Contributions of academic monitoring to Botany teaching in Degree in Biological Sciences of IFRS - Campus Sertão
DOI:
10.52832/rensin.v2.428Keywords:
Plant Biology. Pedagogical strategies. Didactic resources.Abstract
Academic monitoring is considered a pedagogical strategy to support teaching based on the performance of students in the organization, planning and execution of teaching activities. Within Biological Sciences, Plant Biology, or Botany, is an area traditionally considered complex and excessively theoretical by students, and its teaching-learning process can be facilitated by the performance of monitors, especially in supporting the preparation of practical activities and the elaboration of differentiated teaching resources. Therefore, this work aims to report the main contributions of academic monitoring in five disciplines in the area of botany, offered to students of the Degree in Biological Sciences course at IFRS – Campus Sertão, in 2022-2023. The student monitors performed tasks related to the collection and preparation of botanical samples, photographic recording of species and histological slides, production of virtual and physical teaching materials and monitoring in laboratory classes. The monitoring activities, in addition to enabling the scholarship holder and volunteers to review theoretical content and improve technical and teaching skills, resulted in the production of three field guides, two laminaries, four posters and 16 anatomical blocks, directly contributing to improving the teaching-learning process of contents of the subjects covered. The results obtained confirm the relevance of academic monitoring for teachers, monitors and students, being a relevant form of support for botany teaching as a whole.
References
ALVES, M. I. A.; FREITAS, F. A. M. A monitoria acadêmica: experiências, possibilidades na inserção à docência. Revista Multidisciplinar em Educação, v. 8, p. 1-13, 2021. DOI: 10.26568/2359-2087.2021.4998.
BARBOSA, M. L.; SÁTIRO, L. N. A monitoria acadêmica como ferramenta didático-pedagógica no ensino/aprendizagem de Botânica. Revista Didática Sistêmica, v. 22, n. 1, p. 173-186, 2020. DOI: 10.14295/rds.v22i1.10970.
BARBOSA et al. Ciclo de vida das plantas: construindo o ciclo de vida dos grandes grupos vegetais. In: VASQUES, D. T.; FREITAS, K. C. de; URSI, S. (Org.). Aprendizado ativo no ensino de botânica. São Paulo: IB, 2021. Disponível em: http://botanicaonline.com.br/geral/arquivos/Vasques_Freitas_Ursi_2021.pdf. Acesso em: 14 mar. 2024.
BARROS, K. P. et al. Jogos didáticos no ensino de botânica: uma abordagem lúdica desenvolvida na monitoria acadêmica. Revista Brasileira de Ensino Superior, v. 6, n. 1, p. 91-108, 2022. DOI: 10.18256/2447-3944.2022.v6i1.3988.
BRAGA, M. C.; FREITAS, H. A. A monitoria acadêmica como aliada no processo de formação teórico-prática de licenciandos em ciências biológicas. Revista de Iniciação à Docência, v. 6, n. 2, p. 155-170, 2021. DOI: 10.22481/riduesb.v6i2.8935.
CARNEIRO, L. K. V.; FELÍCIO, G. R.; LUIS, Z. G. A importância das atividades de monitoria na disciplina de Morfologia e Sistemática Vegetal I. In: Seminário de Projetos de Ensino. Anais do Seminário de Projetos de Ensino, 2017. Disponível em: https://periodicos.unifesspa.edu.br/index.php/spe/article/view/588. Acesso em: 11 mar. 2024.
EVERT, R. F.; EICHORN, S. E. Raven – Biologia Vegetal. 8. ed. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2019.
FARIAS, L. F. S.; CARNEVALI, N. H. S. Uso de recursos didáticos vegetais na disciplina de botânica-74. In: Seminário de Projetos de Ensino. Anais do Seminário de Projeto de Ensino, 2019. Disponível em: https://periodicos.unifesspa.edu.br/index.php/spe/article/view/1066. Acesso em: 11 mar. 2024.
FERREIRA, E. E. O. et al. A monitoria como instrumento para o aprendizado em Anatomia e Ecofisiologia
Vegetal nos cursos de Licenciatura em Ciências Agrárias e Bacharelado em Agroecologia. Research, Society and Development, v. 10, n. 4, e3610413869, 2021. DOI: 10.33448/rsd-v10i4.13869.
FRISON, L. M. B.; DE MORAES, M. A. C. de. As práticas de monitoria como possibilitadoras dos processos de autorregulação das aprendizagens discentes. Poíesis Pedagógica, v. 8, n. 2, p. 144-158, 2010. DOI: 10.5216/rpp.v8i2.14064.
FRISON, L. M. B. Monitoria: uma modalidade de ensino que potencializa a aprendizagem colaborativa e autorregulada. Pro-Posições, v. 27, n. 1, p. 133-153, 2016. DOI: 10.1590/0103-7307201607908.
FRITZEN, A. Monitoria na área de Botânica: uma possibilidade de ensino e aprendizagem. Revista Insignare Scientia-RIS, v. 2, n. 3, p. 7-12, 2019. Disponível em: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/11178. Acesso em: 11 mar. 2024.
GARCIA, L. T. S.; FILHO, L. G. S.; SILVA, M. V. G. Monitoria e avaliação formativa em nível universitário: desafios e conquistas. Perspectiva, v. 31, n.3, p. 973- 1003, 2013. DOI: 10.5007/2175-795X.2013v31n3p973.
