STREAMS AS A NON-FORMAL EDUCATIONAL SPACE FOR STUDENTS OF A PUBLIC SCHOOL IN THE COUNTRYSIDE OF THE STATE OF AMAZONAS, BRAZIL

Authors

DOI:

10.52832/jesh.v3i3.174

Keywords:

Urban solid waste, Non-formal education, Environmental education, Science teaching

Abstract

In consonance with the curriculum proposals of the New High School, the National Curricular Base and the Curricular Reference of the Amazon, the use of differentiated methodologies in school becomes essential to promote a contextualized, interdisciplinary, and participative teaching. In this context, this work aimed to use the environments (polluted and unpolluted) of streams of Benjamin Constant, Amazonas, Brazil, as a non-formal space for teaching and learning biology and chemistry concepts for high school students of a local public school. This research was of qualitative nature, and used a semi-structured questionnaire to explore students' previous knowledge and to deepen new abilities related to the theme of pollution of Benjamin Constant streams by solid waste incorrectly disposed by the population. It was verified that 80% of the students understood the importance of recycling urban waste, but 20% did not know, until then, the meaning of this action for the preservation of the environment. For 45% of the respondents, the nature is the main damaged by the incorrect disposal of urban solid waste, and not only humans or other animals, indicating that less than half of the students had a clear view of the gravity of this problem. Finally, 54% of the students said that dumps were the destination of their household waste, revealing lack of the habit of separating this material for selective collection. The results indicated expansion of the learning about interdisciplinary science concepts (biology and chemistry) mediated from the non-formal educational space adopted.

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Author Biographies

Érica Estevao Gomes, Universidade Federal do Amazonas (UFAM)

Graduanda em Licenciatura em Ciências: Biologia e Química pelo Instituto de Natureza e Cultura (INC/UFAM), Benjamin Constant, Amazonas, Brasil.

Rayciane Campos Coelho, Universidade Federal do Amazonas (UFAM)

Graduanda em Licenciatura em Ciências: Biologia e Química pelo Instituto de Natureza e Cultura (INC/UFAM), Benjamin Constant, Amazonas, Brasil.

Ronaldinho Coelho Pinheiro, Universidade de Brasília (UnB)

Graduando em Licenciatura em Ciências: Biologia e Química pelo Instituto de Natureza e Cultura (INC/UFAM), Benjamin Constant, Amazonas, Brasil.

Rimone dos Santos Córdova Oliveira, Universidade Federal do Amazonas (UFAM)

Graduanda em Licenciatura em Ciências: Biologia e Química pelo Instituto de Natureza e Cultura (INC/UFAM), Benjamin Constant, Amazonas, Brasil.

Edson Oliveira dos Santos, Uninter Christian Of American

Mestrando em Educação pela Uninter Christian of American (UNINTER), Especialista em Biologia e Química pela FACULDADE KURIOS (2012), Licenciado em Ciências Biológicas pela Universidade do Estado do Amazonas (UEA, 2009). Tem experiência na área de Biologia Geral.

 

 

 

 

Elenilson Silva de Oliveira, Instituto Federal do Amazonas (IFAM)

Doutor em Sociedade e Cultura na Amazônia - PPGSCA/UFAM (2022). Mestre em Educação Agrícola PPGEA/UFRRJ (2016). Especialização em Conservação de Recursos Naturais - UEA (2010), Licenciado em Ciências Agrárias - UFAM (2007). Atualmente é Professor de Carreira do Instituto Federal do Amazonas, Campus Tabatinga, atuando nas áreas de Agricultura, Ambiente e Desenvolvimento Rural Sustentável, com ênfase em Agroecologia, Educação do Campo e Territorialidades Amazônicas.

Agmar José de Jesus Silva, Universidade Federal do Amazonas

Doutor em Ciências (Polímeros) pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (COPPE/UFRJ, 2017), Especialista em Processamento de Plásticos e Borrachas (IMA/UFRJ, 2017), Especialista em Educação Profissional e Tecnológica (IFAP, 2022), Especialista em Ensino de Química (Faculdade ÚNICA, 2022), Professor Efetivo da SEDUC/Amazonas desde 2020 na Área de Química, Professor Substituto da Universidade Federal do Amazonas/Instituto de Natureza e Cultura (INC/UFAM), Benjamin Constant, Amazonas, Brasil.

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Published

20/07/2023

How to Cite

Gomes, Érica E., Coelho, R. C., Pinheiro, R. C., Oliveira, R. dos S. C., Oliveira dos Santos, E., Silva de Oliveira, E., & Silva, A. J. de J. (2023). STREAMS AS A NON-FORMAL EDUCATIONAL SPACE FOR STUDENTS OF A PUBLIC SCHOOL IN THE COUNTRYSIDE OF THE STATE OF AMAZONAS, BRAZIL. Journal of Education, Science and Health – JESH, 3(3), 01–19. https://doi.org/10.52832/jesh.v3i3.174

Issue

Section

CIÊNCIAS EXATAS E DA TERRA

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