2020.02.003. DOI: https://doi.org/10.46234/ccdcw2020.032

Published

12/02/2022

How to Cite

de Oliveira Silva, M., Anjos de Moura, M., & Amorim Santana, T. . (2022). PANDEMIC AND TECHNOLOGY: TECHNOPHOBIA AS EMERGING TOPIC THROUGH A DIDACTIC SEQUENCE: PANDEMIC AND TECHNOLOGY: TECHNOPHOBIA AS EMERGING TOPIC THROUGH A DIDACTIC SEQUENCE. Journal of Education, Science and Health – JESH, 2(1), 1–16. https://doi.org/10.52832/jesh.v2i1.76

Issue

Section

EDUCAÇÃO E ENSINO