Neoliberalism and education: a quasi-market delivery

Authors

DOI:

10.52367/BRJPD.2675-102X.2020.2.4.233-252

Keywords:

Quasi-market. Curriculum. Educational Reforms. Neoliberalism.

Abstract

The present article has as object of study the education seen as having a market value and its quality as an essential characteristic of competitive market value in the neoliberal model of formation of social status. The text emerges as a disquiet before educational policies and reforms proposed under the guidance of international and national organizations, permeated by economic and market measures, with characteristics of privatization, with the purpose of overcoming a supposed crisis in the name of progress, economic development and of the social, generating, on the other hand, a distance from education as a human formation, transforming it into a fetish.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marcos da Silva e Silva, Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)

Pós-doutorado em Psicologia Social pela Universidade Estadual do Rio de Janeiro (2020), Doutorado em Educação (Currículo) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2015), Mestrado em Filosofia pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2010), Pós-Graduação em Inteligência Artificial Aplicada pela Escola Superior de Propaganda e Marketing - IBM (2020),Pós Graduação em Ensino de Filosofia (UNESP-2015), Graduação em Filosofia pelo Centro Universitário Assunção (2005), Graduação em Pedagogia 2020, Docente na Secretária da Educação do Estado de São Paulo, Docente da Escola Superior de Propaganda e Marketing. Presidente da APROFFIB, coordenador regional da APROFFESP. Tem experiência na área de Filosofia, com ênfase em Filosofia, atuando principalmente nos seguintes temas: Filosofia Geral, Educação; Comunicação, Currículo na Educação Básica, Metodologia de Pesquisa, Filosofia Afro-Brasileira; Filosofia e Sofrimento; Dor, Banzo, Transhumanismo e Pós-humanismo.

Published

2020-12-30

How to Cite

BARBOSA, P. P. L.; SILVA, M. da S. e . Neoliberalism and education: a quasi-market delivery. Brazilian Journal of Policy and Development, [S. l.], v. 2, n. 4, p. 233–252, 2020. DOI: 10.52367/BRJPD.2675-102X.2020.2.4.233-252. Disponível em: https://bio10publicacao.com.br/brjpd/article/view/284. Acesso em: 4 jul. 2025.

Issue

Section

Article