SEARCHING FOR THE INTERDISCIPLINARITY IN THE IN-BETWEEN OF LAW AND SOCIOLOGY: THOUGHTS ABOUT THE INTERDISCIPLINARY FROM THE EXPERIENCES AT THE GRADUATE SCHOOL OF SOCIOLOGY AND LAW
Keywords:
Interdisciplinarity, Higher Education, Sociology and LawAbstract
In this short essay, having interdisciplinarity as a theme, we focus on the question of how it emerges in a specific field of knowledge, namely the interdisciplinary field of legal and social sciences. From an exploratory case study, we investigate how interdisciplinarity, be theoretical or applied, may emerge in the in-between of ‘how it is named’ and ‘how it is utilized’. To answer those questions, we analyze the thesis and dissertations defended at the Fluminense Federal University’s Graduate School of Sociology and Law, between the years 2013-2016.
Downloads
References
ALVARENGA, Lídia. (1996) A institucionalização da pesquisa educacional no Brasil. Tese (Doutorado em Ciência da Informação). Belo Horizonte: Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais.
ALVARENGA, Augusta Thereza de et al. (2010) Histórico, fundamentos filosóficos e teórico-metodológicos da interdisciplinaridade. In: PHILIPPI JUNIOR, Arlindo; SILVA NETO, Antônio J. [Editores] (2010) Interdisciplinaridade em Ciência, tecnologia e Inovação, 3-68. São Paulo: Manole.
APOSTEL, Léo. (1970) Terminology and Concepts. In: CENTER FOR EDUCATIONAL RESEARCH AND INOVATION, CERI. (1972) Interdisciplinarity: Problems of Teaching and Research in Universities, 77-184. Paris, France: Organisation for Economic Co-operation and Development, OECD.
CHACHÉ, Cristiane Borborema. (2016) E agora, RESEX? Desafios jurídicos e empíricos em Itaipu, a primeira Reserva Extrativista marinha e estadual no Rio de Janeiro. Dissertação (Mestrado em Sociologia e Direito). Niterói/Rio de Janeiro: Programa de Pós-Graduação em Sociologia e Direito, Universidade Federal Fluminense.
COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR, CAPES. (2020) Dados Abertos, dados e informações sobre a pós-graduação brasileira, sobre a formação de professores para educação básica e outros temas relacionados à educação. Disponível em <https://dadosabertos.capes.gov.br>. Acesso em Out. 2020.
EPÍFANI FILHO, Marco Aurélio Alves. (2015) Informar, decidir e registrar: administração dos processos judiciais eletrônicos na Justiça do Trabalho em Niterói/RJ. Dissertação (Mestrado em Sociologia e Direito). Niterói/Rio de Janeiro: Programa de Pós-Graduação em Sociologia e Direito, Universidade Federal Fluminense.
FAZENDA, Ivani Catarina Arantes. (1994). Interdisciplinaridade: história, teoria e pesquisa. Campinas SP: Papirus.
FRANCO, Maria Estela Dal Pai et al. (2014) Das Políticas e Presença da Interdisciplinaridade nas Instituições Federais de Ensino Superior. In: GAUTHIER, Fernando Ostuni et al. [Organizadores] (2014) Interdisciplina-ridade: Teoria e Prática, Vol. I. Florianópolis: UFSC/EGC, 323-46.
JAPIASSÚ, Hilton. (1976) Interdisciplinaridade e patologia do saber. Rio de Janeiro: Imago.
KLEIN, Julie Thompson. (1996) Crossing Borders: Knowledge, Disciplinarities and Interdisciplinarities. Charlottesville, Virginia, U.S.: University Press of Virginia.
NOBLAT, Francis. (2015) Direito, desenvolvimento e reformas processuais: uma análise da influência dos Law and Development Movement e Banco Mundial nas reformas do sistema processual civil brasileiro pós-1988. Dissertação (Mestrado em Sociologia e Direito). Niterói/Rio de Janeiro: Programa de Pós-Graduação em Sociologia e Direito, Universidade Federal Fluminense.
PHILIPPI JUNIOR, Arlindo et al. (2010) Diretrizes, critérios e processo de avaliação da pós-graduação interdisciplinar. In: PHILIPPI JUNIOR, Arlindo; SILVA NETO, Antônio J. (Editores) (2010) Interdisciplinaridade em Ciência, tecnologia e Inovação, 918-60. São Paulo: Manole.
TERRA, Alessandra Dale Giacomin. (2015) O Plano Diretor de Niterói/RJ: Uma Análise sobre Planejamento Territorial e Judicialização de Políticas Públicas Urbanísticas. Dissertação (Mestrado em Sociologia e Direito). Niterói/Rio de Janeiro: Programa de Pós-Graduação em Sociologia e Direito, Universidade Federal Fluminense.
THIESEN, Juares da Silva. (2008) A interdisciplinaridade como um movimento articulador no processo ensino-aprendizagem. Revista Brasileira de Educação, 13 (39), 545-554. Disponível em . Acesso em: Out. 2020.