Mosaics, reflections and transitivities in the history of Pedagogy and teaching training in Brazil

Authors

  • Caio Corrêa Derossi Universidade Federal de Viçosa https://orcid.org/0000-0002-3778-035X
  • Thaís Carneiro Carvalho Universidade Federal de Viçosa
  • Karen Laíssa Marcílio Ferreira Universidade Federal de Viçosa
  • Karla Helena Ladeira Fonseca Universidade Federal de Viçosa
  • Ana Paula Machado Gomes Universidade Federal de Viçosa

DOI:

10.52367/BRJPD.2675-102X.2020.2.3.1-34

Keywords:

History of education, History of teacher education, History of the Pedagogy course.

Abstract

The present theoretical essay with a qualitative approach and bibliographic and documentary nature, proposes, based on a long-term historical analysis, from the end of the imperial period, in the rites of the 19th century to the first decade of the 21st century, to understand the social, political, economic and historical factors that permeated the constitution of the field of teacher education, with special attention to Pedagogy. In this sense, from the studies of specialized literature and legal documents that dealt with the history of teacher education, the Pedagogy course and the formative parameters, the historical paths of the pedagogical professional development were discussed, considering the interfaces between the challenges and limits of their training, given the specific professional contexts of their work. In the end, it is pointed out the need to rethink the Pedagogy course, observing the social commitment of the profession and the primacy of human formation before other interests.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Thaís Carneiro Carvalho, Universidade Federal de Viçosa

Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Viçosa. Foi bolsista do Programa de Iniciação a Docência PIBID/ Pedagogia. Foi voluntária no Programa de Iniciação Científica, onde desenvolveu pesquisas na área da Educação com ênfase em História da Educação Brasileira, Movimento Estudantil e Ditadura Militar. Integrante do GECCE - Grupo de Estudos dos Clássicos Contemporâneos em Educação e do Grupo de Pesquisa Educação, conhecimento e processos educativos. Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Educação na Universidade Federal de Viçosa.

Karen Laíssa Marcílio Ferreira, Universidade Federal de Viçosa

Possui graduação em Pedagogia pela Faculdade Capixaba da Serra(2016). Mestranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Viçosa. Tem experiência na área de Educação

Karla Helena Ladeira Fonseca, Universidade Federal de Viçosa

Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Viçosa (2019). Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Viçosa e membro do GATE - Grupo de Atenção às Tecnologias na Educação.

Ana Paula Machado Gomes, Universidade Federal de Viçosa

Possui graduação em Educação Infantil pela Universidade Federal de Viçosa (2016). Mestranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Viçosa. Atualmente faz especialização em neuropsicopedagogia pela Faculdade Governador Ozanam Coelho. Hoje é professora de educação infantil do Centro Educacional Gente Inocente. Habilitada em nível superior para a docência na Educação Infantil atuando no processo de desenvolvimento e aprendizagem, cuidando e educando de forma indissociável da criança de 0 a 5 anos; atuar no ensino da educação infantil, em creches e pré-escolas; promover e avaliar o desenvolvimento e a aprendizagem da criança; atuar no desenvolvimento das atividades de articulação da escola com a família e comunidade; atuar na gestão de instituições de educação; participar da elaboração da proposta pedagógica de instituições de educação infantil; participar da supervisão e orientação de instituições de educação infantil; desenvolver investigações sobre a realidade da educação infantil; elaborar, coordenar e avaliar programas e projetos voltados para a criança.

Published

2020-09-28

How to Cite

CORRÊA DEROSSI, C.; CARNEIRO CARVALHO, T.; MARCÍLIO FERREIRA, K. L.; LADEIRA FONSECA, K. H.; MACHADO GOMES, A. P. Mosaics, reflections and transitivities in the history of Pedagogy and teaching training in Brazil. Brazilian Journal of Policy and Development, [S. l.], v. 2, n. 3, p. 1–34, 2020. DOI: 10.52367/BRJPD.2675-102X.2020.2.3.1-34. Disponível em: https://bio10publicacao.com.br/brjpd/article/view/302. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Article