Population Dynamics and the Logistics Growth Model: an exploration using a Virtual Laboratory

Authors

DOI:

10.52832/jesh.v3i4.240

Keywords:

Ecological Simulation, Population Modeling, Verhulst Model

Abstract

Population ecology is a fundamental area of Biology that seeks to understand how populations of organisms evolve and interact with their environment. This article aims to present the Virtual Biology Lab environment to assist in the teaching and learning process of population growth content. With this tool, it is possible to study population ecology through simulations with biologically realistic data that help to understand how different parameters affect population dynamics in a simulated environment. Exploratory research was used with a bibliographic review on websites, books and articles to familiarize ourselves with the tool covered in this work. Furthermore, we brought two real-world examples involving the rabbit and fish population. It is possible to highlight that the interactivity in the parameters and the immediate return of data can enable teachers and students to explore different situations during the study of population ecology and the logistical growth model.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Jonathan Willams Lins de Ataide Lima, Instituto Federal de Alagoas - Campus Maceió

Licenciado no curso de Licenciatura em Matemática do Instituto Federal de Alagoas - Campus Maceió.

Arlyson Alves do Nascimento, Instituto Federal de Alagoas - IFAL

Possui graduação em Licenciatura em Matemática pela Universidade Federal de Alagoas (2006), mestrado em Matemática pela Universidade Federal de Alagoas (2009) e doutorado em Matemática Aplicada pela Universidade Estadual de Campinas (2018). Atualmente é professor doutor no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Alagoas - IFAL, campus Maceió. Tem experiência na área de Matemática, com ênfase em Matemática Aplicada, atuando principalmente nos seguintes temas: biomatemática e matemática bioinspirada, teoria dos reticulados, morfologia matemática e processamento digital de imagens e sinais.

Roberto Nilton Bento da Silva, Instituto Federal de Alagoas - IFAL

Possui graduação em Matemática pelo Instituto Federal de Alagoas(2023) e ensino medio pelo Colégio Intensivo (2015). Tem experiência na área de Matemática.

References

Ávila, B., Amaral, Érico M. H., & Tarouco, L. (2013). Implementação de Laboratórios Virtuais no metaverso OpenSim. Revista Novas Tecnologias Na Educação, 11(1). https://doi.org/10.22456/1679-1916.41712

Bassanezi, R. C. (2002). Ensino-aprendizagem com modelagem matemática: uma nova estratégia. Editora Contexto.

Bonatto, A., Barros, C. R., Gemeli, R. A., Lopes, T. B., & Frison, M. D. (2012). Interdisciplinaridade no ambiente escolar. IX ANPED SUL, 9, 1-12.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.

Costa, M. S. S. (2006). Fundamentos De Ecologia Teórica. Minha Editora.

Gonçalves, S., Francisco, & Cavalcante, E. (2021). O uso do laboratório virtual como estratégia para a abordagem investigativa no ensino de biologia. #Tear: Revista de Educação, Ciência E Tecnologia, 10(2). https://doi.org/10.35819/tear.v10.n2.a5297

Hanazaki, N. (2009). Introdução À Ecologia. Biologia - Ead - Ufsc.

Leite, M. B. F., Silva, G. H. J. D., & Sousa, L. F. D. (2011). Modelos matemáticos para o crescimento da população do estado de São Paulo e a exploração de diferentes taxas de crescimento. Ciência & Educação, 17(04), 927-940.

Lopes, M. M. (2013). Sequência didática para o ensino de trigonometria usando o software GeoGebra. Bolema, 27(46), 631–644. https://doi.org/10.1590/s0103-636x2013000300019

MACHADO, L. S. (2021). Modelagem de sistemas estruturados etariamente com equações acopladas : uma aplicação numérica à ecologia. Ufpe.br. https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/43388

Odum, Eugene P., & Barret, Gary W. (2007). Fundamentos de ecologia. (5. ed.). São Paulo: Cengage Learning.

Scheffer, N. F. ., Machado Corrêa, R. ., & Zawierucka Bressan, J. (2008). A Capacidade Argumentativa e as Narrativas Matemáticas nas Aulas de Matemática com Tecnologias. Boletim GEPEM, (53). Recuperado de https://periodicos.ufrrj.br/index.php/gepem/article/view/328

Silva. (2020). Equações diferenciais ordinárias e suas aplicações. https://doi.org/10.11606/d.55.2020.tde-09112020-184716

Stewart, J. (2013). Cálculo volume 2. 2013.

Valente, J. A. (1999). Informática na educação no Brasil: análise e contextualização histórica. O computador na sociedade do conhecimento. Campinas: UNICAMP/NIED, 1-13.

Published

28/02/2024

How to Cite

Willams Lins de Ataide Lima, J., Arlyson Alves do Nascimento, & Roberto Nilton Bento da Silva. (2024). Population Dynamics and the Logistics Growth Model: an exploration using a Virtual Laboratory. Journal of Education, Science and Health – JESH, 3(4). https://doi.org/10.52832/jesh.v3i4.240

Issue

Section

EDUCAÇÃO E ENSINO