GONÇALVES, M. F. et al. A importância da monitoria acadêmica no ensino superior. Revista do PEMO, v. 3, n. 1, e313757, 2021. DOI: 10.47149/pemo.v3i1.3757.
JUDD, W. S.; CAMPBELL, C. S.; KELLOGG, E. A.; STEVENS, P. F.; DONOGHUE, M. J. Sistemática Vegetal: um enfoque filogenético. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.
LEME, J. S.; URSI, S. Ciclos de Vida das Plantas: Uma Visão Integradora. Revista da SBEnBIO, v.7, p. 4288-4297, 2014. Disponível em: http://botanicaonline.com.br/site/14/pg18.asp. Acesso em: 11 mar. 2024.
LINS, L. F. et al. A importância da monitoria na formação acadêmica do monitor. In: IX Jornada de Ensino, Pesquisa e Extensão da UFRPE, 2009. Anais da IX Jornada de Ensino, Pesquisa e Extensão da UFRPE.
MATOS, R. F. Monitoria acadêmica segundo a percepção de professores de Ciências Biológicas. Revista Ágora, v. 4, n. 7, 2021. Disponível em: https://periodicosunimes.unimesvirtual.com.br/index.php/formacao/article/view/1120/1000. Acesso em: 11 mar. 2024.
MATOSO, L. M. L. A Importância da monitoria na formação acadêmica do monitor: um relato de experiência. Revista Científica da Escola da Saúde, v.3, n.2, p. 77-83, 2014. Disponível em: https://repositorio.unp.br/index.php/catussaba/article/view/567. Acesso em: 11 mar. 2024.
MENDES, D. R. A. et al. Experiência de monitoria na disciplina de morfologia externa e sistemática botânica no curso de Agronomia. In: IV Congresso Internacional das Ciências Agrárias. Anais do IV Congresso Internacional das Ciências Agrárias, 2019.
MENEZES, J. B. F.; MOTA, F. D. L. Contribuições da monitoria acadêmica na formação docente de licenciandos em Ciências Biológicas. Interfaces Científicas, v. 8, n. 3, p. 366-377, 2020. DOI: 10.17564/2316-3828.2020v8n3p366-377.
NUNES, J. B. C. Monitoria acadêmica: espaço de formação. In: SANTOS, M. M.; LINS, N. M. (Org.).
A monitoria como espaço de iniciação à docência: Possibilidades e trajetórias. Natal: EDUFRN –
Editora da UFRN, 2007. Disponível: https://www.researchgate.net/publication/353141725_Monitoria_academica_espaco_de_formacao. Acesso em: 11 mar. 2024.
OLIVEIRA, A. L. C. S.; LUCENA, E. M. P. Aula de campo para a aprendizagem de botânica no ensino superior. Research, Society and Development, v. 11, n. 14, e361111436399, 2022. DOI: 10.33448/rsd-v11i14.36399.
OLIVEIRA, M. J. S.; BRITO, S. F. Relato de experiência de monitoria no ensino de botânica durante a pandemia da COVID-19. Revista Educar Mais, v. 7, p. 263-275, 2023. DOI: 10.15536/reducarmais.7.2023.3096.
PAIVA, A. B.; SUDÉRIO, F. B. Aula de campo como estratégia complementar no ensino de criptógamas e espermatófitas. Revista Educação, Psicologia e Interfaces, v. 2, n. 3, p. 21-37, 2018. DOI: 10.37444/issn-2594-5343.v2i3.107.
PIRES, R.; VESTENA, S. Monitoria em Fisiologia Vegetal na Universidade Federal do Pampa (Campus São Gabriel). In: 9º Salão Internacional de Ensino, Pesquisa e Extensão. Anais do 9º Salão Internacional de Ensino, Pesquisa e Extensão, 2017. Disponível em: https://guri.unipampa.edu.br/uploads/evt/arq_trabalhos/12124/seer_12124.pdf. Acesso em: 11 mar. 2024.
SALATINO, A.; BUCKERIDGE, M. Mas de que te serve saber Botânica? Estudos avançados, v. 30, n. 87, p. 177-196, 2016. DOI: 10.1590/S0103-40142016.30870011.
SANTOS, E. A. V. Contribuições do programa de monitoria para a formação acadêmica e docente do monitor licenciando em Ciências Biológicas. Educação, Ciência e Saúde, v. 8, n. 1, p. 236-255, 2021. DOI: 10.20438/ecs.v8i1.299.
SANTOS, G. M.; BATISTA, S. H. S. S. Monitoria acadêmica na formação em/para a saúde: desafios e possibilidades no âmbito de um curriculum interprofissional em saúde. ABCS Heath Sci, v.40, n.3, p.203-207, 2015. Disponível em: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/lil-771397. Acesso em: 11 mar. 2024.
SOUZA, D. B.; CAVALCANTE, F. S. A.; LIMA, R. A. A importância da monitoria na formação acadêmica por meio de ensino remoto especial (ERE) na Universidade Federal do Amazonas (UFAM). Revista Amazônica, v. 15, n. 1, p. 8-23, 2022. Disponível em: https://periodicos.ufam.edu.br/index.php/amazonica/article/view/10357. Acesso em: 11 mar. 2024.
URSI, S. et al. Ensino de Botânica: conhecimento e encantamento na educação científica. Estudos avançados, v. 32, n. 94, p. 7-24, 2018. DOI: 10.1590/s0103-40142018.3294.0002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Ensinar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.