When school becomes backyard at home: a study of traditional games and the playful culture of children from the Brazilian Pantanal.

Authors

DOI:

10.52367/BRJPD.2675-102X.2021.3.3.58-78

Keywords:

Playful Culture, Traditional Games, Escola das Águas.

Abstract

The Escola Fazenda Santa Mônica (EFSM) is a bimonthly boarding school in Brazilian Pantanal. The aim of this study is to analyze the traditional games of the children of the EFSM in light of the debate on the playful culture. Therefore, a case study was carried out with a field diary to collect data and provide content analysis to organize, categorize, and analyze these data. Traditional games have been known for a long time (by children and the elderly), in a sociocultural context and have survived over time through intergenerational dissemination (imitation, instruction or collaboration). At EFSM, some of these games, when experienced, maintain their main structure (theme), rules and objectives (form), but others go through adaptations, since resignification is recurrent in children's playful culture. To think about the traditional games of the Pantanal children is to highlight their playful power to transform the institutional space of EFSM in a unique place, where it is possible to express their individualities, socialize, build knowledge and reframe their playful culture.

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Author Biographies

Rogério de Melo Grillo, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)

Doutor em Educação Física pela Universidade Estadual de Campinas – UNICAMP (2014). Mestre em Educação pela Universidade São Francisco (2012). Licenciatura Plena em Educação Física (2005) pela CEULCAR. Graduado em Pedagogia pela FAFIBE (MG). Realiza Pós-Doutorado no PPGECT da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). E-mail: rogerio.grillo@hotmail.com. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-2859-7326

Gilson Santos Rodrigues, Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)

Licenciado, bacharel e mestre em Educação Física pela Faculdade de Educação Física (FEF-UNICAMP). Doutorando em Educação Física na FEF-UNICAMP, Campinas, SP, Brasil. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1472-2480 . E-mail: gio.sts.rodrigues@hotmail.com

Luis Bruno Godoy, Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)

Ator e palhaço habilitado pelo Sindicato dos Artistas e Técnicos em Espetáculos de Diversão (SATED/SP), bacharel em Ciências do Esporte (Faculdade de Ciências Aplicadas – FCA/UNICAMP) e mestre em Ciências Humanas e Sociedade pela Faculdade de Educação Física (FEF/UNICAMP). Doutorando em Educação Física (FEF-UNICAMP), Campinas, SP, Brasil. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-0857-9937 . E-mail: godoy.luisb@gmail.com .

Rogério Zaim-de-Melo, Universidade Federal do Mato Grosso do Sul (UFMS)

Licenciado (UNESP) e mestre em Educação Física (USP) e doutor em Educação (PUC-Rio). Docente do curso de Educação Física da Universidade Federal do Mato Grosso do Sul (UFMS), Corumbá, MS, Brasil. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-0365-6000 . E-mail: rogeriozmelo@gmail.com .

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Published

2021-10-30

How to Cite

GRILLO, R. de M.; SANTOS RODRIGUES, G. . .; GODOY, L. B. .; ZAIM-DE-MELO, R. . When school becomes backyard at home: a study of traditional games and the playful culture of children from the Brazilian Pantanal. Brazilian Journal of Policy and Development, [S. l.], v. 3, n. 3, p. 58–78, 2021. DOI: 10.52367/BRJPD.2675-102X.2021.3.3.58-78. Disponível em: https://bio10publicacao.com.br/brjpd/article/view/381. Acesso em: 23 nov. 2024.