THE GALLERY WALK AND THE DIDATIC MODELS´ CONSTRUCTION FOR THE TEACHING OF EMBRIOLOGY IN COURSES OF THE HEALTH AREA

Authors

DOI:

10.52832/rensin.v1i1.213

Keywords:

Gallery Walk. Modelos didáticos. Ensino. Embriologia.

Abstract

The teaching and learning of Embryology present some challenges on the part of teachers, mainly because of the scarcity of didactic materials, which allow students to understand the concepts and the dynamics involved. The classes are restricted only to the theoretical part and observation of images and schemes, not providing the student with a more active role within the classroom. Thus, it is necessary to develop alternative strategies, so that they can be protagonists of the construction of their own knowledge. In this scenario, active methodologies emerge as a way of offering quality education, in which the student becomes the center of the educational process and not just a supporting actor. The objective of this didactic proposal was to provide undergraduate students in the health area with a better understanding of the study of Embryology. For this, an activity was carried out divided into three stages: (1) lectures dialogued about the different phases of embryonic development; (2) making didactic models, through the use of modeling mass, of these steps and (3) the use of the collaborative methodology Gallery Walk, to discuss special topics within this discipline. Given this, it was observed that through these tools students could learn in a clearer, motivating and contextualized way. These resources are facilitating agents that generate greater interaction and dynamism, favoring a significant learning, because it is the learner who performs the action during the acquisition of information.

 

Author Biographies

Fabiana Luca Alves, Unifacear

Doutorado em Fisiologia pela Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto, Universidade de São Paulo (FMRP-USP). Professora Doutora da Unifacear, Paraná, Brasil

Marina Peixoto Vianna, Unip

raduação em Ciências Biológicas (bacharelado e licenciatura) pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto, Universidade de São Paulo - USP (2001). Mestre em Ciências, área de concentração Biologia Comparada pelo Programa de Pós Graduação Biologia Comparada da FFCLRP-USP, em 2004. Doutora em Ciências, área de concentração Biologia Comparada pelo Programa de Pós Graduação Biologia Comparada da FFCLRP-USP, em 2009. Possui experiência na área de Zoologia, com ênfase em Zoologia de invertebrados e Ecologia. Linha de pesquisa em bioinvasões aquáticas, com destaque para moluscos de água doce. Atua como docente no ensino superior desde 2008, com experiência no ensino presencial e EAD. Atualmente é professora titular da Universidade Paulista (UNIP-campus RP) e professora tutora/conteudista da Universidade Estácio de Sá. Membro da Associação Brasileira de Educação à Distância.

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Published

2023-08-09

How to Cite

Luca Alves, F., & Peixoto Vianna, M. (2023). THE GALLERY WALK AND THE DIDATIC MODELS´ CONSTRUCTION FOR THE TEACHING OF EMBRIOLOGY IN COURSES OF THE HEALTH AREA . Revista Ensinar, 1(1), 1–14. https://doi.org/10.52832/rensin.v1i1.213

Issue

Section

Relato de experiência e de caso