A INSERÇÃO ACELERADA DAS TDIC NA EDUCAÇÃO INFANTIL E ENSINO FUNDAMENTAL I DIANTE A PANDEMIA DA COVID-19
DOI:
10.52367/BRJPD.2675-102X.2020.2.4.95-117Keywords:
Digital Information and Communication Technologies, DICT, Education, Childhood Education, Basic Education, Elementary School, Pandemic.Abstract
When we discuss education paradigms, those that include Digital Information and Communication Technologies – DICT are of great relevance, given the importance and necessity of the insertion of these technologies in the daily routine of schools, in the teaching and learning processes. However, an issue related to global health, the new coronavirus, imposed the use of these tools abruptly and with little planning. Thus basic education students, as well as teachers, coordinators, managers, and the entire pedagogical team, suddenly needed to become familiar with the use of digital learning platforms and their tools. Taking this into consideration, the following questions emerged: Given the educational situation imposed by the pandemic, will the education model (online) be able to encompass the majority of children in Early Childhood Education, especially preschoolers (4 and 5 years old) and Elementary School (1st to 5th grade), especially those from public and less favored institutions? What is the quality of the teaching and learning process in this new model of education? Therefore, this paper aims to present a bibliographic research on the topic carried out from a qualitative approach. The data were collected from readings in published scientific articles available on the internet, congresses, and virtual lectures.
Downloads
References
ANDRADE, Karen. Guia definitivo da educação 4.0. São Paulo: Planeta educação. Disponível em:
http://www.plannetaeducacao.com.br/portal/arquivo/editor/file/ebook-educacao4.0-planneta.p df. Acesso em: 21 set. 2020.
ARRUDA, E. P. Educação Remota Emergencial: elementos para políticas públicas na educação brasileira em tempos de Covid-19. EmRede - Revista de Educação a Distância, v. 7, n. 1, p. 257-275, maio 2020. Disponível em:
https://www.aunirede.org.br/revista/index.php/emrede/%20article/view/621. Acesso em: 17 set. 2020.
BACICH, Lilian; MORAN, José (org.). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico prática. Porto Alegre: Penso, 2018.
BORGES, E. M. et al. Em defesa das tecnologias da informação e comunicação na educação básica: diálogos em tempos de pandemia. Revista Plurais, Salvador, v. 5, n. 1 p. 146-149, jan/abr. 2020. Disponível em:
https://www.researchgate.net/publication/342979258_EM_DEFESA_DAS_TECNOLOGIAS _DE_INFORMACAO_E_COMUNICACAO_NA_EDUCACAO_BASICA_dialogos_em_te mpos_de_pandemia. Acesso em: 17 set. 2020.
BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidência da República, [2016]. Disponível em:
http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 15 dez. 2020.
BRASIL. Decreto nº 9.057, de 25 de maio de 2017. Regulamenta o art. 80 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2017/Decreto/D9057.htm. Acesso em: 17 set. 2020.
BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais da Educação Infantil – DCNEI. Resolução CNE/CEB nº 5/2009. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/rceb005_09.pdf. Acesso em: 18 set. 2020.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, LDB. 9.394/1996. BRASIL. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 17 set. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular - BNCC Brasília, DF, 2020. Disponível em:
http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 18 set. 2020.
D’AVILA, Fernanda V. S. ; MAISSIATI, Jaqueline. Tecnologias digitais e educação infantil: formação continuada de professores para uso dos instrumentos digitais no ato educativo. Vitória, ES: Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo, 2019. Disponível em:
https://educapes.capes.gov.br/bitstream/capes/559891/2/Fernanda%20Sofiatti_Produto%20Ed ucacional_Humanidades.pdf. Acesso em: 20 set. 2020.
IBGE Educa. Uso de Internet, televisão e celular no Brasil. Disponível em: https://educa.ibge.gov.br/criancas/brasil/2697-ie-ibge-educa/jovens/materias-especiais/20787- uso-de-internet-televisao-e-celular-no-brasil.html. Acesso em: 18 set. 2020.
KENSKI, Vani M. Tecnologias e ensino presencial e a distância. Campinas: SP: Papirus, 2015 – Prática Pedagógica.
LEÃO, M. L. P.; OLIVEIRA, M. T. D.; LEÃO, S. O. P. Alfabetização na pandemia: políticas públicas do estado de Minas Gerais, Brasil, direcionadas à educação nos anos iniciais do ensino fundamental no período de isolamento social. Justitia Liber , v. 2, n. 2, p. 18-22, 2020. Disponível em:
http://www.cognitionis.inf.br/index.php/civicae/article/view/CBPC2674-6646.2020.002.0004/ 54. Acesso em: 18 set. 2020.
LITTO, Fredric M. Questões polêmicas e os novos termos para descrever a educação a distância. Disponível em:
http://www.abed.org.br/site/pt/midiateca/textos_ead/1831/2020/08/questoes_polemicas_e_no vos_termos_para_descrever_a_educacao_a_distancia. Acesso em: 14 dez. 2020.
MORAES, Renato Bulcão de. O novo paradigma da educação. Disponível em: http://www.abed.org.br/site/pt/midiateca/textos_ead/1820/2020/08/o_novo_paradigma_da_ed ucacao. Acesso em: 21 set. 2020.
MORAN, José. Metodologias ativas: uma aprendizagem profunda. In: BACICH, Lilian; MORAN, José (org.). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico prática. Porto Alegre: Penso, 2018. p. 34-76.
MOREIRA, António José.; SCHLEMMER, Eliane. Por um novo conceito e paradigma de educação digital onlife. Revista UFG, Goiás, v. 20(26), p. 2-35, março, 2020. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/revistaufg/article/view/63438/34772. Acesso em: 14 dez. 2020.
SANTOS, Guilherme M. T. dos. Tecnologías digitales frente al escenario del covid-19: (in)efectividad del derecho educativo brasileño?. Brazilian Journal of Policy and Development - ISSN: 2675-102X, v. 2, n. 3, p. 35-54, 28 set. 2020. Disponível em: https://www.brjpd.com.br/index.php/brjpd/article/view/53. Acesso em: 21 dez. 2020. DOI: 10.29327/210816.2.3-2
STEVANIM, Luiz Felipe. Exclusão nada remota: desigualdades sociais e digitais dificultam a garantia do direito à educação na pandemia. Disponível em:
https://www.arca.fiocruz.br/bitstream/icict/43180/2/Exclus%c3%a3oNadaRemota.pdf. Acesso em: 18 set. 2020.
TECNOLOGIAS DIGITAIS DA INFORMAÇÃO E COMUNICAÇÃO NO CONTEXTO ESCOLAR: possibilidades. Disponível em:
http://basenacionalcomum.mec.gov.br/implementacao/praticas/caderno-de-praticas/aprofunda mentos/193-tecnologias-digitais-da-informacao-e-comunicacao-no-contexto-escolar-possibili dades. Acesso em: 14 dez. 2020.