The Transition of the Educational Landscape amid the Covid-19 Pandemic:

Challenges and Problems Involved in Teaching Practice in Early Childhood Education Classes

Authors

DOI:

10.52367/BRJPD.2675-102X.2020.2.4.67-94

Keywords:

Education; Tic’s; Teacher ; Student; Families

Abstract

This article aims to study the reflexes caused by the Coronavirus pandemic (COVID-19) in education, with the implementation of distance education (EAD). We will observe through the reports of experiences, the difficulties experienced by the teachers of Early Childhood Education classes during remote classes, questioning and demonstrating whether remote teaching is possible for these children. During the course of our research, many difficulties on the part of teachers, during remote teaching, were presented, one of them being the use of ICT's in their classes, as many were not aware of which tools to use and, those who had, did not know how to handle correctly. Another factor observed was the behavior of families that feel insecure in helping their children in the educational process, resulting in the large portion of cancellation of enrollment of students in early childhood education, especially in small institutions. This work will provide teachers with a new view on how and how to work with these students in a meaningful way, presenting ways to use ICTs, during remote classes, as a teaching tool, helping us through neuroscience studies on the functioning from the brain in learning, from early childhood, BNCC as a regulator of the curriculum for early childhood education and LDB as a regulatory law. And, finally, it will promote families' awareness of the importance of not giving up their children's education momentarily during remote classes, providing alternatives for the student's development to continue in a self-sufficient way, even without being present in school activities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Priscila Caldas Sapucaia, UNIVERSIDADE DO ESTADO DO RIO DE JANEIRO

 

SAPUCAIA, Priscila Caldas: Aluna Ouvinte na Pós Graduação Stricto Sensu Mestrado em Educação pela Universidade Federal Fluminense. Graduada em Licenciatura em Pedagogia pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Atuou como Inspetora de Alunos, no Colégio Cruzeiro (Sociedade Beneficência Humboldt). Professora na escola I9 Educação, no Rio de Janeiro, nas turmas de Berçário e Maternal. Instrutora do curso de auxiliar de creche na instituição Sinai cursos Técnicos e Profissionalizantes. Possui Extensão Universitária nas áreas de Inclusão, Autismo, Introdução a Neuropsicopedagogia, Neurociência e Aprendizagem, Alfabetização e Gestão Pedagógica pela Faculdade Única de Ipatinga (Pró-Minas). Teve seu último trabalho científico: “O inspetor der alunos: dos corredores escolares ao agente educador inclusivo”, publicado pela revista Amplamente Cursos, no E-book Educação para a vida. 1º Ed. Vol. 02. ISBN:978-65-882-43015. DOI: 10.29327/516301.2 e DOI – Capítulo: 10.29327/516301.2-28

Paula Dias Alves, Universidade CCAA

 

ALVES, Paula Dias: Especialista em Docência do Ensino Superior. Graduada em Letras Português, Espanhol e Respectivas Literaturas. Lecionou no Colégio Ary Quintella e Colégio ESC, localizados na cidade do Rio de Janeiro, como professora de Espanhol. Realizou curso de Educação Inclusiva pelo Portal da educação. Atuou como intérprete / tradutora de espanhol nos Jogos Mundiais Militares em 2011. Atualmente, ocupa cargo efetivo na Secretaria Estadual da Educação do Estado do Rio de Janeiro (SEEDUC-RJ) como professora de espanhol, lecionando também nas disciplinas de língua portuguesa, produção textual e letramento). Teve seu último trabalho científico: “O inspetor der alunos: dos corredores escolares ao agente educador inclusivo”, publicado pela revista Amplamente Cursos, no E-book Educação para a vida. 1º Ed. Vol. 02. ISBN:978-65-882-43015. DOI: 10.29327/516301.2 e DOI – Capítulo: 10.29327/516301.2-28

References

BRASIL. Ministério da Educação. Lei n° 9.394/96. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: MEC, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 10 ago. 2020.

BRASIL, Secretaria de Educação Básica. Parâmetros Curriculares Nacionais para a Educação Infantil, Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 1998.

COLL, MARCHESI, PALACIOS & COLS. Desenvolvimento psicológico e educação: Psicologia da educação escolar. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2004.

COSENZA, Ramon M. Neurociência e educação: Como o cérebro aprende. 1. ed. [S. l.]: Artmed, 2011. 151 p. v. 1. ISBN 978-8536325484.

ESTRELLA, Bianca; LIMA, Larissa. Educação e coronavírus. In: CNE aprova diretrizes para escolas durante a pandemia. Brasília: Ministério da educação, 28 abr. 2020. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/busca-geral/12-noticias/acoes-programas-e-projetos-637152388/8905 1-cne-aprova-diretrizes-para-escolas-durante-a-pandemia. Acesso em: 27 ago. 2020.

LENT, Roberto. O cérebro aprendiz: Neuroplasticidade e educação. 1. ed. atual. [S. l.]: Atheneu, 2018. 148 p. v. 1. ISBN 978-8538809371.

PALANGANA, Isilda Campaner. Desenvolvimento e aprendizagem em Piaget e Vygotsky: a relevância do social. 6. ed. atual. [S. l.]: Summus editorial, 2015. 176 p. ISBN 978-8532310361.

SANTOS, G. M. T. dos. Tecnologías Digitales Frente al Escenario del Covid-19: (In)Efectividad del derecho educativo brasileño? Brazilian Journal of Policy and Development - ISSN: 2675-102X, v. 2, n. 3, p. 35-54, 28 set. 2020. Disponível em: https://www.brjpd.com.br/index.php/brjpd/article/view/53. Acesso em: 25 out. 2020. DOI:10.29327/210816.2.3-2

TENENTE, Luiza. 30% dos domicílios no Brasil, não tem acesso à internet: veja números que mostram dificuldades no ensino a distância.G1, Rio de Janeiro, 26 maio 2020. G1 educação, p. 1-1. Disponível em: https://g1.globo.com/educacao/noticia/2020/05/26/66percent-dos-brasileiros-de-9-a-17-anos-n ao-acessam-a-internet-em-casa-veja-numeros-que-mostram-dificuldades-no-ensino-a-distanci a.ghtml. Acesso em: 25 ago. 2020.

TOKARINA, Mariana. Pais cancelam matrícula de crianças em creches particulares. Agência Brasil, [S. l.], p. 1-1, 23 maio 2020. Disponível em: https://agenciabrasil.ebc.com.br/educacao/noticia/2020-05/pais-cancelam-matriculas-de-crian cas-em-creches-particulares. Acesso em: 25 ago. 2020.

Published

2020-12-29

How to Cite

CALDAS SAPUCAIA, P.; DIAS ALVES, P. The Transition of the Educational Landscape amid the Covid-19 Pandemic:: Challenges and Problems Involved in Teaching Practice in Early Childhood Education Classes. Brazilian Journal of Policy and Development, [S. l.], v. 2, n. 4, p. 67–94, 2020. DOI: 10.52367/BRJPD.2675-102X.2020.2.4.67-94. Disponível em: https://bio10publicacao.com.br/brjpd/article/view/314. Acesso em: 4 jul. 2025.

Issue

Section

Special issue