Study group and the resignification movement of the conception of playfulness: an experience in UNEB's LEPEM

Authors

DOI:

10.52367/BRJPD.2675-102X.2021.3.3.43-57

Keywords:

Playfulness, Study group,. Re-signification, LEPEM.

Abstract

This article, the result of a qualitative research, of the case study type, aimed to analyze the concepts of playfulness presented by participants of the Study Group of the Laboratory of Studies and Research in Mathematics Education (LEPEM/CNPq) and to understand how these have been given new meaning throughout of the meetings. 05 registered participants, from the external public, teachers and future teachers who teach or will teach Mathematics participated in this research. For data production, two questionnaires were used, a priori and a posteriori. The proposed readings and their discussions allowed the participants to know playfulness in a broader and more articulated way with aspects of their professional training, building new perspectives on subjectivities, important in the movement of taking some activity as playful for themselves and seeing, also, playfulness beyond games and games. In this direction, therefore, we highlight the need to recognize playfulness as an aspect of training and also as part of the knowledge necessary for teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Américo Silva, Universidade do Estado da Bahia (UNEB)

Doutor em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR). Professor Adjunto do Departamento de Educação da Universidade do Estado da Bahia (UNEB) e docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação, Cultura e Territórios Semiáridos (PPGESA), Senhor do Bonfim/Juazeiro, Bahia, Brasil. Endereço para correspondência: Rodovia Lomanto Jr, Br. 407 Km 127, s/n, Sr. do Bonfim - BA, 48970-000. ORCID: http://orcid.org/0000-0002-7283-0367. E-mail: ajnunes@uneb.br.

Paloma Sabrina Souza, Universidade do Estado da Bahia (UNEB)

Estudante do Curso de Licenciatura em Matemática da Universidade do Estado da Bahia (UNEB). Monitora bolsista pelo edital 012/2021 vinculada ao Laboratório de Estudos e Pesquisas em Educação Matemática (LEPEM/CNPq). Senhor do Bonfim, Bahia, Brasil. Endereço para correspondência: Rodovia Lomanto Jr, Br. 407 Km 127, s/n, Sr. do Bonfim - BA, 48970-000. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-3326-1384. E-mail: palomatwd2307@gmail.com.

References

CHAI, C. S; KOH, J. H. L; TSAI, C. A. Review of Technological Pedagogical Content Knowledge. Educational Technology & Society, 2013, p. 31–51.

FORTUNA, Tania Ramos. Formando professores na universidade para brincar. In: SANTOS, Santa Marli Pires dos. (Org.). A ludicidade como Ciência. Petrópolis: Vozes, 2001, p. 115-119.

GIL, A. C. 2007. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas

GIL, A. C. 2012. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5. ed São Paulo. Atlas

GRAHAM, Charles R. Theoretical considerations for understanding technological pedagogical content knowledge (TPACK). Computers & Education. 57 (3), 2011, p. 1953-1960.


KOEHLER, M. J; MISHRA, P. Teachers learning technology by design. In: Journal of Computing in Teacher Education, 21(3), 2005, p. 94–102.

LEAL, L. A. B., D’ÁVILA, C. M. A Ludicidade como Princípio Formativo. Interfaces Científicas - Educação. Aracaju, V. 1. N. 2. p. 41 – 52. 2013.

LUCKESI, C. Ludicidade e formação do educador. Revista entreideias, Salvador, v. 3, n. 2, p. 13-23, jul./dez. 2014.

MUNIZ, C. A. Educação Lúdica da Matemática, Educação Matemática Lúdica. In: SILVA, A. J. N; TEIXEIRA, H. S (Org.). Ludicidade, formação de professores e educação matemática em diálogo – 1º ed. – Curitiba, Appris, 2016.

SHULMAN, L. S. Knowledge and Teachinh Foudations of the New Reform, a Harvard Educational Review, v. 57, n. 1, 1987, p. 1-22.

SILVA, A. J. N. da. Formação Lúdica do futuro professor de matemática por meio do laboratório de ensino. 2014. 196 f. Diss. Dissertação (Mestrado em Educação)–Universidade de Brasília, Brasília, 2014.

SILVA, A. J. N. da. Laboratório de Estudos e Pesquisas em Educação Matemática do campus VII da UNEB: espaço de formação e desenvolvimento do conhecimento lúdico e pedagógico do conteúdo. In: VIEIRA, AR L; SILVA, AJN. O futuro professor de Matemática: vivências que intercruzam a formação inicial. Ponta Grossa: Editora Fi. 2020.

SILVA, A. J. N. da; SOUZA, I. S. de; CRUZ, I. S. O ensino de Matemática nos Anos Finais e a ludicidade: o que pensam professora e alunos?. Educação Matemática Debate, v. 4, n. 10, p. e202018-e202018, 2020.

SILVEIRA, D. T.; CÓDOVA, F. P. A pesquisa científica. In: GERHARDDT, T. E. e SILVEIRA, D. T. (org.). Métodos de Pesquisa. Porto Alegre: Editora de UFRGS, 2009. P. 31-42.

THOMPSON, A. D. Breaking news: TPCK becomes TPACK! Journal of Computing in Teacher Education, 24(2), 2008.

Published

2021-11-08

How to Cite

SILVA, A.; SOUZA, P. S. . Study group and the resignification movement of the conception of playfulness: an experience in UNEB’s LEPEM. Brazilian Journal of Policy and Development, [S. l.], v. 3, n. 3, p. 43–57, 2021. DOI: 10.52367/BRJPD.2675-102X.2021.3.3.43-57. Disponível em: https://bio10publicacao.com.br/brjpd/article/view/380. Acesso em: 23 nov. 2024.