USE OF PODCAST IN BIOLOGY TEACHING:A METHODOLOGICAL POSSIBILITY

Authors

DOI:

10.52832/rensin.v1.211

Keywords:

Active learning, Teaching and learning, Basic education, Digital technologies

Abstract

In the context of the use of digital technologies associated with education, this study aimed to investigate the acceptability and performance of Basic Education students with regard to the use of podcasts as a methodological tool in Biology Teaching. With a qualitative aspect, the research was developed in a basic education group of the Federal Institute of Pará (IFPA), Campus Abaetetuba, composed of 30 students, in the following phases: 1 – presentation of the methodological proposal; 2 – production of Podcasts; 3 – presentation of Podcasts in the classroom; and 4 – production and application of a questionnaire that investigates the students' perception. The results showed that most students believe that digital technologies contribute to Biology Teaching. However, few students knew the Podcast as a methodological tool for teaching. In any case, they agree that this tool can contribute to learning in Biology and feel capable of producing it. The perspective is that the Podcast will be increasingly used in Biology Teaching, in view of its advantages related to the easy production, dissemination and understanding of information.  

Author Biographies

Natanael Charles da Silva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará - IFPA Campus Abaetetuba

Mestre em Ensino de Biologia, Universidade Federal do Pará (UFPA). Professor pelo Instituto Federal do Pará (IFPA), Campus Abaetetuba, Pará, Brasil.

Adauto de Vasconcelos Montenegro, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira (UNILAB)

Doutor em Psicologia, Universidade Federal do Ceará (UFC). Psicólogo da Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira (UNILAB), Ceará, Brasil. 

Edimilson Matias Lima, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará - IFPA, Abaetetuba, Pará, Brasil

Graduação em Ciências Biológicas, Instituto Federal do Pará (IFPA), Campus Abaetetuba. Professor da rede Municipal de Ensino (SEDUC), Pará, Brasil. 

Antonio Alison Pinheiro Martins, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará - IFPA, Bragança, Pará, Brasil

Mestre em Matemática, Universidade Federal do Maranhão (UFMA). Professor pelo Instituto Federal do Pará (IFPA), Campus Bragança, Pará, Brasil. 

Ana Gabriela Rodrigues Cardoso, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão - IFMA, Pinheiro, Maranhão, Brasil

Mestra em Matemática, Universidade Federal do Maranhão (UFMA). Professora pelo Instituto Federal do Maranhão (IFMA), Campus Pinheiro, Maranhão, Brasil. 

References

BASTOS, T. B. M. C.; BOSCARIOLI, C. A competência docente e sua complexidade de conceituação: Uma revisão sistemática. Educação em Revista, v. 37, p. 1-26, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/WbXMQk7cMMYWWTsBYK7v8Vp/?lang=pt. Acesso em: 04 fev. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-4698235498

BOSCARIOLI, C. Educação com Tecnologias Digitais na Educação Básica: reflexões, anseios e distâncias pela formação docente. Revista de Educação Pública, v. 31, p. 1-12, 2022. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/13391/11108. Acesso em: 20 mar. 2023. DOI: https://doi.org/10.29286/rep.v31ijan/dez.13391

BOTTENTUIT-JUNIOR, J.; COUTINHO, C. M. Blog e Wiki: os futuros professores e as ferramentas da web 2.0. In: IX Simpósio Internacional de Informática Educativa. p.199-204, 2007.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 01 fev. 2022.

CARDOSO, A. G. R.; SILVA, N. C.; MARTINS, A. A. P.; MONTENEGRO, A.V.; PEREIRA, L. C. S.; SANTOS, H. L. G. O retorno de atividades acadêmicas presenciais no ensino médio no pós-pandemia na visão de discentes. Revista Ciências & Ideias, v. 13, n. 3, p. 81-92, 2022. DOI: https://doi.org/10.22407/2176-1477/2022.v13i3.2207

CARVALHO, A. A.; AGUIAR, C.; CARVALHO, C. J.; OLIVEIRA, L. R.; CABECINHAS, R.; MARQUES, A.; SANTOS, H. Taxonomia de Podcasts, 2008. Disponível em: http://www.iep.uminho.pt/podcast/Taxonomia_Podcasts.pdf. Acesso: 13 ago. 2022.

CARVALHO, A. A. A. Podcasts no ensino: contributos para uma taxonomia. “Ozarfaxinars”, Centro de Formação de Associação das Escolas de Matosinhos, volume único, 2009. Disponível em: www.cfaematosinhos.eu/Podcasts%20no%20Ensino_08.pdf. Acesso em: 13 jan. 2023.

CASTRO, L. H. P.; CONDE, I. B.; PAIXÃO, G. C. Podcasts exploratórios e colaborativos: oralizando conhecimentos em um curso de graduação a distância. Revista Tecnologias na Educação, v. 6, n. 11, 2014 Disponível em: http://tecedu.pro.br/wp-content/uploads/2015/07/Art17-ano6-vol11-dez2014.pdf. Acesso em: 12 jan. 2023.

DUARTE, S. M. Os impactos do modelo tradicional de ensino na transposição didática e no fracasso escolar. 2018. Tese de Doutorado. Universidade Fernando Pessoa (Portugal), 2018.

FREIRE, E. P. A. O podcast como ferramenta de educação inclusiva para deficientes visuais e auditivos. Revista Educação Especial, Santa Maria, v. 24, n. 40, 2011. DOI: https://doi.org/10.5902/1984686X2028

FREIRE, E. P. A. Conceito educativo de podcast: um olhar para além do foco técnico. Educação, Formação e Tecnologia, v. 6, n. 1, 2013. Disponível em: http://eft.educam.ptindex.phpeftarticleview340. Acesso em: 20 jun. 2022.

