THE GALLERY WALK AND THE DIDATIC MODELS´ CONSTRUCTION FOR THE TEACHING OF EMBRIOLOGY IN COURSES OF THE HEALTH AREA
DOI:
10.52832/rensin.v1i1.213Keywords:
Gallery Walk. Modelos didáticos. Ensino. Embriologia.Abstract
The teaching and learning of Embryology present some challenges on the part of teachers, mainly because of the scarcity of didactic materials, which allow students to understand the concepts and the dynamics involved. The classes are restricted only to the theoretical part and observation of images and schemes, not providing the student with a more active role within the classroom. Thus, it is necessary to develop alternative strategies, so that they can be protagonists of the construction of their own knowledge. In this scenario, active methodologies emerge as a way of offering quality education, in which the student becomes the center of the educational process and not just a supporting actor. The objective of this didactic proposal was to provide undergraduate students in the health area with a better understanding of the study of Embryology. For this, an activity was carried out divided into three stages: (1) lectures dialogued about the different phases of embryonic development; (2) making didactic models, through the use of modeling mass, of these steps and (3) the use of the collaborative methodology Gallery Walk, to discuss special topics within this discipline. Given this, it was observed that through these tools students could learn in a clearer, motivating and contextualized way. These resources are facilitating agents that generate greater interaction and dynamism, favoring a significant learning, because it is the learner who performs the action during the acquisition of information.
References
BERNEY, S. et al. How Spatial Abilities and Dynamic Visualizations Interplay When Learning Functional Anatomy With 3D Anatomical Models. Anatomical Sciences Education. [S.I]. DOI: 10.1002/ase.1524 DOI: https://doi.org/10.1002/ase.1524
CARVALHO, A. M. P. Os estágios nos cursos de licenciatura. Cengage Learning: São Paulo, 2017.
EVANGELISTA, C. S.; BARROS, M. A. M. Produção de modelos didáticos: uma possibilidade facilitadora no ensino de botânica. Revista Vivências em Ensino de Ciências 2ª Edição Especial. v.2, n.1, p. 69-75, 2018. Disponível em: PRODUÇÃO DE MODELOS DIDÁTICOS: UMA POSSIBILIDADE FACILITADORA NO ENSINO DE BOTÂNICA | Evangelista | Revista Vivências em Ensino de Ciências (ufpe.br). Acesso em: 02 maio 2023.
FARIAS, L. F.; SILVEIRA, G. F.; ARRUDA, V. M. O jogo do ciclo celular –uma alternativa para o ensino de biologia. Revista Areté, v.8, n. 16, 2015. Disponíbel em: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/2923 . Acesso em 01 maio. 2023.
FERREIRA PAIVA, M. R. et al. Metodologias ativas de ensino-aprendizagem: revisão integrativa. Sanare - Revista de Políticas Públicas, [S. l.], v. 15, n. 2, 2017. Disponível em: https://sanare.emnuvens.com.br/sanare/article/view/1049 . Acesso em: 02 maio. 2023.
FINI, M. I. Inovações no ensino superior. Metodologias inovadoras de aprendizagem e suas relações com o mundo do trabalho: desafios para a transformação de uma cultura. Administração: Ensino e Pesquisa. v. 19, n. 1, p. 176-183, jan. 2018. ISSN 2358-0917. Disponível em: https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/982. Acesso em: 30 abr. 2023. DOI: https://doi.org/10.13058/raep.2018.v19n1.982
GUSC, J.; VAN VEEN-DIRKS, P. Accounting for Sustainability: an active learning assignment. International Journal of Sustainability in Higher Education. [S.I]. v. 18, n. 3, 2017. DOI: 10.1108/IJSHE-11-2015-0185 DOI: https://doi.org/10.1108/IJSHE-11-2015-0185
MARQUES, H. R. et al. Inovação no ensino: uma revisão sistemática das metodologias ativas de ensino-aprendizagem. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior. [S.I]. Campinas; Sorocaba, SP, v. 26, n. 3, 2021. DOI: 10.1590/S1414-40772021000300005 DOI: https://doi.org/10.1590/s1414-40772021000300005
ROCHA, R. S.; CARDOSO, I. M. D.; MOURA, M. A. E. O uso da gallery walk como metodologia ativa em sala de aula: uma análise sistemática no processo de ensino-aprendizagem. Revista Sítio Novo. v. 4, n. 1, 2020. DOI: 10.47236/2594-7036.2020.v4.i1.162-170p DOI: https://doi.org/10.47236/2594-7036.2020.v4.i1.162-170p
OLIVEIRA, J. T. R. de et al. O uso do gallery walk na abordagem de conteúdos e avaliação de aprendizagem / The use of gallery walk in the content approach and learning assessment. Brazilian Applied Science Review, [S.I], v. 4, n. 4, 2020. DOI: https://doi.org/10.34115/basrv4n4-045 DOI: https://doi.org/10.34115/basrv4n4-045
SANTANA, J.; BARBOSA dos SANTOS, C. O Uso de Modelos Didáticos de Células Eucarióticas como instrumentos facilitadores nas aulas de Citologia do Ensino Fundamental / The Use of Didactic Models of Eukaryotic Cells as Facilitating Tools in the Cytology Classes of Elementary Education. Revista de Psicologia. [S.I]. v. 13, n. 45. DOI: 10.14295/idonline.v13i45.1824 DOI: https://doi.org/10.14295/idonline.v13i45.1824
SILVA, A. A. et al. Uso de modelos didáticos no ensino de ciências no ensino fundamental sob a perspectiva dos professores. Somma: Revista Científica do Instituto Federal do Piauí, [S.I] v. 7, 2022. DOI: https://doi.org/10.51361/somma.v7i1.113 DOI: https://doi.org/10.51361/somma.v7i1.113
PAZ, A.M. da et al. Modelos e Modelizações no Ensino: um estudo da cadeia alimentar. Revista Ensaio. [S.I] v. 8, n. 2, 2006. p. 133-146. DOI: 10.1590/1983-21172006080205 DOI: https://doi.org/10.1590/1983-21172006080205
VALE, I.; BARBOSA, . O contributo de uma Gallery Walk para promover a comunicação matemática. Educação e Matemática. [S.I] v. 1.0, Outubro, 2018. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/333907534_O_contributo_de_uma_Gallery_Walk_ _para_promover_a_comunicacao_matematica. Acesso em: 01 maio 2023.
VALE, I.; BARBOSA, A. Gallery Walk: uma estratégia ativa para resolver problemas com múltiplas soluções. Revista de Educação Matemática. [S.I] v.17, 2020. DOI: 10.37001/remat25269062v17id260 DOI: https://doi.org/10.37001/remat25269062v17id260
VALES, J.; SANTOS, N. Metodologia ativa como ferramenta de ensino e apreendizagem no curso técnico de logística. South American Development Society Journal. [S.I]. v.4, n. 10. 2018. DOI: 10.24325/issn.2446-5763.v4i10p146-155 DOI: https://doi.org/10.24325/issn.2446-5763.v4i10p146-155
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Ensinar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.