“LA CASA DE QUÍMICA”: REPORT ON THE APPLICATION OF A TEACHING GAME TO PROMOTE LEARNING AND FUN TO HIGH SCHOOL STUDENTS
DOI:
10.52832/jesh.v2i4.169Keywords:
Chemistry teaching, Didactic game, Playful activitiesAbstract
Over the years, educational games have been helping and assisting education professionals in the teaching-learning process, being considered a promising didactic strategy. Thus, in order to contribute to the learning of public school students, a board game was created and applied based on the opinion of 3rd year high school students at Colégio Estadual Raymundo Corrêa. Chemistry subjects were addressed (chemical elements, chemical bonds, solutions, inorganic compounds, organic compounds, etc.) that are treated throughout high school. The results showed a good acceptance in relation to the proposed method, showing to be an efficient tool to awaken and stimulate the students’ interest, improving and enriching their understanding in applied subjects and catalyzing the teaching-learning process.
Downloads
Metrics
References
Batista, M. B., Lorenzo, J. G. F., & Santos, M. L. B. (2010). A utilização do jogo trilha química como ferramenta lúdica para o Ensino de Química orgânica. V CONNEPI, Maceió.
Bergamo, J. A. (2012). Química Encantada: Os jogos no ensino da Química. (Trabalho de Conclusão de Curso, Faculdade Integrada da Grande Fortaleza).
Brougere, G. (1998). Jogo e educação. Porto Alegre: Art Med.
Castro, B. J. & Costa, P. C. F. (2011). Contribuições de um jogo didático para o processo de ensino e aprendizagem de Química no Ensino Fundamental segundo o contexto da Aprendizagem Significativa. Revista Electrónica de Investigación en Educación en Ciencias, 6(2), 1-13.
Castro, D. L.; Dionizio, T. P. & Silva, I. G. (2015). Na trilha dos elementos químicos: o ensino de Química através de uma atividade lúdica. Revista Brasileira de Ensino de Química, 10, 1, 46-58.
Chateau, J. (1984). O jogo e a criança. São Paulo: Summus Editorial.
Dionízio, T. P. (2018). “Uno da Química”: conhecendo os elementos químicos por meio de um jogo de cartas. Revista Educação Pública, 18, 1-6.
Freinet, E. (1979). O itinerário de Célestin Freinet: a livre expressão na pedagogia Freinet. Rio de Janeiro: Francisco Alves.
Freire, P. (1997). Pedagogia da Autonomia: Saberes necessários à Prática educativa. (4. ed.). São Paulo: Editora Paz e Terra.
Gil, A. C. (2002). Como elaborar projetos de pesquisa. (4. ed.). São Paulo: Atlas.
Guimarães, O. M. (2010). Novos materiais e novas práticas pedagógicas em química: experimentação e atividades lúdicas. (1. ed.). Curitiba: Departamento de Química da UFPR.
Gonçalves, J. S. (2008). Quimibol: Um jogo de tabuleiro para ensinar conteúdos de química no ensino médio. (Trabalho de Conclusão de Curso, Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro).
Kafai, Y. B. (2006). Playing and Making Games for Learning. Games and Culture, 1(1), 36-40. DOI: 10.1177/1555412005281767 DOI: https://doi.org/10.1177/1555412005281767
Oliveira, J. S.; Soares, M. H. F. B. & Vaz, W. F. (2015). Banco Químico: um Jogo de Tabuleiro, Cartas, Dados, Compras e Vendas para o Ensino do Conceito de Soluções. Química Nova na Escola, 37, 4, 285-293. DOI: 10.5935/0104-8899.20150051 DOI: https://doi.org/10.5935/0104-8899.20150051
Piaget, J. A. (1972). A formação do símbolo na criança: imitação, jogo, sonho, imagem e representação. Rio de Janeiro: Zahar, 1972.
Robaina, J. V. L. (2008). Química através do Lúdico – brincando e aprendendo. Canoas: ULBRA.
Santos, W. L. P.; Machado, P. F. L.; Matsunaga, R. T.; Silva, E. L.; Vasconcellos, E. S.; Santana, V. R. (2010). Práticas de educação ambiental em aulas de química em uma visão socioambiental: perspectivas e desafios. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 7, 260-270. DOI: 10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2010.v7.iextra.09 DOI: https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2010.v7.iextra.09
Soares, M. H. F. B. (2015). Jogos e Atividades Lúdicas para o Ensino de Química. (2. ed.). Goiânia: Kelps.
Souza, A. C. L.; Castro, D. L. & Cardoso, S. P. (2014). Jogando e aprendendo química com o PIBID do IFRJ. (1. ed.). São Paulo: Nelpa.
Vygotsky, L. S. (2007). A formação social da mente. (7. ed.). São Paulo: Martins Fontes.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Journal of Education, Science and Health – JESH
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.