FREIRE, F. M. P.; ALMEIDA, R. Q.; AMARAL, S. F. A Leitura no Oceano da Internet. 1ª ed. Cortez: São Paulo, Brasil, 2003.

LÉVY, P. Cibercultura. ed. 34, Rio de Janeiro, Brasil, 1999.

MIRANDA, I. M. V. D. Projetos de mobile learning como ferramenta de ensino. 2013. 46 f. Trabalho de Monografia (Graduação no curso de licenciatura em computação). Centro de Ciências Exatas e Sociais Aplicadas. Universidade Estadual da Paraíba. Patos, 2013.

MORAN, J. M. Novas Tecnologias e Mediação Pedagógica. Papirus, ed. 21, p. 36-46, 2013.

MOREIRA, H.; CALEFFE, L. G. Metodologia da pesquisa para o professor pesquisador. 2ª ed. Rio de Janeiro: Lamparina, 2006.

NUNES, C. O bom uso de objetos de aprendizagem. In: CARNAVALE, V. Tecnologia Educacional e Aprendizagem. Livro Pronto, 1ª ed. São Paulo, Brasil. 280 p. 2008.

OLIVEIRA, L. C. V. O podcast no ensino de ciências da natureza: uma revisão bibliográfica no Brasil e em Portugal. Recital-Revista de Educação, Ciência e Tecnologia de Almenara/MG, v. 4, n. 1, p. 188-200, 2022. Disponível em: https://recital.almenara.ifnmg.edu.br/index.php/recital/article/view/193/120. Acesso em: 20 mar. 2023. DOI: https://doi.org/10.46636/recital.v4i1.193

PANTOJA, A. P.; SILVA, N. C. da.; MONTENEGRO, A. de V. Uso de elementos da gamificação como recurso metodológico no ensino de Biologia: aplicações no ensino remoto no IFPA–Câmpus Abaetetuba. Vivências, v. 18, n. 36, p. 303-321, 2022. DOI: https://doi.org/10.31512/vivencias.v18i36.688

REHFELDT, M. J. H.; SILVA, M. S. Podcast como recurso de aprendizagem: um elo entre as mídias digitais, a aprendizagem significativa e o educar pela pesquisa. Ensino em Re-Vista, v. 26 (especial), p. 1171-1194, 2019. Disponível em: http://dx.doi.org/10.14393/er-v26nea2019-10. Acesso em: 19 mar. 2023. DOI: https://doi.org/10.14393/ER-v26nEa2019-10

SAIDELLES, T.; MINUZI, N.; BARIN, C. S.; ARAÚJO. L. M. A utilização do Podcast como uma ferramenta inovadora no contexto educacional. Revista Educacional Interdisciplinar, v. 7. n. 1, p. 1-10, 2018. Disponível em: https://seer.faccat.br/index.php/redin/article/view/1143. Acesso em: 12 jan. 2023.

SANCHO, J. M.; HERNANDEZ, F. Tecnologias para Transformar a educação. 1ª ed. Porto Alegre: Artmed, 2006.

SANTOS, V. L. C.; SANTOS, J. E. As redes sociais digitais e sua influência na sociedade e educação contemporâneas. Holos, v. 6, p. 307-328, 2014. DOI: https://doi.org/10.15628/holos.2014.1936

SILVA, L. S. A Importância do Ensino Contextualizado na Biologia. Monografia (Graduação em Licenciado em Biologia). Programa Especial de Formações de Docentes da Faculdade Integrada da Grande Fortaleza–FGF, Itapajé, 2013.

SILVA, N. C. da.; FREITAS, F. C.; CARVALHO, P. N. A. Revista em quadrinhos como recurso metodológico lúdico no ensino de biologia: uma experiência prática na educação básica. Revista Prática Docente, v. 6, n. 1, p. e014-e014, 2021. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/1007/453. Acesso em: 19 mar. 2023. DOI: https://doi.org/10.23926/RPD.2021.v6.n1.e014.id1007

SILVA, W. K.; GUADAGNINI, G. M.; SANTINELLO, J. Caracterização do público brasileiro de ouvintes de Podcasts e suas interfaces com a educação. Revista Linhas, v. 22, n. 50, p. 246 -265, 2021, Disponível em: https://doi.org/10.5965/1984723822502021246. Acesso em: 20 mar. 2023. DOI: https://doi.org/10.5965/1984723822502021246

SOUSA, N. N.; COSTA, N. C.; SANTOS, B. B.; CAMPOS, F. L. Desenho universal para a aprendizagem (DUA): uso de Podcast como ferramenta didática no ensino de ciências em uma escola da rede pública no nordeste do Brasil. Experiências em Ensino de Ciências, v. 17, n. 3, p. 229-252, 2022. Disponível em: https://fisica.ufmt.br/eenciojs/index.php/eenci/article/view/1058/963. Acesso em: 20 mar. 2023.

SOUSA, R. P.; MOITA, F. M. C. S. C.; CARVALHO, A. B. G. Tecnologias digitais na educação. 1ª ed. Eduepb, Campina Grande, 2011, 276 p. DOI: https://doi.org/10.7476/9788578791247

VIVIAN, C. D.; PAULY, E. L. O uso do celular como recurso pedagógico na construção de um documentário intitulado: Fala Sério! Revista Digital da CVA-Ricesu, v. 7, n. 27, 2012.

Published

2023-07-31

How to Cite

Silva, N. C. da, Montenegro, A. de V., Lima, E. M., Martins, A. A. P., & Cardoso, A. G. R. (2023). USE OF PODCAST IN BIOLOGY TEACHING:A METHODOLOGICAL POSSIBILITY. Revista Ensinar, 1(1), 1–12. https://doi.org/10.52832/rensin.v1.211

Issue

Section

Ensino de Biologia - Artigo original