Critical-reflective teacher

alternatives to overcome a traditional education

Authors

DOI:

10.52367/BRJPD.2675-102X.2020.2.4.217-232

Keywords:

Teaching, Critical-reflexive formation, Traditional Education

Abstract

This article aims to discuss alternatives to overcome the teachers' technical vision built in basic education, also noting the experience in their training process in higher education. It is a bibliographic research that dialogues with Monteiro (2015), Oliveira (2016), Domingo (2012), among others. The democratization of education is an incessant quest of the critical-reflective teacher in his pedagogical practices, which sometimes comes into conflict with political-educational hegemony. Through dialogue with other authors, it is hoped to contribute to the overcoming of a technical education that excludes, judges and marginalizes, mainly, the most disadvantaged in Brazilian society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mario Allan da Silva Lopes, Universidade do Estado do Pará

Doutorando em Educação (PPGED-UEPA); Mestre em Educação, na linha de Saberes Culturais e Educação na Amazônia (PPGED - UEPA); Graduado no curso de Licenciatura em Pedagogia da Universidade do Estado do Pará (UEPA); Integrante do Grupo de Pesquisa de História da Educação na Amazônia (GHEDA) da UEPA, atuando na linha de pesquisa: História das Instituições Educativas, Intelectuais e Impressos. Atualmente pesquisando na área da História da Educação na Amazônia no período Colonial. 

Thayanne Cristinne Costa de Menezes, Universidade Federal do Pará

Graduada no Curso de Licenciatura Plena em Pedagogia da Universidade do Estado do Pará (UEPA) 2015/1.Pós Graduada Em Psicologia Educacional com Ênfase Psicopedagogia Preventiva (UEPA) 2018/2. Participou do programa de Monitoria na Instituição como bolsista no período de 2 anos consecutivos. Tem experiência na área de Educação Bilíngue, atualmente é estudante do curso de Licenciatura em Letras Língua Inglesa (2016-2020)

Published

2020-12-30

How to Cite

DA SILVA LOPES, M. A.; COSTA DE MENEZES, T. C. . Critical-reflective teacher: alternatives to overcome a traditional education. Brazilian Journal of Policy and Development, [S. l.], v. 2, n. 4, p. 217–232, 2020. DOI: 10.52367/BRJPD.2675-102X.2020.2.4.217-232. Disponível em: https://bio10publicacao.com.br/brjpd/article/view/313. Acesso em: 21 dec. 2024.

Issue

Section

Article